Kursa nosaukums | Starptautiskais menedžments |
Kursa kods | EkonM011 |
Zinātnes nozare | Ekonomika un uzņēmējdarbība |
Kredītpunkti (ECTS) | 4 |
Kopējais stundu skaits kursā | 108 |
Lekciju stundu skaits | 16 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 16 |
Laboratorijas darbu stundu skaits | 0 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 76 |
Kursa apstiprinājuma datums | 25/01/2024 |
Atbildīgā struktūrvienība | Uzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. oec., prof. Gunta Grīnberga-Zālīte |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Kursa anotācija | |
Kursā tiek izzināti specifiski makro, mikro un iekšējās vides faktori, kuri jāņem vērā starptautisku projektu izstrādē un vadīšanā: globālās ekonomikas, klimata pārmaiņu un ģeopolitikas problemātika, IKT attīstības izaicinājumi un jaunu uzņēmējdarbības virzienu attīstība, izmantojot digitālās ekonomikas iespējas. Studējošie apgūst profesionālo kompetenci pielietot kvalitatīvas un kvantitatīvas pētījumu metodes projektam nepieciešamās biznesa informācijas ieguvei un analīzei, starptautiska projekta problēmsituāciju risināšanai un kompleksu lēmumu pieņemšanai. Studiju kursa mērķis ir sniegt padziļinātas teorētiskās un praktiskās zināšanas par starptautiskā menedžmenta funkcijām projektu vadībā: starptautiskās stratēģijas formulēšanu, īstenošanu un kontroli. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
1.Zināšanas par starptautiskā menedžmenta makro, mikro un iekšējās vides faktoru ietekmi uz projekta funkciju izpildi. Specializētas zināšanas par korporatīvās, biznesa un operacionālās stratēģijas funkcijām starptautiskā organizācijā, to analīzes metodēm – praktiskais darbs, patstāvīgais darbs, tests.
2.Prasmes patstāvīgi izmantot teoriju par starptautiskā menedžmenta pieejām dažādu problēmsituāciju kontekstā. Prasmes izskaidrot biznesa un operacionālās stratēģijas funkcijas starptautiskas konkurences apstākļos – praktiskais darbs, patstāvīgais darbs. 3.Kompetence starptautiska projekta problēmsituāciju risināšanai ārvalstu tirgos – praktiskais darbs, patstāvīgais darbs, eksāmens. |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1.Starptautiskā menedžmenta jēdziens un būtība. Starptautiskā menedžmenta procesa posmi: starptautiskās stratēģijas formulēšana, īstenošana, kontrole. Starptautisko vidi ietekmējošie faktori un uzņēmumu spējas tiem pielāgoties, pieņemot kompleksus lēmumus. Risku identificēšana un vadība starptautiskos projektos. (2h lekcijas, 2h praktiskie darbi)
2.Starptautiska projekta mērķu un uzdevumu definēšana. Starptautiska biznesa misijas un vīzijas formulēšana, paredzot konkurētspējīgu uzņēmuma izaugsmi, kas atbilst jaunāko tehnoloģiju prasībām, dabas resursu izmantošanas optimizācijas virzieniem un mērķa tirgus attīstības tendencēm. (2h lekcijas, 2h praktiskie darbi) 3.Starptautiskās vides faktoru izvērtējums makro un mikro līmenī. Biznesa konkurētspējas izvērtēšanas teorētiskās pamatnostādnes. Starptautiskā biznesa informācijas menedžments: avoti un IKT rīki datu analīzei. (3h lekcijas, 2h praktiskie darbi) 4.Tests par starptautiskā menedžmenta teorētiskajiem jautājumiem. (1h praktiskais darbs) 5.Kultūratšķirības starptautiskajā biznesa vidē un to pārvarēšana. G.Hofstēdes kultūru klasifikācijas teorētiskais modelis. Starpktultūru attiecību veidošana biznesa menedžmenta kontekstā: kultūras izpratne, komunikācijas pielāgošana, konfliktu risināšana. (2h lekcijas, 2h praktiskie darbi) 6.Uzņēmuma iekšējās vides faktoru gatavības izvērtējums starptautiska projekta īstenošanai. Materiālo resursu un cilvēkresursu kapacitātes atbilstība ārējā tirgus darbības specifikai. Uzņēmuma biznesa filozofijas un vērtību atbilstība mērķa tirgus kultūrvidei. Digitālās ekonomikas, klimata neitralitātes, pētniecības un attīstības (R&D) aktuālo problēmjautājumu menedžments iekšējās vides konkurētspējas stiprināšanai. (3h lekcijas, 3h praktiskie darbi) 7.Starptautiskā menedžmenta funkciju īstenošana. Ilgtspējīgas un pārskatāmas starptautiska biznesa vērtību ķēdes darbības nodrošināšana. Potenciālo sadarbības partneru identificēšana, efektīvas komunikācijas un sadarbības stratēģijas izveide. (2h lekcijas, 2h praktiskie darbi) 8.Starptautiskā menedžmenta funkciju izvērtēšana un kontrole. Uzņēmuma finansiālo un ne-finansiālo rādītāju definēšana, aprēķināšana, analīze. Starptautiski atzītu korporatīvās pārvaldības principu integrēšana projektu ziņojumā. (2h lekcijas, 2h praktiskie darbi) |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Kopējam studenta darba novērtējumu īpatsvaram par testu, patstāvīgo darbu, praktisko darbu un eksāmena darbu jāsasniedz vismaz 40%. | |
