Excel
Kursa nosaukums Uzņēmuma vadīšanas pamati
Kursa kods EkonB015
Zinātnes nozare Ekonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozare Uzņēmējdarbības vadība
Kredītpunkti (ECTS) 5
Kopējais stundu skaits kursā 135
Lekciju stundu skaits 32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 24
Laboratorijas darbu stundu skaits 0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 79
Kursa apstiprinājuma datums 25/01/2024
Atbildīgā struktūrvienība Uzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. oec., doc. Līga Jankova
Mg. sc. soc., pasn. Vizma Kūlupa

Priekšzināšanas
VadZ3017, Komandas menedžments
Aizstātais(-ie) kurss(-i)
VadZ3024 [GVAD3024] Uzņēmuma vadīšanas pamati
Kursa anotācija
Studenti iegūst pamatzināšanas par vadīšanas būtību, saturu un lomu mijiedarbības procesā starp uzņēmuma iekšējo un ārējo vidi. Apgūst vadīšanas teorijas attīstības vēsturi, vadīšanas metodes un funkcijas un to deleģēšanas nepieciešamību. Praktisko nodarbību laikā studenti attīsta uzņēmējam un vadītājam nepieciešamās prasmes, kompetences, domāšanas veidu.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
1.Zina un izprot: vadīšanas procesu būtību un parādības, vadīšanas procesu analīzes metodiku un organizācijas vadīšanu ( kontroldarbs, praktiskie darbi,seminārs).
2.Zina un izprot personāla vadīšanas būtību, jēdzienus, personāla atlases un motivācijas veidus.( praktiskie darbi, kontroldarbs).
3.Zina un izprot sava kā vadītāja un līdera potenciāla apzināšanu un analīzi, nepieciešamām kompetencēm, un prasmēm grupas, komandas un organizācijas vadīšanā (grupu darbs, situāciju modelēšana, problēmsituāciju risināšana, seminārs).
4.Spēj pamatoti izvēlēties un sekmīgi analizēt vadīšanas procesus organizācijā, lietojot vadības metožu rīkus (praktiskie darbi, grupu darbs, kontroldarbs, patstāvīgais darbs).
5.Spēj veikt personāla plānošanu atbilstoši uzņēmuma vajadzībām, organizēt personāla atlasi un novērtēšanu (praktiskie darbi, grupu darbi, kontroldarbs).
6.Spēj iegūt informāciju un izstrādāt uzņēmuma vadīšanas procesa simulāciju (praktiskie darbi grupās).
7.Spēj komunicēt ar uzņēmējiem informācijas iegūšanai par uzņēmuma vadīšanas jautājumiem (patstāvīgais darbs).
8.Spēj: atbildīgi plānot uzdotos uzdevumus, argumentēti un pamatoti izteikt slēdzienus par uzņēmuma vadīšanas izvēlētajām metodēm un funkcijām (praktiskie darbi, grupu darbi, diskusijas, situāciju modelēšana).
9.Spēj efektīvi strādāt komandā, deleģēt un koordinēt pienākumu izpildi. Spēj uzņemties atbildību par grupu darba rezultātiem (darbs grupās).
10.Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt uzņēmuma vadīšanas procesus un problēmas, izprot un spēj pielietot vadīšanas metodes un funkcijas (patstāvīgais grupu darbs). 11.Spēj izvēlēties un pielietot noteiktai situācijai atbilstošas vadītājam nepieciešamās kompetences, grupas, komandas, IT risinājumus organizācijas vadīšanā (praktiskie darbi).
Kursa saturs(kalendārs)
1.Vadīšanas teorijas pamati (lekcijas 1 stunda).
2.Vadīšanas funkcijas un metodes (lekcijas 1 stunda).
3.Vadīšanas teorijas, to vēsturiskā attīstība (lekcijas 1 stunda).
4.Paaudžu teoriju būtība un pielietojums uzņēmuma vadīšanā (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 2 stundas).
5.Organizāciju būtība, loma un raksturojošie elementi (lekcijas 1 stunda).
6.Organizācijas iekšējā vide (lekcijas 2.stundas, praktiskie darbi 4 stundas).
7.Organizācijas ārējā vide (lekcijas 2.stundas, praktiskie darbi 4 stundas).
8.Organizācijas kultūra. (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 2 stundas)
9.Plānošana, būtība un veidi (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 2 stundas).)
10.1.kontroldarbs ( praktiskie darbi 1 stunda).
11.Motivācija un motivēšanas novērtēšanas metodes (lekcijas 2 stundas).
12.Informācijas un informācijas apmaiņas - komunikācijas veidi un loma uzņēmumos (lekcijas 1 stunda).
