Kursa nosaukums | Augsnes zinātne |
Kursa kods | LauZD021 |
Zinātnes nozare | Lauksaimniecības zinātne (nav zn) |
Kredītpunkti (ECTS) | 15 |
Kopējais stundu skaits kursā | 405 |
Lekciju stundu skaits | 160 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 245 |
Kursa apstiprinājuma datums | 20/01/2021 |
Atbildīgā struktūrvienība | Augsnes un augu zinātņu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. habil. agr., prof. (Emeritus) Aldis Kārkliņš |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Vispārējās ģeomorfoloģijas pamati. Latvijas teritorijas ģeoloģiskā uzbūve. Mūsdienu koncepcija par augsni, augsnes loma ekosistēmā. Augsnes fizika. Augsnes mineraloģija. Augsnes ķīmija. Augsnes bioloģija un bioķīmija. Augsnes veidošanās un ģenēze. Augsnes diagnostika un klasifikācija. Augsnes zinātnes starpdisciplinārie aspekti. Augšņu informatīvās sistēmas. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Studenti gūst padziļinātas zināšanas un izpratni par augsnes veidošanos, ģenēzi, morfoloģiju un klasifikāciju. Augsnes informācijas ieguvi un izmantošanu. Augšņu aizsardzību. | |
Kursa saturs(kalendārs) | |
Teorētiskā daļas tematika
1.Vispārīgā ģeomorfoloģija. Zemes virsmas reljefs un reljefa morfoloģija. Reljefa attīstība Latvijā. Reljefa formu klasifikācija. 2.Augsnes loma ekosistēmā. Mūsdienu koncepcija par augsni, tās loma. Augsnes zinātnes attīstības vēsture, mūsdienu aktualitātes. 3.Augsnes mineraloģija. Iežu un minerālu dēdēšanas procesi. 4.Augsnes fizika. 5.Augsnes ķīmija. 6.Augsnes bioloģija un bioķīmija. 7.Augsnes veidošanās un ģenēze. 8.Augsnes diagnostika un klasifikācija. 9.Augsnes zinātnes starpdisciplinārie aspekti. 10.Augšņu informatīvās sistēmas. Laboratorijas un praktisko darbu saraksts Tiek realizēti individuāli. Konsultatīvo nodrošinājumu sniedz promocijas darba vadītājs un laboratorijas personāls. Darbu tematika ir atbilstoša studenta pētnieciskā darba specifikai. Mājas darbu saraksts 1.Literatūras studijas programmas jautājumu apguvei. 2.Analītiski iegūto rezultātu apstrāde un pārskatu noformēšana. 3.Referāta sagatavošana. Noteikta jautājuma, problēmas izklāsts saistībā ar augsnes zinātnes studiju priekšmetu un sava zinātniskā darba tematiku. |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Patstāvīgas studijas atbilstoši programmai. Divi starpsemināri. Referāts par izvēlētu tēmu. Konsultācijas – pēc vajadzības. Eksāmens (mutisks), kura novērtējumā tiek iekļauta arī referāta atzīme. | |
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Patstāvīgi apgūstamās tēmas un vingrinājumi
1.Patstāvīgas studijas. 2.Konsultācijas un diskusijas ar pasniedzēju. 3.Referāta iesniegšana un prezentācija. |
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Zināšanu kontrole. Eksāmens (mutisks), kura novērtējumā tiek iekļauta arī referāta atzīme. | |
Obligātā literatūra | |
1.Scott H. D. (2000). Soil Physics: Agricultural and Environmental Applications. Iowa State University press. 421 p.
2.Encyclopaedia of Soil Science / Ed. by Rattan Lal. – New York, Basel: Marcel Dekker, 2002. – 1476 p. 3.Encyclopaedia of Soils in the Environment / Ed.–in–chief D. Hillel. – Elsevier Academic Press, 2005. Vol. I, 548 p., v. II 542 p., v. III, 570 p., IV, 459 p. 4.Field Book for Describing and Sampling Soils, Version 2.0. / P.J. Schoeneberger, D.A. Wysocki., E.C. Benham, W.D. Broderson (eds). – Natural Resources Conservation Service, USDA National Soil Survey Center, Lincoln, 2002. – 228 p. INTERNET. 5.Handbook of Soil Science / Ed. Malcolm E. Sumner. CRC Press, 2000. – 2000 p. 6.Keys to Soil Taxonomy / 12th edition. United States Department of Agriculture, Natural Resources Conservation Service, 2014. – 360 p. INTERNET. 7.Soil Atlas of Europe. – European Soil Bureau Network, European Commission, 2005. – 128 p. INTERNET. 8.Soil Atlas of the Northern Circumpolar Region (2010). European Soil Bureau Network, European Commission. 144 p. INTERNET 9.European Atlas of Soil Biodiversity (2010). European Soil Bureau Network, European Commission. 128 p. INTERNET 10.Soil Taxonomy: A basic system of soil classification for making and interpreting soil surveys / 2nd edition. United States Department of Agriculture, Natural Resources Conservation Service, 1999. – 869 p. INTERNET. 11.IUSS Working Group WRB (2015). World Reference Base for Soil Resources 2014, update 2015. International soil classification system for naming soils and creating legends for soil maps. In: World Soil Resources Reports, No. 106, Rome: FAO, 2015. 192 p. INTERNET. 12.Buol S.W., Hole F.D., McCracken R.J., Southard R.J. (1997). Soil Genesis and Classification, 4th ed. Ames: Iowa State University Press. 527 p. 13.Soil Sequences Atlas II, Ed. by M. Switoniak, P. Charzynski. Torun, 2018. 248 p. INTERNET. 14.Soil Sequences Atlas IV, Ed. by M. Switoniak, P. Charzynski. Torun, 2018. 262 p. INTERNET 15.Switoniak M., Kabala C., Karklins A., Charzynski P. et. al. (2018). Guidelines for Soil Description and Classification: Central and Eastern European Students’ Version. Polish Society of Soil Science, Torun. 286 p. |
|
Papildliteratūra | |
Monogrāfijas, zinātniskie rakstu krājumi. | |
Periodika un citi informācijas avoti | |
1. Zinātniskās publikācijas, periodika, INTERNET resursi. | |
Piezīmes | |
Apakšnozares vai apakšnozares virziena speckurss LLU doktora studiju programmai zinātnes doktors (Ph.D.) lauksaimniecības un zivsaimniecības zinātnēs, mežzinātnē (IKK 51621) Laukkopības apakšnozarē. |