Statuss(Aktīvs) | Izdruka | Arhīvs(0) | Studiju plāns Vecais plāns | Kursu katalogs | Vēsture |
Kursa nosaukums | Vides ekonomika |
Kursa kods | Ekon5135 |
Zinātnes nozare | Ekonomika un uzņēmējdarbība |
Zinātnes apakšnozare | Latvijas tautsaimniecība |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 12 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 12 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 57 |
Kursa apstiprinājuma datums | 21/06/2018 |
Atbildīgā struktūrvienība | Ekonomikas un finanšu institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. oec., asoc. prof. Kaspars Naglis-Liepa |
|
Priekšzināšanas | |
Ekon5090, Mikroekonomikas analīze Ekon5139, Ekonomiskie resursi |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kurss veicina izpratni par vides antropogēnās ietekmes ietvaru, nozīmi un attīstību. Studiju kursa ietvaros studenti uzlabo zināšanas par vides nozīmi ekonomiskās domas attīstībā, kas ir pamats pašlaik dominējošam ilgtspējīgas attīstības konceptam. Studenti tiek iepazīstināti ar ekosistēmas pakalpojumu un resursu izmantošanas nozīmi, ieguvumiem un zaudējumiem. Studiju kurss satur arī vides novērtēšanas metodes, kā arī risku vadīšanas principus. Iegūtās zināšanas nodrošina izpratni par studija kursa noslēdzošām tēmām, kas veltītas integrētai resursu pārvaldībai, politikas veidošanai un vides attīstības virzieniem. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas:
1.Izprot sociālas un ekosistēmas mijiedarbības konsekvences, izprot resursu taksonomiju, izmantošanas nosacījumus, atšķirības izmantošanas izaicinājumos starp fosiliem un atjaunojamiem resursiem (vērtēšana – patstāvīgais darbs, eksāmens). 2.Izprot vides dimensijas nozīmi ekonomikas zinātnes attīstībā, pārzina pamatteorijas vides ekonomikā, saprot ekosistēmas pakalpojumu novērtēšanas metodes (vērtēšana – 1. kontroldarbs). 3.Izprot resursu nozīmi, fosilo un atjaunojamo resursu izmantošanas nosacījumus, ierobežojumus un konsekvences, pārzina būtiskākās vides ekonomikas atziņas resursu izmantošanas efektivitātes nodrošināšanai. (vērtēšana – 2. kontroldarbs). Prasmes 1.Spēj diskutēt par vides aizsardzības un ekonomikas attīstības jautājumiem, veidot pamatotus argumentus, Spēj iesaistīties diskusijā un argumentēti aizstāvēt savu viedokli. (vērtēšana – diskusijas semināru nodarbībās, eksāmens). 2.Spēj aprēķināt fosilo resursu potenciālu atbilstoši krājumu apjomam un izsmelšanas ātrumam, spēj definēt, aprakstīt un atrast aktuālus risinājumu veidus kādai no vides aizsardzības vai ekosistēmas pakalpojumu izmantošanas problēmai, 3.Spēj prezentēt veiktā patstāvīgā darba rezultātus, aprēķinu rezultātus. (vērtēšana – patstāvīgais darbs). Kompetences 1.Spēj integrēt vides ekonomikas atziņas esošajā uzskatu sistēmā un izmantot tos oriģinālu risinājumu radīšanai (vērtēšana - diskusijas, kontroldarbi, eksāmens). 2.Spēj novērtēt resursu izmantošanas ierobežojumus, ieguvumus un zaudējumus, gan privātā, gan sabiedriskā kontekstā (vērtēšana - diskusijas, patstāvīgais darbs) |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
Lekcijas (12 stundas)
