Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Cilvēkresursu vadība |
Kursa kods | EkonM022 |
Zinātnes nozare | Ekonomika un uzņēmējdarbība |
Kredītpunkti (ECTS) | 6 |
Kopējais stundu skaits kursā | 162 |
Lekciju stundu skaits | 24 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 24 |
Laboratorijas darbu stundu skaits | 0 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 114 |
Kursa apstiprinājuma datums | 28/02/2025 |
Atbildīgā struktūrvienība | Uzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. oec., asoc. prof. Lāsma Līcīte-Ķurbe Mg. paed., lekt. Inita Soika |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Studenti iegūst padziļinātas zināšanas par cilvēku resursu vadīšanas būtību, funkcijām un metodēm organizācijā, kā arī par nepieciešamajām kompetencēm un ētikas principiem karjeras konsultanta darba uzdevumu veikšanā. Studenti izprot cilvēku resursu vadīšanas lomu un procesus, viņi spēj izstrādāt un novērtēt cilvēku resursu vadības stratēģiju organizācijas mērķu sasniegšanā. Studenti attīsta izpratni, kā organizēt klienta centrētu karjeras atbalstu un veicināt paša karjeras konsultanta profesionālo izaugsmi un darbību atbilstoši profesionālās ētikas un kompetenču standartiem dažādos cilvēku resursu vadības procesos. Mērķis – padziļinātu zināšanu, prasmju un kompetences ieguve karjeras konsultanta profesionālās darbības veikšanai cilvēku resursu vadīšanā. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas:
•Vispusīgas zināšanas par cilvēku resursu vadīšanas funkcijām, metodēm un tendencēm, kā arī karjeras konsultanta lomu un veicamajiem darba uzdevumiem cilvēkresursu vadībā. - Patstāvīgie darbi, praktiskie darbi •Specializētas zināšanas par cilvēku resursu vadīšanas procesiem organizācijā un karjeras konsultantam nepieciešamajām kompetencēm un ētikas principiem klientcentrēta karjeras atbalsta sniegšanā dažādos cilvēkresursu vadības procesos. - Patstāvīgie darbi, praktiskie darbi un eksāmens Prasmes: Profesionālās prasmes: •Prasme izstrādāt un novērtēt cilvēku resursu stratēģiju organizācijā. - Patstāvīgie darbi, praktiskie darbi un eksāmens •Spēj, izmantojot apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes, veikt nepieciešamās darbības cilvēku resursu vadīšanā. - Patstāvīgie darbi •Prasme veidot klientcentrētu karjeras atbalstu atbilstoši karjeras konsultanta lomai un veicamajiem darba uzdevumiem cilvēkresursu vadībā. - Praktiskie darbi, patstāvīgais darbs •Prasme veikt karjeras konsultanta profesionālās darbības izvērtējumu cilvēkresursu vadības procesos. - Patstāvīgie darbi, praktiskie darbi un eksāmens Vispārīgās prasmes: •Prasme izmantot apgūtās teorētiskās zināšanas un metodes problēmu risināšanā. - Patstāvīgie darbi, praktiskie darbi •Spēj atrast, kritiski izvērtēt un radoši izmanto nepieciešamo informāciju un resursus darba uzdevumu izpildei. - Praktiskie darbi, patstāvīgais darbs •Spēj sadarboties un komunicēt, t.sk., prezentēt