Excel
Kursa nosaukums Mikroekonomika II
Kursa kods Ekon1016
Zinātnes nozare Ekonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozare Mikroekonomika
Kredītpunkti (ECTS) 2.25
Kopējais stundu skaits kursā 60.75
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 8
Kursa apstiprinājuma datums 30/11/2011
Atbildīgā struktūrvienība Ekonomikas un finanšu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. oec., doc. Zane Vītoliņa

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Studiju kurss iepazīstina ar pirmā līmeņa ekonomisko analīzi. Dod priekšstatu par ekonomikas būtību un tirgus likumsakarībām. Analizē ražotāja tirgus uzvedības motivāciju; ekonomiskās likumsakarības un tirgus mehānisma darbību atkarībā no konkurences pakāpes tirgū. Veicina izpratni par resursu efektīvu izmantošanu un resursu tirgus nosacījumiem.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas - apgūta otrā daļa no mikroekonomikas apakšnozares teorētiskās bāzes, spēja izprast un orientēties dažādu pasaules ekonomisko skolu uzskatos un zinātnes sasniegumos. Vispusīga svarīgāko tirgus ekonomikas zinātnisko un praktisko pamatprincipu un likumsakarību izpratne. Prasmes - pamatojoties uz apgūtajām teorētiskajām zināšanām veikt praktisku mikroekonomikas līmeņa analīzi, spēj izdarīt patstāvīgus secinājumus un priekšlikums; modelēt tirgus līdzsvara izmaiņas, analizēt patērētāja tirgus uzvedības motivāciju. Kompetence - spēja pamatojoties uz teorētiskām likumsakarībām, patstāvīgi atlasīt, sistematizēt nepieciešamo informāciju un patstāvīgi analizēt uzņēmuma ekonomiskās darbības rezultātus; uzklausīt un apspriest praktiskus risinājumus, pieņemt lēmumus un izstrādāt priekšlikumus atbilstoši ekonomiskajai situācijai.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Ražošanas jēdziens ekonomikā
2 Ražošanas efektivitāte
3 Komercdarbības formas un veidi
4 Ražošanas procesu ietekmējošie faktori - iekšējā un ārējā vide
5 Ražošanas izmaksu teorija
6 Ieņēmumu un peļņas aprēķins
7 Pilnīgas konkurences tirgus: līdzsvars, cena, peļņas maksimizācija
8 Nepilnīgā konkurence. Monopols: līdzsvars, cenas, peļņas maksimizācija.
9 Monopolistiskā konkurence.
10 Oligopola tirgus
11 Ražošanas faktoru (resursu) tirgus.
12 Darba tirgus
13 Kapitāla tirgus
14 Zemes tirgus
15 Uzņēmējspēju tirgus. 16 Informācijas tirgus.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Vērtējumu students iegūst, ja sekmīgi uzrakstīti divi kontroldarbi un izpildīti patstāvīgie darbi. 1.kontoldarbs: Ražošana, ražošanas izmaksas, 2.kontoldarbs: Tirgus formas, to pazīmes. Patstāvīgie darbi – raksturot lauksaimniecības uzņēmuma iekšējo un ārējo vidi, analizēt pastāvīgās un mainīgās izmaksas un to ietekmi uz cenas noteikšanas politiku, izvērtēt piemērotāko tirgus formu konkrētam uzņēmumam. Noslēgumā eksāmens.
Obligātā literatūra
1. Bikse V. Ekonomikas teorijas pamatprincipi. Mācību līdzeklis. Rīga: SIA Izglītības soļi, 2007. 454 lpp.
2. Gods U. Mikroekonomika. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2008. 452 lpp.
3. Nešpors V. Mikroekonomikas teorijas pamati. Rīga: RTU, 2010. 254 lpp. 4. Plotkāns A. Cita ekonomika. Rīga: SIA Dienas Grāmata, 2010. 192 lpp.
Papildliteratūra
1. Lībermanis G. Tirgus, cenas, konkurence. 4. pārstr. un papild. izd. Rīga: SIA Jumis, 2007. 216 lpp.
2. Lībermanis G. Ceļvedis ekonomikas teorijā: Ekonomiskās uzvedības (rīcības) motivācijas mehānisma pamati. Rīga: BKI, 2006. 103 lpp. 3. Mazā biznesa kurss: mācību līdzeklis; labots un papildināts 2. izd. Rīga: Jumava, 2006. 326 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Dienas Bizness: nedēļas laikraksts: Latvijas biznesa avīze. Rīga: Diena: Dagens Industri, 2005-. ISSN 1407-2041.
2. Kapitāls: žurnāls lietišķiem cilvēkiem: krāsains biznesa un ekonomikas žurnāls. Rīga: Lietišķās informācijas dienests. ISSN 1407-2505. 3. Latvija. Ziņojums par Latvijas tautsaimniecības attīstību. Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija. Rīga: LR Ekonomikas ministrija. ISSN 1407-4095.
Piezīmes
Obligātais kurss LF 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmā „Lauksaimniecība” pilna laika studijās.