1.Vides un ekonomikas kultūras dimensijas un to mijiedarbība (1 stunda); 2.Dabisko un sociālo sistēmu dinamika. Sistēmu mijiedarbības principi, modeļi un rezultāti(1 stunda); 3.Ekosistēmas pakalpojumu novērtēšana un izmantošana. Cilvēka labklājība un dabas daudzveidība. Ekosistēmu novērtēšanas metodes (1 stunda); 4.Vides analīzes ekonomiskā pieeja – īpašuma tiesības, sabiedriskais īpašums, eksternalitātes. Eksternalitāšu kompensēšana (1 stunda); 5.Resursu taksonomija un ilgtspēja. Atjaunojamie un fosilie resursi. Izmantošanas raksturojumi un ekonomiskie nosacījumi. Atjaunojamie, bet izsmeļamie resursi. Biokapacitāte un ekonomiskais līdzsvars. Vides piesārņojums (1 stunda); 6.Piesārņojuma kontrole, ierobežošana un kaitējuma kompensēšana. Piesārņojuma taksonomija. Vides nodokļi vai investīcijas. Cap and trade sistēmas. MACC (1 stunda); 7.Vides risku vadība. Vides risku veidi un ietekme. Risku vadības līmeņi, komunikācija, GIS izmantošana. Piesārņojuma savākšana un tehnoloģijas. Atkritumu menedžments un atkārtota izmantošana. Atkritumu savākšanas sistēmas (1 stunda); 8.Vides pārmaiņas un korporatīvā sociālā atbildība. Korporatīvā sociālā atbildība biznesa ētikas, sabiedrisko attiecību, risku mazināšanas un vērtības veidošanas kontekstā (1 stunda); 9.Ilgtspējīga pārtikas ražošana. Pārtikas kvalitāte un kvantitāte. Nosacījumi un atšķirīgas pieejas sertificēšana. Pieprasījuma veidošanās (1 stunda); 10.Vides politika, institūcijas organizācijas. Vides politikas pamatnostādnes, būtiskākās politikas - starptautiskās vienošanās. Nacionālo politiku pretrunu iemesli (1 stunda); 11.Vides un pilsētas mijiedarbība. Pilsētu nozīme vides attīstībā. Vides nozīme pilsētu plānošanas procesā. Tendences un starptautiskās vienošanās un prakses (1 stunda); 12.Vides attīstības virzieni, iespējas un paredzējumi. Antropocēna attīstība. Pakļautā, veidotā vai ilgtspējīgā zeme(1 stunda). Praktiskie darbi (12 stundas) Praktiskie darbi nostiprina teorētiskās nodarbībās iegūtās zināšanas un ir cieši saistītas ar tām: 1.Vides ekonomikas ideju veidošanās balstoties uz E.F. Šumahers „Small is Beautiful” („zaļā domāšana” un patēriņš”), Džorģesku-Roegena un Dalija („Ilgtspējas pieejas”), M. Greenstone un B. Kelneijs Džeks „Envirodevonomics” (mijiedarbība ar attīstības ekonomiku) u.c. (2 stundas); 2.Tirgus nepilnību analīze balstoties uz Koza nedefinētām īpašuma tiesībām. Problēmgadījumu analīze un lēmuma pieņemšana (1 stunda); 3.Fosilo resursu izmantošanas nosacījumu. Krājumu apjoms un izsmelšanas laiks. Lēmumu pieņemšana, pamatojoties uz Hotelinga likumu un reālajām resursu izmantošanas stratēģijām (2 stundas); 4.Prezentē ekosistēmas pakalpojumu aprēķinātās ekonomiskās vērtības, izmantojot teorētiskā kursā apskatītās vērtības noteikšanas metodes (2 stundas); 5.seminārs: resursu izmantošanas iespējas, resursu lietošanas, nelietošanas vērtība (grupu darbs un diskusija) (1 stunda); 6.seminārs: ekstenalitāšu piemēri, novērtēšana, kompensēšanas iespējas (grupu darbs un diskusija) (1 stunda); 7.seminārs Atropocēns – kādu zemi atstāt bērniem. Resursu ierobežotība, uzvedības maiņa, ekonomikas zinātnes attīstības perspektīva (diskusija ar viesi – ekspertu) (1 stunda); 8.seminārs: pastāvīgi darbu (Vides aizsardzības vai ekosistēmas pakalpojumu izmantošanas problēmas analīze) prezentācijas un diskusija par secinājumiem (2 stundas). |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Eksāmens.