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
1.Valstu starptautiskās konkurētspējas izvērtējums: ilgtspējas attīstības ziņojums “Sustainable Development Report”; pasaules reģionu un atsevišķu valstu biznesa vides izvērtējums: Pasaules Bankas “Worldwide governance indicators” interaktīvo rīku izmantošana pārvaldības indikatoru salīdzināšanai; Eiropas Savienības valstu nozaru statistikas izpēte “Eurostat” datubāzēs
2.Mērķa tirgus kultūratšķirību izvērtējums pēc G.Hofstēdes kultūru klasifikācijas modeļa un uzņēmuma spējas tām pielāgoties, izmantojot IKT rīku “Hofstede Insights” 3.Eksporta prasmju aktuālo jautājumu izzināšana, Latvijas uzņēmumu pieredze eksporta darbības uzsākšanā: LIAA eksporta veicināšanas un atbalsta iespējas, LIAA pārstāvniecības ārvalstīs, Eiropas Biznesa atbalsta tīkls – mācību ekskursija un/vai eksportam veltītu jautājumu semināra apmeklējums |
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā. Īpatsvaru sadalījums:
tests – 10%; patstāvīgais darbs – 20%; praktisks darbs par dažādu starptautiskā projekta sadaļu sagatavošanu – 20%; eksāmens – starptautiskā menedžmenta problēmas izpēte un rezultātu prezentēšana klātienē – 50%. |
|
Obligātā literatūra | |
1.Jansson H., International business strategy in complex markets. Cheltenham, UK: Edward Elgar, 2020.
2.Gilbert G., Lenssen, N., Craig Smith Editors. Managing Sustainable Business: An Executive Education Case and Textbook, 2019. E-grāmata, pieejama tiešsaistē: https://pb1lib.org/book/3577941/7b3c90. 3.Mooij M. Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes. Thousand Oaks, 2019. CA: SagePub |
|
Papildliteratūra | |
1.Albaum G., Duerr E., Josiassen A. International Marketing and Export Management:Eight edition. Harlow, United Kingdom: Pearson, 2016. Xxvi.
2.Baaij M., Reinmoeller P. Mapping a Winning Strategy: Developing and Executing a Successful Strategy in Turbulent Markets, 2018. United Kingdom; NorthAmerica: Emerald Publishing. 3.Bütüner H. Case Studies in Strategic Planning. Boca Raton: Taylor&Francis, 2020. 4.Competitiveness of Latvian enterprises in external markets. = Latvijas uzņēmumu konkurētspēja ārējos tirgos. Redaktores Krūmiņa M., Zasova.Riga: The University of Latvia Press (UL Press), 2018. 5.Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 4.0 Moving from Traditional to Digital, 2016, (E-grāmata), pieejama: http://www.ebook777.com/marketing-4-0-moving-traditional-digital/ 6.Larcker D., Tayan B. Corporate Governance Matters. 2nd Edition, Pearson Education, 2016. 7.Pierre, A.D. International Logistics: The Management of Internationale Trade, 5th Edition. Cicero Books, LLC, 2017. 8.Sviķis A. Matric tīklojums. Oriģināls biznesa pārvaldības modelis. Rīga: Apgāds Zvaigzne ABC, 2018. 9.Vietējo pārtikas ķēžu pārstrukturizēšana un noturības stiprināšana krīzes un pēckrīzes laikā Latvijā: zinātniska monogrāfija / Latvijas Lauksaimniecības universitāte, LLU APP Dārzkopības institūts. Jelgava: Latvijas Lauksaimniecības universitāte, 2021. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.Žurnāls Dienas Bizness (Pieejams: LBTU ESAF Studiju un zinātnes informācijas centrā).
2.The Economist London. Economist Newspaper Ltd., London (Pieejams: LBTU ESAF Studiju un zinātnes informācijas centrā). 3.Sustainable Development Report. Pieejams: https://dashboards.sdgindex.org/ 4.EUROSTAT datubāzes. Pieejams: https://ec.europa.eu/eurostat 5.Worldwide Governance Indicators. Pieejams: https://www.worldbank.org/en/publication/worldwide-governance-indicators |
|
Piezīmes | |
Obligāts studiju kurss ESAF profesionālajā maģistra studiju programmā "Projektu vadība" |