Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Aktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Skolas pedagoģija (Dok)
Kursa kods PedaD037
Zinātnes nozare Izglītības zinātnes
Zinātnes apakšnozare Skolas pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS) 9
Kopējais stundu skaits kursā 243
Lekciju stundu skaits 32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 32
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 179
Atbildīgā struktūrvienība Mehānikas un dizaina institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. paed., Irēna Katane

Priekšzināšanas
ValoD001, Svešvalodas speckurss - angļu valoda
ValoD002, Svešvalodas speckurss - vācu valoda
PedaD041, Izglītības pētījumu metodoloģija
Kursa anotācija
Doktoranti studē, analizē, izvērtē izglītības attīstības tendences 21. gs., izglītības paradigmu, koncepciju un pedagoģisko pieeju daudzveidību. Audzināšanas teorija un vērtībizglītība. Pārmaiņas izglītības un pedagoģijas zinātnes terminoloģijā. Mediju pedagoģija. Kompetence un konkurētspēja. Mācību teorijas un didaktiskie modeļi. Peofesionālā izglītība un karjeras attīstības teorijas. Skolu ilgtspējīga attīstība. Doktorantu studijas sastāv no pārskata lekcijām, semināriem, patstāvīgām studijām. Studiju kursa noslēgumā promocijas eksāmens.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas par pedagoģijas attīstības vēsturi, jaunākajām tendencēm, teorijām un koncepcijām mūsdienu izglītībā un pedagoģijas zinātnē. Prasmes: doktoranti tālāk attīsta un pilnveido savas prasmes pedagoģijā, sasaistot kopveselumā teoriju, praksi un pētniecību. Kompetences: spēj lietpratīgi un radoši izmantot iegūtās zināšanas un prasmes zinātniskajā darbībā, t.sk. spēj radoši, sistēmiski un holistiski domāt, pētāmo problēmu saistot ar dažādiem kontekstiem, izmantojot pārneses, meklējot, analizējot, izvērtējot, adaptējot un tālāk attīstot problēmu inovatīvos risinājumu veidus pedagoģijā.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Pedagoģijas zinātnes jēdziens, priekšmets, skolas pedagoģijas apakšnozare, tās kategorijas. Seminārs.
2 Skolas pedagoģijas attīstības vēsturiskais aspekts, periodiskuma princips zinātniskā pētījumā. Seminārs.
3 Mūsdienu izglītības paradigmas: pragmatiski konservatīvā, humānistiski fenomenoloģiskā, ekoloģiskā, u.c. Seminārs.
4 Kopveseluma, humānistiskā, ekoloģiskā pieeja skolas pedagoģijā. Izglītības vides līmeņi. Seminārs
5 Izglītība ilgtspējīgai attīstībai; mūsdienu izglītības koncepcijas mūžizglītības kontekstā, izglītības balsti. Seminārs
6 Audzināšanas teorijas, vērtības un attieksmes kā mērķis. Mentorisms un tjutoru darbība. Seminārs.
7 Mācību teorijas: kognitīvā, konstruktīvā u.c.; modulārā pieeja; sistēmiskās, radošās domāšanas attīstība. Seminārs.
8 Pamatnostādnes par kompetenci/ mācību rezultātiem: teorijas un prakse. Komplementaritātes princips. Seminārs.
9 Dialogs kā izpratnes pamats un dzīves norma. Dialogs mācībās. Seminārs.
10 Karjeras attīstības teorijas, skolēnu profes. pašnoteikšanās un profesionālās izglītības attīstības tendences. Seminārs.
11 Konkurentoloģija kā starpdisciplinārs pētniecības virziens. Konkurētspējas kategorija skolas pedagoģijā. Seminārs.
12 Mediju pedagoģija. E-studijas. Seminārs.
13 Pārmaiņas skolas pedagoģijas terminoloģijā. Seminārs.
14 Skola kā daudzlīmeņu, daudzfunkcionāla, atvērta, sevī iekļaujoša vides sistēma. Seminārs.
15 Pedagoģisko pieeju daudzveidība skolu izglītības vidē. Seminārs. 16 Skolas ilgtspējīga attīstība. Skola lauku un pilsētas kultūrvidē. Seminārs.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
•Jāsagatavo analītiski izvērtējoša prezentācija par vienu no studiju kursa satura tematiem (ar atsaucēm tekstā un bibliogrāfijas sarakstu).
•Padziļinātas patstāvīgās teorētiskās studijas skolas pedagoģijā promocijas darba temata ietvaros:
‐jāizstrādā studiju darbs - teorētiskais pētījums par izvēlēto tematu skolas pedagoģijā promocijas darba ietvaros (apjoms: 25 lpp.); ‐jāsagatavo referāta prezentācija un publiski tas jāaizstāv promocijas eksāmena laikā.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Doktorantiem tiek plānotas un vadītas lekcijas un piedāvātas arī individuālās konsultācijas, lai veicinātu patstāvīgos teorētiskos pētījumus.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
•Piedalīšanās lekcijās.
•Padziļinātas patstāvīgas teorētiskās studijas skolas pedagoģijā sava promocijas darba ietvaros.
•Teorētisko pētījumu visu prasību izpilde, t.sk. referāta laicīga iesūtīšana 3 dienas pirms promocijas eksāmena un tā sekmīgs vērtējums. Promocijas eksāmens.
