Excel
Kursa nosaukums Krāsu un formu uztvere
Kursa kods MākZP042
Zinātnes nozare Mākslas zinātne (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 4.5
Kopējais stundu skaits kursā 121.5
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 32
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Vispārējā vidējā izglītība(līm.), Edmunds Freimanis

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Studenti pilnveido zināšanas par: formu uztveri, formām mākslā, dabas un cilvēka veidotām formām, cilvēka ķermeņa formām. Forma kā zīme, simbols, cipars. Kursā tiek akcentēta atšķirība starp skatīšanos vispār un uzmanības koncentrēšanu. Praktiskajos darbos ir paredzēts veidot cilvēka sejas kontūru skices, pievērsta uzmanība aklajiem zīmējumiem, kā arī dažādu līniju un formu vizualizācijai.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Formu uztvere: skatīšanās un uzmanības koncentrēšana.
2 Formu pazīmes.
3 Dabas objektu vizualizācija.
4 Formu izmantošana zīmju, simbolikas lietošanā.
5 Dabas formu salikums.
6 Cilvēku ķermeņu formas.Cilvēka apveidu dažādība to mainībā.
7 Ar instrumentiem veidotas, iztēles, dabas, cilvēku roku veidotas formas.
8 Formu psiholoģiskā iedarbība. Asociācijas, subjektīvi spriedumi par redzamo objektu.
9 Līniju nozīme. Cilvēka raksturošana, pētot „melnrakstus” piezīmēs vilktās dominējošās, pārsvarā esošās līnijas
10 Krāsa vizuālajā informācijā, fona un objekta krāsainība, objekta krāsa.
11 Krāsu psihofizioloģiskās iedarbības raksturojums. Uzmundrinošas, aktīvas, agresīvas, draudošas, pasīvas, utt.
12 Telpas absolūtie izmēri. Telpas plašums. Nianses telpu iekārtošanā.
13 Reklāmas noformēšanas elementi.
14 Šrifts. Grafisko formu vienkāršība, skaidrība, precizitāte.
15 Viena punkta perspektīve. Sevis iztēlošanās dažādās vidēs: dabā, pilsētvidē. 16 Dažādu krāsu tumšuma pakāpes salīdzinājums. Krāsu saskaņošana.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Jābūt izpildītiem visiem mājas uzdevumiem un praktiskajiem darbiem.Ieskaite.
Obligātā literatūra
1. Anspaks Jānis. Mākslas pedagoģija/ Jānis Anspaks. –Rīga: RaKa, 2004., 1. daļa. Mākslas pedagoģijas teorijas un prakses pamatu veidotāji. -298 lpp.
2. Anspaks Jānis. Mākslas pedagoģija/ Jānis Anspaks. – Rīga: RaKa, 2004-, 2. daļa, Metodoloģija: teorija un prakse / red. Anita Horsta. – 2006. – 256 lpp.
3. Blīgzna Klāra. Vizuālās mākslas ABC: ekspert. māc. līdz./ Klāra Blīgzna. – 1. izd.- Lielvārde: Lielvārds, 1999. – 63 lpp. 4. Lanerī – Dažāna Nadēža. Glezniecības enciklopēdija : žanri. Kompozīcija. Zīmējums un krāsa. Stili / Nadēža Lanerī – Dažāna; tulk. No franču val. – Rīga: Jumava, 2004.
Papildliteratūra
1. Austruma Spodra. Konsultants vizuālajā mākslā pamatskolai / Spodra Austruma, Sarmīte Savicka. –Rīga: Zvaigzne ABC, 2000. – 160 lpp..
2. Druvaskalne – Urdze Aija. Krāsas un skaņas sintēze vizuālās mākslas pedagoģijā: promocijas darba kopsavilkums/ Aija Druvaskalne – Urdze. – Rīga: LMA
3. Gombrihs E. H. Mākslas vēsture. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1997. – 688 lpp. 4. Makdonalda Fiona. Pasaules kultūra / Fiona Makdonalda un Entonijs Meisons; tulk. No angļu val. Kristīne Lapiņa (u.c.). – Rīga : Zvaigzne ABC, 2004. – 255 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Kultūras žurnāls "Māksla plus": http://www.makslaplus.lv
2. Vizuālo mākslu žurnāls "Studija". 3. Žurnāls "Deko"
Piezīmes
Izvēles visu specialitāšu studentiem, rudens vai pavasara semestris.