Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Mikroekonomikas analīze |
Kursa kods | EkonM003 |
Zinātnes nozare | Ekonomika un uzņēmējdarbība |
Zinātnes apakšnozare | Mikroekonomika |
Kredītpunkti (ECTS) | 5 |
Kopējais stundu skaits kursā | 135 |
Lekciju stundu skaits | 20 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 20 |
Laboratorijas darbu stundu skaits | 0 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 95 |
Kursa apstiprinājuma datums | 21/06/2018 |
Atbildīgā struktūrvienība | Ekonomikas un finanšu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. oec., Anastasija Vilciņa |
|
Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
Aizstātais(-ie) kurss(-i) | |
Ekon5090 [GEKO5090] Mikroekonomikas analīze |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursā iekļautās tēmas sniedz paplašinātas zināšanas par tirgus darbību un tā stabilitātes nosacījumiem, kas ietver cilvēku ekonomiskās rīcības analīzi, ražošanas teorijas jautājumus, kas rada izpratni par peļņas maksimizācijas nosacījumiem dažādās konkurences formās. Studiju kursa apgūšanas mērķis ir sniegt padziļinātas zināšanas par privāto mājsaimniecību un uzņēmumu rīcības motivāciju patēriņa un saimniecisko lēmumu pieņemšanas procesā. Pēc studiju kursa apgūšanas studenti pratīs izvēlēties atbilstošo patērētāja un ražotāja rīcības modeli mikroekonomisko procesu mijiedarbības kontekstā. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
ZINĀŠANAS
1.Paplašinātas zināšanas un izpratne par tirgus līdzsvara stabilitātes kritērijiem un patērētāja rīcības modeļiem, to starp uzvedības ekonomikas atziņām – 1. kontroldarbs, eksāmens 2.Padziļinātas zināšanas ražošanas teorijā un izpratne par ražotāja rīcības modeļiem saimniecisko lēmumu pieņemšanas procesā dažādās tirgus konkurences formās – 2. kontroldarbs, eksāmens. 3.Zināšanas par mikroekonomisko procesu mijiedarbību, to regulēšanas diapazonu, ietekmi uz iedzīvotāju labklājības indikatoriem un uzņēmumu konkurētspēju – patstāvīgais darbs. PRASMES 4.Prasmes pielietot zināšanas par peļņas maksimizācijas, izmaksu minimizācijas nosacījumiem un cenu noteikšanas metodēm konkrētās tirgus konkurences formās – eksāmens 5.Prasmes izpētīt, izmantojot teorētiskās atziņas, analītiskus aprēķinus un atbilstošo tiesisko regulējumu, patērētāju un ražotāju rīcības modeļus, formulējot sabiedriskā un personiskā ieguvuma maksimizācijas priekšlikumus – patstāvīgais darbs KOMPETENCES 6.Spējas attīstīt kritisko domāšanu informācijas atlasē, pētniecības metožu izmantošanā, secinājumu veidošanā un stiprināt pārliecību par sevi, prezentējot pētījumu un aizstāvot viedokli diskusijā. – patstāvīgais darbs, eksāmens 7.Spējas patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt patērētāja un ražotāja rīcības modeļus, nosakot tās sekmējošos vai ierobežojošos ekonomiskos un tiesiskos aspektus, integrēt mikroekonomikas un citu ekonomikas zinātņu zināšanas – kontroldarbi, patstāvīgais darbs, eksāmens |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1. Mikroekonomikas analīzes nozīme un loma ekonomikas zinātnē. ( lekcija -1 stunda)
2. Tirgus līdzsvara un tā stabilitātes analīze. Pareto optimalitāte. (lekcijas -1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda) 3. Derīgums, tā novērtēšana, interpretēšana, izmantošana patērētāja uzvedības ietekmēšanai. (lekcijas - 2 stundas, praktiskie darbi – 1 stunda) 4. Uzvedības ekonomikas atziņas: Izredžu teorija, eksperimentālā ekonomika, interteporālās izvēles, skubināšana (lekcijas - 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas) 5. Optimālais patēriņa plāns. (lekcija - 1 stunda) 6. Hiksa un Slucka teoriju salīdzinājums aizstājamības un ienākumu efektu interpretācijai. 