Excel
Kursa nosaukums Agroķīmija
Kursa kods LauZD014
Zinātnes nozare Lauksaimniecības zinātne (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 15
Kopējais stundu skaits kursā 405
Lekciju stundu skaits 160
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 245
Kursa apstiprinājuma datums 20/01/2021
Atbildīgā struktūrvienība Augsnes un augu zinātņu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. habil. agr., prof. (Emeritus) Aldis Kārkliņš

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Agroķīmijas zinātnes izveidošanās vēsture, izcilu zinātnieku loma tās attīstībā. Agroķīmijas attīstības galvenie virzieni, galvenie pētniecības centri Latvijā un ārvalstīs. Augstāko augu barošanās, ķīmisko savienojumu uzņemšana augos, ārējo vides apstākļu ietekme uz šo procesu. Mikroorganismu nozīme augu barošanās procesā. Augsnes agroķīmiskās īpašības, to nozīme, kontroles un optimizācijas metodes. Minerālmēsli, to ražošanas tehnoloģija, īpašības un pielietošana. Organiskie mēslošanas līdzekļi. Mēslošanas sistēma, tās teorētiskie un praktiskie aspekti. Agroķīmiskās pētniecības metodes: lauka izmēģinājumi, veģetācijas trauku pētniecības metodes, lizimetri. Augsnes un augu analīze: principi, metodes, aparatūra. Augu barošanās diagnostika.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Studenti gūst padziļinātas zināšanas un izpratni par augsnes auglības jautājumiem, augsnes auglības novērtēšanas un regulēšanas metodēm. Augsnes ielabošanas līdzekļiem, metodēm un pielietotajām tehnoloģijām. Mēslošanas līdzekļiem un to lietošanu. Apgūst spēju apkopot un kritiski analizēt zinātniskajās publikācijās esošo informāciju. Apgūst prasmes atbilstošu pētījumu metožu izvēlē, iegūto rezultātu interpretācijā. Spēj orientēties agroķīmijas zinātnes un prakses aktualitātēs, izprot tās saistību ar vides jautājumiem.
Kursa saturs(kalendārs)
Teorētiskā daļas tematika
1.Ievads. Agroķīmijas kā zinātņu disciplīnas vēsturiskā attīstība. Ķīmisko elementu cikli zemkopībā.
2.Augu barošanās un tās regulēšanas iespējas. Mikroorganismu nozīme augu barošanās procesā.
3.Augsnes agroķīmiskās īpašības. Augsne kā augu barošanās vide.
4.Mēslošanas līdzekļi. Klasifikācija, ražošanas un lietošanas apjomi. Modernās tehnoloģijas to ražošanā un pielietošanā. Vides aspekti.
5.Slāpeklis. Nozīme augu dzīvē, aprite dabā, mēslošanas līdzekli, to pielietošana.
6.Fosfors. Nozīme augu dzīvē, aprite dabā, mēslošanas līdzekli, to pielietošana.
7.Kālijs. Nozīme augu dzīvē, aprite dabā, mēslošanas līdzekli, to pielietošana.
8.Kalcijs, magnijs, sērs un dzelzs. Nozīme augu dzīvē, aprite dabā, mēslošanas līdzekli, to pielietošana.
9.Mikroelementi. Nozīme augu dzīvē, aprite dabā, mēslošanas līdzekli, to pielietošana.
10.Organiskie mēslošanas līdzekļi. To ieguves (ražošanas) specifika, pielietojums, vides aspekti. Augu barības elementu reutilizācijas iespējas, tā nozīme, piedāvātās tehnoloģijas.
11.Mēslošanas sistēma. Mūsdienu atziņas un piedāvātās tehnoloģijas mēslošanas darbu efektivitātes paaugstināšanai.
12.Agroķīmiskās pētniecības metodes. Modernās metodes un tehnoloģijas augsnes auglības kontrolei, augu barošanās optimizācijai, ķīmisko elementu bioģeoloģisko ciklu monitoringam.