Obligātā literatūra
1.Anspaks J. Pedagoģijas idejas Latvijā. Rīga: RaKa, 2003. 476 lpp. 2.Briede B., Pēks L. Ekoloģiskā pieeja izglītībā. Sērija „ Izglītības ekoloģija”. Jelgava: LLU, 2011.160 lpp. (CD formātā) 3.Fullan M. Change theory: A force for school improvement. Copyright Centre for Strategic Education [tiešsaiste] [skatīts 07.01.2019.]. Victoria, 2006. Pieejams: http://michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2016/06/13396072630.pdf 4.Gudjons H. Pedagoģijas pamatatziņas. 2. izd. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. 394 lpp. 5.Gunawardena Sh. N., McIsaac M. S. Distance Education. In: Jonassen D. H. (ed.) Handbook of Research for Educational Communications and Technology. 2nd ed. New Jersey: Lawrence Earlbaum Ass. Incpp, 2004, p. 355–396. 6.Juusela T. Mentoringa daudzās sejas. Rīga: LID, 2005. 196 lpp. 7.Burceva R., Davidova J., Kalniņa D., Lanka Ē, Mackēviča L. Novitātes pedagoģijā profesionālās izglītības skolotājiem. Rīga: LU, 2010. [tiešsaiste] [skatīts 07.01.2019.]. Pieejams http://profizgl.lu.lv/mod/book/view.php?id=1211. 8.Katane I. Skola kultūrā un kultūra skolā. Jelgava: LLU TF IMI, 2006. 116 lpp. 9.Katane I. No ekoloģiskās paradigmas līdz vides modelim izglītības pētniecībā. Monogrāfisko pētījumu sērija Izglītības ekoloģija. Jelgava: LLU, 2007. 239 lpp. 10.Katane I. Paradigmas Latvijas izglītības vidē mūsdienās. Monogrāfisko pētījumu sērija „Izglītības ekoloģija”. Jelgava: LLU TF IMI, 2007. 117 lpp. 11.Katane I., Kalniņa I. Skolēnu personības konkurētspējas attīstība neformālās komercizglītības vidē. Jelgava: LLU, 2010. 331 lpp. 12.Katane I., Laizāne A. Lauku skola kā izglītības vide Latvijā un ārvalstīs. Jelgava: LLU, 2011. 13.Lieģeniece D. Kopveseluma pieeja bērnu audzināšanā. Rīga: RaKA, 1999. 251 lpp. 14.Ozola I. Grāmata pašizaugsmei. Rīga: RaKa, 2018. 68 lpp. 15.Pāvulēns J., Mārtinsone K., Mihailova S. Konsultatīvais atbalsts skolēniem. Rīga: Raka, 2018. 80 lpp. 16.Purēns V. Kā attīstīt kompetenci. Rīga: Raka, 2018. 280 lpp. 17.Rubene Z., Krūmiņa A., Vanaga I. Ievads mediju pedagoģijā. Rīga: RAKA, 2008. 18.Rutka L. Pedagoga psiholoģiskā kompetence. Rīga: RaKa, 2012. 178 lpp. 19.Sterling, S. Sustainable Education. Bristol: Green Books for the Schumacher Society, 2004. 20.Špona A., Čamane I. Audzināšana. Pašaudzināšana. Rīga: RaKa, 2010. 260 lpp. 21.Tiļļa I. Sociālkultūras mācīšanās organizācijas sistēma. Rīga: RaKa, 2005. 294 lpp. 22.Žogla I. Didaktikas teorētiskie pamati. Rīga: RaKa, 2001. 275 lpp. 23.Зеер Э.Ф. Психология профессий. Москва: Академический Проект; Фонд “Мир”, 2006. 336 c. 24.Митина А.М. Дополнительное образование взрослых за рубежом: концептуальное становление и развитие. Москва: Наука, 2004. 304 с.
Papildliteratūra
1. Bohm D. On Dialogue. 2nd edition. Routledge, 2004. 144 p. ISBN-10: 0415336414 Skatīts 11.06.2011. Pieejams: http://www.amazon.com/RC-Bundle-Dialogue-Routledge-Classics/dp/0415336414/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1307815848&sr=8-1 2. Katane I. No ekoloģiskās paradigmas līdz vides modelim izglītības pētniecībā. Jelgava: LLU, 2007. 239 lpp. Sērija „ Izglītības ekoloģija”. ISBN 9789984784304 (CD formātā) 3. Katane I., Kalniņa I. Skolēnu personības konkurētspējas attīstība neformālās komercizglītības vidē. Jelgava: LLU, 2010. 331 lpp. ISBN 9789984480282
Periodika un citi informācijas avoti
1. The Journal of Educational Research. Online ISSN: 1940-0675. Pieejams: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220671.asp 2. International Journal of Educational Research. Online ISSN: 0883-0355. Pieejams: http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/491/description#description 3. Journal of Education for Teaching. Online ISSN: 1360-0540. Pieejams: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/02607476.asp
Piezīmes
Obligātais kurss TF pedagoģijas doktora studiju programmā 2. kursa 4. semestrī pilna un nepilna laika studijās. Kursa noslēgumā promocijas eksāmens.