7. Darba tirgus analīze. (lekcijas - 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas) 1. kontroldarbs – pieprasījuma, piedāvājuma, elasticitātes, patērētāja uzvedības, darba piedāvājuma un pieprasījuma analīze (1 stunda) 8. Ražošanas faktoru un to elasticitātes analīze un izmantošana. (lekcijas - 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas) 9. Ražošanas izmaksu elastība un izmaksu minimizācijas modeļi. (lekcijas - 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas) 10. Uzņēmēju pieredze veiksmīgas uzņēmējdarbības veidošanā (mācību ekskursija (vai tikšanās ar uzņēmējiem) - 4 stundas) 11. Tirgus formu analīze. Pilnīgas konkurences, monopola un monopolistiskās konkurences tirgus formu analīze. Sabiedrības un pircēja zaudējums monopola tirgū. Demonopolizācijas pasākumi, ieviešana un ierobežojumi. (lekcijas - 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas) 12. Ražotāju uzvedības un Cenu noteikšanas metožu analīze oligopolā. Herfindela – Hiršmana indekss un ražošanas koncentrācijas daļas analīze. Slepenas vienošanās un spēļu teorija. Konkurences kropļojumu ierobežošana. (lekcijas - 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas) 13. Cenu stratēģijas uzņēmumiem ar tirgus varu. Uzņēmuma tirgus varas pakāpe, Amoroso – Robinsones vienādojums. Pirmās, otrās, trešās pakāpēs cenu diferencēšana. Preču komplektu veidošanas iespējas. (lekcijas - 2 stundas, praktiskie darbi – 1 stundas) 2. kontroldarbs – ražošanas faktoru izmantošanas analīze un izmaksu samazināšanas un peļņas maksimizācijas modeļi, tirgus formu analīze. Cenu stratēģijas. (1 stunda) |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Studentam ir jāpiedalās diskusijās praktisko nodarbību laikā, praktisko nodarbību laikā jāprezentē patstāvīgais pētījums, jāuzraksta 2 kontroldarbi, eseja par uzvedības aizspriedumu piemēru, kā arī eksāmens sesijas laikā. | |
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Patstāvīgais darbs: prezentācija. Studenti izvēlas vienu tēmu no mācībspēka sagatavotā saraksta. Raksturo tās teorētisko pamatojumu saskaņā ar mikroekonomikas teoriju, kā arī tiesiski, politisko kontekstu. Atlasa un analizē pētījumam nepieciešamos datus. Formulē priekšlikumus ekonomisko ieguvumu vairošanai. Prezentē praktisko nodarbību laikā, atbilstoši prezentāciju grafikam, aizstāv viedokli diskusijā ar citiem studentiem un pasniedzēju. Eseja: uzvedības aizspriedumi. Students uzraksta nelielu eseju (1 lpp) par praktiski novērotu uzvedības aizspriedumu piemēru atsaucoties uz lekcijās minētājām teorētiskajām atziņām. Esejas vērtējums neietekmē gala vērtējumu, bet ir priekšnoteikums gala vērtējuma saņemšanai. | |
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Eksāmens. Gala vērtējumu veido:
• 1. kontroldarbs – tests ar uzdevumiem (20 %) • 2. kontroldarbs – tests ar uzdevumiem (20 %) • Patstāvīgais darbs un tā prezentēšana, diskusija (10%) • Eseja (uzvedības aizbriedumu piemērs) – (ieskaitīts/neieskaitīts) • Aktīva darbība semināros (10%) • Eksāmens (rakstisks) (40%) 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā. |
|
Obligātā literatūra | |
1.Škapars R. Mikroekonomika. Loģiskās shēmas. Rīga: Ekonomikas pētījumu un biznesa izglītības institūts, 2007. 370.lpp
2.Wang S. Microeconomic Theory. Springer Nature Singapore, 2018. pp 461 3.Sloman J., Garratt D., Guest J., Jones E. Economics for Business. Pearson Education, 2019. pp 690 4.Whitehead J.A. Microeconomics: a global text. Routledge, 2010. pp 495 5.Jaunzems A. Mikroekonomika teorija un analīze. Ventspils augstskola, 2013. 900 lpp 6.Dhami S. The Foundations of Behavioural Economic Analysis. Oxford University press, 2016. pp 1764 |
|
Papildliteratūra | |
1.Kānemans D. Domā ātri, domā lēnām. Jumava, 2012. 550 lpp
2.Thaler R.H., Sunstein C.R. Nudge. Penguin books. 2021. pp 367 3.Latvijas spēks ilgi pastāvēt. Kolektīva zinātniskā monogrāfdija B. Rivžas redakcijā. Latvijas Zinātņu akadēmija, 2022. 479 lpp. 4.Strautiņš P. Latvijā dzīvot ir interesanti. Jāņa Rozes apgāds, 2019. 319 lpp. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
1.Latvijas konkurences padomes mājaslapa. Pieejams: https://www.kp.gov.lv/lv
2.Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas mājaslapa. Pieejams: https://www.sprk.gov.lv/ 3.Latvijas Bankas uzturēta ekonomiskās analīzes vietne. Pieejams: https://www.makroekonomika.lv/ 4.LBTU datu bāzes. Pieejams: https://lbtufb.lbtu.lv/lv 5.ScienceDirect zinātnisko rakstu datu bāze. Pieejams: https://www.sciencedirect.com/ |
|
Piezīmes | |
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā maģistra studiju programmā „Ekonomika”. |