13.Kontrole, tās veidi un svarīgums lēmuma īstenošanas process (lekcijas 2 stundas).
14.Personāla vadība, tās būtība, politika (lekcijas 2 stundas).
15.Personāla adaptācija un atlase (lekcijas 2 stundas, praktiskie darbi 1 stunda).
16.Lēmumi, būtība, veidi.(lekcijas 1 stunda).
17. Komandas veidošanas principi un vadība (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda).
18.Konflikti, to būtība, veidi un atrisināšanas iespējas organizācijā (lekcijas 1 stunda).
19.Vadītājs tā loma un būtība organizācijā (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 2 stundas).
20.Vadītāja sociālā atbildība. (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda).
21.Vadīšanas stils, to veidi, efektivitāte (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda)
22.Vara un autoritāte, būtība un ietekme vadīšanas procesos (lekcijas 1 stunda).
23.Pārmaiņu un kvalitātes vadība (lekcijas 2 stundas).
24.Vadītāja, līdera loma pārmaiņu un inovāciju procesos (lekcijas 1 stunda).
25.Stresa, un sevis (laika) menedžments (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda).
26.Tehnoloģiskie risinājumi uzņēmuma vadīšanā ( lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda)
27.2.kontroldarbs (praktiskie darbi 1 stunda)
Nepilna laika neklātienes studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Eksāmens.
Vērtējums veidojas no:
•1.kontroldarbs (15 %);
•2.kontroldarbs (15 %);
•Patstāvīgais grupu darbs (20%);
•Praktiskie darbi, semināri (10 %);
•Eksāmens. Visas tēmas (40%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Studiju kursa materiālu un literatūras studijas.
Praktisko un patstāvīgo darbu sagatavošana. Gatavošanās kontroldarbiem un ieskaitei.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Ieskaite ar atzīmi.
Vērtējums veidojas no:
•30%patstāvīgie un praktiskie darbi;
•20% 1. kontroldarbs (1. – 10. tēma);
•20% 2. kontroldarbs (11. – 26. tēma);
•30% noslēguma ieskaite. 10% atbilst vienai ballei 10 baļļu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Obligātā literatūra
1.Praude V. Menedžments, 1.grāmata. Rīga: Burtene, 2012, 497 lpp.
2.Praude V. Menedžments, 2.grāmata. Rīga: Burtene, 2012, 306 lpp.
3.Ivans U., Ruskule S. (sast.) Vadīšanas pamati. Malnava, 2006, 502 lpp.
4.Ruskule S. (sast.) Vadīšana. Jelgava: Jelgavas tipogrāfija,2005, 456 lpp.
5.Barnard F. Agribusiness management 4th ed. - London; New York : Routledge, 2012, 467 p. 6.Ukulovs V., Mass A., Bistrjakovs I. Vadības teorija. Rīga: Jumava, 2006, 246 lpp.
Papildliteratūra
1.Forands I. Menedžmenta autoritātes. Rīga: LIF, 2007, 214 lpp.
2.Forands I. Personāla vadība. Rīga: Latvijas izglītības fonds, 2001, 189 lpp.
3.Renģe V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007, 215 lpp.
4.Ārmstrongs M. Kā kļūt par izcilu menedžeri. Rīga: Zvaigzne ABC, 2008, 344 lpp.
5.Hogans K. Ietekmēšanas māksla. Rīga: Arka, 2006, 275 lpp.
6.Dombrovska L. Cilvēkresursu kapitāla vadība. Rīga: Zvaigzne ABC, 2009, 212 lpp.
7.Goulmens D. Tava emocionālā inteliģence. Rīga: SIA J.L.V”, 2001, 462 lpp.
8.Starlings G. Valsts sektora pārvalde. Rīga: Valsts administrācijas skola, 1999, 616 lpp.
9.Templers R. Menedžmenta likumi. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007, 224 lpp.
10.Kurson K., Giuliani R. Leadership. Miramax, 2005, 409 p.
11.Edeirs Dž. Kā izaudzēt līderus. Rīga: LID, 2008, 186 lpp.
12.Edeirs Dž. Iedvesmojošais līderis. Rīga: LID, 2007, 233 lpp.
13.Edeirs Dž. Līderība un motivācija. Rīga: LID, 2007, 136 lpp.
14.Edeirs Dž. Līderība un inovācija. Rīga: LID, 2007, 126 lpp. 15.Pīrsija R. Laika menedžments. Rīga: Jumava, 2005, 200 lpp.
Piezīmes
LPTF profesionālā bakalaura programmai "Lauksaimniecība".