Laboratorijas un praktisko darbu saraksts
Tiek realizēti individuāli. Konsultatīvo nodrošinājumu sniedz promocijas darba vadītājs un laboratorijas personāls. Darbu tematika ir atbilstoša studenta pētnieciskā darba specifikai.

Mājas darbu saraksts
1.Literatūras studijas programmas jautājumu apguvei.
2.Analītiski iegūto rezultātu apstrāde un pārskatu noformēšana.
3.Referāta sagatavošana. Noteikta jautājuma, problēmas izklāsts saistībā ar agroķīmijas studiju priekšmetu un sava zinātniskā darba tematiku.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Patstāvīgas studijas atbilstoši programmai. Divi starpsemināri. Referāts par izvēlētu tēmu. Konsultācijas – pēc vajadzības. Eksāmens (mutisks), kura novērtējumā tiek iekļauta arī referāta atzīme.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Patstāvīgi apgūstamās tēmas un vingrinājumi
1.Patstāvīgas studijas.
2.Konsultācijas un diskusijas ar pasniedzēju.
3.Referāta iesniegšana un prezentācija.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Zināšanu kontrole. Eksāmens (mutisks), kura novērtējumā tiek iekļauta arī referāta atzīme.
Obligātā literatūra
1.Marschner H. Mineral nutrition of higher plants. – 2nd ed. – London, San Diego, New York, ......: Academic Press, 1995. – 889 p.
2.Barber S. A. Soil nutrient bioavailability: A mechanic approach. – 2nd ed. – New York, ……..: John Wiley and Sons, Inc., 1995. – 414 p.
3.Black C. A. Soil fertility evaluation and control. – Boca Raton etc.: Lewis Publishers, 1993. – 746 p.
4.Tisdale, W. L., Nelson. Soil fertility and fertilizers (5th ed). MacMill S. L. an Publ. Company. – 1993. – 634 p.
5.Agriculture and fertilizers/ M. Laegreid, O. C. Bockman, O. Kaarstad. – Oslo: Norsk Hydro a. s., 1999. – 294 p.
6.Plant nutrition for food security: A guide for integrated nutrient management. – Rome: FAO, 2006. – 348 p.
7.Fertilizer technology and soil fertility / Ed by Virginia Munn. New York: Larsen and Keller, 2018. 206 p.
8.Soil fertility: role of fertilizers for plant nutrition and growth / Ed. by: Eugene Perry. Forest Hills, NY : Callisto Reference, 2018. – 231 p.
9.Soil fertility and fertilizers : an introduction to nutrient management / John L. Havlin, et al. 8th ed. Upper Sadle River, New Jersey : Pearson, 2013. – 516 p.
10.Handbook of Soil Fertility / Ed by. Donald Cronin. Forest Hills, NY : Callisto Reference, 2018. – 220 p.
11.Harold F. Reetz, Jr (2016). Fertilizers and their Efficient Use. IFA, Paris. 110 p.
12.Kārkliņš A. (2012). Zeme, augsne, mēslojums: Terminu skaidrojošā vārdnīca. Jelgava: LLU. 477 lpp.
13.Augu minerālā barošanās. No: Ieviņš Ģ. (2016). Augu fizioloģija. Funkcijas un mijiedarbība ar vidi. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. 207. – 244. lpp. (608 lpp.).
Papildliteratūra
Monogrāfijas, zinātniskie rakstu krājumi.
Periodika un citi informācijas avoti
1.Zinātniskās publikācijas, periodika, INTERNET resursi.
Piezīmes
Apakšnozares vai apakšnozares virziena speckurss LLU doktora studiju programmai zinātnes doktors (Ph.D.) lauksaimniecības un zivsaimniecības zinātnēs, mežzinātnē (IKK 51621) Laukkopības apakšnozarē.