Studiju kursa noslēgumā jāuzraksta eseja par vienu no definētām eksāmenu tēmām, kas pieejamas studentiem. Esejas apjoms līdz 2 lapaspusēm. Kursa ietvaros studentam ir jānokārto 2 kontroldarbi, jāprezentē patstāvīgs pētījums par kādu vides ekonomikas analīzēs gadījumu, kā arī jāpiedalās semināru nodarbībās. |
|
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Studiju kursa ietvaros studentam jāizvēlas viens vides ekonomikas analīzes gadījums un atbilstoši sagatavotajām vadlīnijām. Rezultāti jāprezentē un jāatbild uz jautājumiem. Jāsagatavojas kontroldarbiem, eksāmenam un semināriem. | |
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Studiju kursa vērtējums veidojas no kontroldarbu vērtējuma (katrs maksimāli - 15 punkti), pātstāvīgā darba vērtējuma (20 punkti), aktivitātes semināra nodarbībās (10 punkti) un eksāmena vērtējuma (40 punkti). Kopējais maksimālais punktu skaits – 100; 10 punkti veido studiju kursa gala vērtējuma 1 balli. | |
Obligātā literatūra | |
1.Nagļa-Liepas K. redakcijā – autoru kolektīvs (2024) Bioekonomika: attīstības ceļvedis. LBTU – Jelgava, 185 lpp
2.Tietenberg T., Lewis L.(2012) Environmental & Natural Resource Economics. Ninth edition. Pearson. Pp. 666. 3.Kļaviņa M., Zaļoksnis J. redakcijā - autoru kolektīvs. (2016) Vide un ilgtspējīga attīstība. Rīga: LU akadēmiskais apgāds. 384 lpp. 4.Atstāja Dz., Dimante Dž., Brīvers I. u.c. (2011) Vide un ekonomika. Monogrāfija. Rīga, LU, 256 lpp. |
|
Papildliteratūra | |
1.Pelše M., Naglis-Liepa K., Strīķis V., Leikučs J. (2012) Atjaunojamās enerģijas izmantošanas ekonomiskais izvērtējums ilgtspējīgas attīstības kontekstā. LLU, Jelgava. 85 lpp.
2.Līdzsvarota lauksaimniecība. (2015) zinātniski praktiskās konferences raksti. LLU. 240 lpp. 3.Leach M., Rockstrom J. (2013) Between Social and Planetary boundaries: navigating Path-ways in safe and just space for humanity. World Social Science Report 2013: Changing Global Environment. ISSC. UNESSCO. Pieejams: http://www.worldsocialscience.org/documents/wss-report-2013-part-1.pdf 4.Schumaher E.F. (1973) Small is Beautiful: Economics as if People Mattered. Harper Perennial. Pp. 352. 5.Kanemans D. (2012) Domā ātri, domā lēni. Rīga: Apgāds „Jumava”. 25 lpp. 6.Costanza R., et.al. (1997) The value of the world’s ecosystem services and natural capital. Nature. Vol. 387, pp.253.-260. 7.Arow K. et.al. (1995) Economic growth, carrying capacity, and the environment. Science. Vol.268, pp.520.-521. 8.Daly H.E. (1992) Allocation, distribution, and Scale: towards an economics that is efficient, just and sustainable. Ecological Economics. Vol. 6, pp. 185.-193. 9.Therivel R., Wood G. (2018) Methods of Environmental and Social Impact Assessment. 4th ed. New York: Routledge. 724 p. |
|
Piezīmes | |
Obligātais kurss ESAF akadēmiskā maģistra studiju programmā „Ekonomika”. |