sava darba rezultātus. - Patstāvīgie darbi, praktiskie darbi un eksāmens Kompetence: •Spēj definēt un sniegt savus risinājumus cilvēku resursu vadīšanas problēmām, pamatot savus risinājumus un noteikt problēmu cēloņus. - Patstāvīgie darbi, praktiskie darbi un eksāmens •Spēj vadīt organizācijas cilvēku resursus. - Praktiskie un patstāvīgie darbi •Spēj apzināties (vispusīgi un padziļināti izprast) karjeras konsultanta nozīmīgumu dažādos cilvēkresursu vadības procesos. - Patstāvīgie darbi, praktiskie darbi un eksāmens •Spēj attīstīt profesionālo izaugsmi atbilstoši karjeras konsultanta profesionālās ētikas un kompetenču standartiem cilvēku resursu vadības procesos. - Praktiskie darbi un patstāvīgie darbi |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
Pilna laika klātienes studijās:
1.Cilvēku resursu vadīšanas būtība. Cilvēku resursu vadīšanas funkcijas un uzdevumi. Cilvēku resursu vieta un spēju iedalījums uzņēmējdarbībā. (lekcija 1 h, praktiskais darbs 1 h). 2.Cilvēku resursu vēsturiskā un filozofiskā attīstība. Cilvēku resursu nozīmes maiņa sabiedrības attīstības rezultātā (lekcija 1 h). 3.Cilvēku resursu vadīšanas tendences organizācijās. Politiskie, sociālie un ekonomiskie izaicinājumi cilvēku resursu vadīšanā. Mākslīgais intelekts un robotizācija cilvēku resursu vadīšanā (lekcija 2 h, praktiskais darbs 2 h). 4.Paaudžu raksturojums un tendences cilvēku resursu vadīšanā. Tradicionālistu, beibibumeru, X, Y un Z paaudžu raksturojums, vērtības un ekspektācijas darba vidē. Izaicinājumi paaudžu vadīšanā (lekcija 1 h, praktiskais darbs 1 h). 5.Organizācijas kultūra. Organizācijas kultūru veidojošie elementi un to ietekme uz darbinieku sniegumu. Organizācijas vērtības (lekcija 1 h). 6.Cilvēku resursu stratēģijas formulēšana un īstenošana. Cilvēku resursu politika un stratēģijas izveide. Metodes un instrumenti cilvēku resursu stratēģijas noteikšanā un ieviešanā. Cilvēku resursu vadītāja loma organizācijā (lekcija 2 h, praktiskais darbs 2 h). 7.Cilvēku resursu plānošana un nodrošināšana. Personāla plānošana, meklēšana un atlase. Darba interviju veidi (lekcija 1 h, praktiskais darbs 1 h). 8.Cilvēku resursu motivēšana un novērtēšana. Motivēšanas veidi. Atalgojums un kompensācijas struktūra. Darbinieku iesaiste organizācijas darbā. Cilvēku resursu attīstības plānošana. Cilvēku resursu novērtēšanas metodes organizācijā (lekcija 1 h, praktiskais darbs 1 h). 9.Komandu veidošana un vadīšana organizācijā. Komandu veidošanās posmi. Neefektīvas sadarbības iemesli komandā. Komandu saliedēšana. Uzvedības stili un darbinieku elastība (lekcija 1 h, praktiskais darbs 3 h). 10.Socionikas iespējas cilvēku resursu vadīšanā. Sociotipu noteikšana un to raksturojums. Socionikas pielietojums cilvēku resursu atlasē, motivēšanā un komandu veidošanā (lekcija 1 h, praktiskais darbs 1 h). 11.Karjeras konsultanta loma cilvēkresursu vadībā. Paradigmas maiņa karjeras konsultanta profesijā. Karjeras konsultanta darba uzdevumi cilvēkresursu vadībā. (lekcija 1h, praktiskais darbs 1h) 12.Karjeras konsultanta kompetenču ietvars. Profesionālās darbības vadlīnijas: kodeksi, standarti un likumi karjeras konsultēšanā un cilvēkresursu vadībā. (lekcija 1h, praktiskais darbs 2h) 13.Karjeras konsultanta morālās spriestspējas līmeņi un darbības principi. Konsultanta ētiskā uzvedība un morālās īpašības. Klientcentrēts karjeras atbalsts. (lekcija 1h, praktiskais darbs 1h) 14.Cilvēka morālā attīstība un tās saikne ar karjeras attīstību un dzīves plānošanu. Morālās attīstības teorijas. Indivīda un vides mijiedarbība cilvēkresursu vadībā. Morālās problēmas un dilemmas. Morāles ietekme uz karjeras attīstību un dzīves plānošanu. Sociālā mācīšanās. Sociālo jomu teorija. (lekcija 2h, praktiskais darbs 2h) 15.Vērtību modeļi cilvēkresursu vadībā. Cilvēkkapitāls kā pašvērtība un pašregulācija. Cerību/gaidu vērtību modeļi. Vērtību izpēte cilvēkresursu vadībā organizācijā un sabiedrībā. Darbinieka vērtība organizācijā. Vērtību modeļi indivīda un organizācijas potenciāla sasniegšanā. (lekcija 2h, praktiskais darbs 2h) 16.Karjeras konsultanta profesionālā rīcība sociodinamiskā konsultēšanā. (lekcija 2h, praktiskais darbs 2h) 17.Karjeras konsultanta profesionālā identitāte un profesionālās darbības pašanalīze cilvēkresursu vadībā. Attieksmes un pārliecības apzināšanās, tās pārskatīšana un pašizaugsme. (lekcija 3h, praktiskais darbs 2h) |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Auditorijā izstrādāti visi praktiskie darbi (t.sk., diskusijas, situāciju analīzes un grupu darbi), iesniegti četri patstāvīgie darbi (divi no tiem - uzstāšanās prezentācija) un testa uzrakstīšana. Visu darbu sekmīgs vērtējums. | |
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Kopējais patstāvīgo darbu stundu skaita, t.i., 114 h, kas tiek sadalīts sekojoši:
1.patstāvīgais darbs (situācijas analīze) uzņēmumam “X” par problēmām un to cēloņiem cilvēkresursu vadīšanā – 17 h. 2.patstāvīgais darbs (prezentācija) par cilvēku resursu stratēģijas raksturojumu un novērtējumu izvēlētā organizācijā - 20 h. 3.patstāvīgais darbs (situācijas analīze) par karjeras konsultanta profesionālās identitāti organizācijā – 17 h. 4.patstāvīgais darbs (prezentācija) par karjeras konsultanta profesionālās darbības izvērtēšana cilvēkresursu vadībā – 20 h. Gatavošanās eksāmenam – testam – 40 h. |
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Studiju kursa gala vērtējums ir atkarīga no visu četru patstāvīgo darbu un testa, ko raksta eksāmenam paredzētā laikā auditorijā kumulatīvā vērtējuma. Testa vērtējums veido 40% no kopējā studiju kursa vērtējuma. Pārējos 60% veido patstāvīgo darbu vērtējumi. Studiju kursā sekmīgs gala vērtējums ir tad, ja ir iegūti vismaz 60 punkti no 100 maksimālajiem punktiem. | |
Obligātā literatūra | |
1.Darba likums: 20.06.2001. LR likums (“LV”, 105 (2492), 06.07.2001) [stājas spēkā 01.06.2002.].
2.Vadīšanas pamati. Mācību līdzeklis LLU studentiem un maģistrantiem un lauku uzņēmēju kvalifikācijas paaugstināšanai. Sast. U.Ivans un S. Ruskule. Mālnava, 2006, 502 lpp. 3.Vorončuka I. Personāla vadība: teorija un prakse. Rīga: Latvijas Universitāte, 2009, 399 lpp. 4.Ešenvalde I. Personāla vadības mūsdienu metodes. Rīga: Merkūrijs LAT, 2008, 349 lpp. 5.Forands I. Palīgs personāla speciālistam. Rīga: Latvijas Izglītības fonds, 2007, 251 lpp. 6.Armstrong, M. & Taylor, S. Armstrong’s Handbook of Human Resource Management (13th ed.), 2014. Kogan Page. 7.Pīvijs V. Sociodinamiskā konsultēšana: praktiska pieeja nozīmes veidošanai. Taosa Institūts. Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra, 2011. Pieejams: http://viaa.gov.lv/files/news/727/38262_viaa_pivijs_2012_f.pdf 8.Amundsens N. Aktīvā iesaistīšanās. Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra, 2016. Pieejams: https://www.viaa.gov.lv/lv/media/2614/download 9.Cureton, J. L., Davis, H., & Giegerich, V. Counselor Professional Identity Development: Narratives from a Professional Event. 2019. Pieejams: https://core.ac.uk/download/pdf/234958389.pdf 10.Cohen E.D., Cohen G.S. Counselling Ethics for the 21st Century: A Case-Based Guide to Virtuous Practice. 1st edition. SAGE Publications, Inc, 2018. 11.Peavy R. V. Sociodynamic Counselling: A Practical Approach to Meaning Making. Chagrin Falls, Ohio: Taos Institute, 2010. 12.Amundson, N.E., Harris-Bowlsbey, J. & Niles, S. Essential Elements of Career Counseling. Edition Three. Columbus, Ohio: Pearson, 2014. 175 p. 13.Latvijas Republikas likumi un normatīvie akti. Pieejami www.likumi.lv |
|
Papildliteratūra | |
1.Boitmane I. Personāla atlase un novērtēšana. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2006, 160 lpp.
2.Zīlīte L. Personāla vadība un socionika. Rīga: Turība Biznesa Augstskola SIA, 2013, 304 lpp. 3.Daliba I. Kā rekrutēt veiksmīgāk. Rīga: Mansards, 2017, 158 lpp. 4.Cohen-Scali V, Rossier J., Nota L. New Perspectives on Career Counselling and Guidance in Europe Building Careers in Changing and Diverse Societies. Springer International Publishing AG, 2018. 5.Nota L., Rossier J. Handbook of Life Design: From Practice to Theory and From Theory to Practice. 1st edition. 2016. 6.Cureton, J. L., Davis, H., & Giegerich, V. Counselor Professional Identity Development: Narratives from a Professional Event. The Journal of Counselor Preparation and Supervision, 2019, 12(1). Pieejams: https://repository.wcsu.edu/jcps/vol12/iss1/5 7.Gibbs J. Moral Development and Reality: Beyond the Theories of Kohlberg, Hoffman, and Haidt. 3rd edition. Oxford University Press, 2013. 8.Moss, J.M., Gibson, D.M., & Dollarhide, C.T. Professional Identity Development: A Grounded Theory of Transformational Tasks of Counselors. Journal of Counseling and Development, (2014). Pieejams: https://www.semanticscholar.org/paper/Professional-Identity-Development%3A-A-Grounded-of-of-Moss-Gibson/b20cddd0a89532c733438dcacc5586a23dd6e9e4 9.Sheperis D., Henning S.L., Kocet M.M. Ethical Decision Making for the 21st Century Counselor. SAGE Publications, 2015. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.Human Resource Management Journal. ISSN: 1748-8583
2.The International Journal of Human Resource Management. Print ISSN: 0958-5192 Online ISSN: 1466-4399 3.Research in Personnel and Human Resource Management. ISSN: 0742-7301 4.IAEVG Ethical Guidelines. Pieejams: http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf 5.Latvijas karjeras konsultantu profesionālās ētikas kodekss. Pieejams: http://www.lkaaa.lv/sites/default/files/uploads/etikas_kodekss.pdf 6.Karjeras konsultanta profesijas standarts. Pieejams: https://visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/standarti/ps0367.pdf 7.The World Federation of People Management Associations (WFPMA). Available: https://wfpma.org / 8.The Journal of Counselor Preparation and Supervision. Pieejams: https://digitalcommons.sacredheart.edu/jcps/ |
|
Piezīmes | |
Kurss paredzēts profesionālā maģistra studiju programmai “Cilvēkresursu vadība”, 7. līmenis |