Excel
Kursa nosaukums Augkopība
Kursa kods LauZD042
Zinātnes nozare Lauksaimniecības zinātne (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 15
Kopējais stundu skaits kursā 405
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 405
Kursa apstiprinājuma datums 20/08/2019
Atbildīgā struktūrvienība Augsnes un augu zinātņu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. agr., prof. Zinta Gaile

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Augkopības zinātnes vēsturiskā attīstība, pašreizējais stāvoklis un perspektīvas. Kultūraugu ražību ietekmējošie faktori, to savstarpējās sakarības un nozīmība ražas veidošanās procesā. Laukaugu ražu veidojošie komponenti, to veidošanās pēctecība un pašregulācija. Ražu modelēšanas principi un iespējas. Atsevišķu laukaugu sugu vai to grupu augšanas, attīstības, ražas un tās kvalitātes veidošanās sakarības ar agroekoloģiskiem faktoriem un to mērķtiecīgas virzības iespējas. Agrotehnisko pasākumu agrobioloģiskais un ekonomiskais vērtējums. Augkopības produkcijas ražošanas enerģētiskais vērtējums.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Doktoranti gūst padziļinātas zināšanas par augkopības nozari un tās lomu vēsturiskā attīstībā, par kultūraugu ražību ietekmējošiem faktoriem un to lomu ražas veidošanā, par šo faktoru ietekmēšanas iespējām un pašreizējo zinātniskās izpētes līmeni, par konkrētu laukaugu ražas, tās struktūrelementu un kvalitātes veidošanās likumsakarībām un to zinātniskās izpētes pašreizējo līmeni (1., 2., 3. patstāvīgais darbs, eksāmens).
Doktoranti prot vērtēt, analizēt, agronomiski un ekonomiski pamatot audzēšanas tehnoloģiskos procesus, kultūraugus, to grupas un nozari kopumā. Prot saskatīt nepieciešamību pēc turpmākiem pētījumiem Augkopības nozares tālākai attīstībai un ir spējīgi tādus vadīt. Prot argumentēti diskutēt par ražas un tās kvalitātes veidošanos un šo procesu ietekmēšanas iespējām (1., 2. patstāvīgais darbs, eksāmens).
Rezultātā doktoranti ir kompetenti vadīt ražošanas vai pētniecisko procesu ar lauka kultūraugiem, būt mācībspēki attiecīgā jomā LLU vai apmācot konsultantus, kā arī turpināt pašizglītošanos, sekojot līdzi jaunākajiem zinātnisko pētījumu rezultātiem (1., 2. patstāvīgais darbs, eksāmens).
Kursa saturs(kalendārs)
1.Augkopības kā zinātnes un kā ražošanas nozares vēsturiskā attīstība un perspektīvas.
2.Jēdziens kultūraugi. Kultūraugu dzīvi ietekmējošie faktori, to savstarpējās sakarības un nozīmība ražas veidošanās procesā.
3.Agrometeoroloģiskie un augsnes resursi dažādu laukaugu ražas veidošanai. Dažādu kultūraugu grupu bioloģiskā piemērotība audzēšanai atšķirīgās klimatiskās zonās.
4.Sējuma fotosintētiskā darbība kā ražas veidošanās vadības pamatelements.
5.Laukaugu ražu veidojošie komponenti, to veidošanās pēctecība un pašregulācija.
6.Bioloģiskie un agroekoloģiskie faktori laukaugu ražas modelēšanā. Ražas prognozēšanas iespējas un principi dažādās augu attīstības fāzēs. Ražas modelēšanas iespējas un principi.
7.Bioķīmiskie procesi sēklu uzbriešanas un dīgšanas laikā, dīgstu attīstība, laukdīdzība.
8.Dažādu stresa faktoru ietekme un nozīme ražas veidošanās procesā.
9.Labības, to morfoloģiskais raksturojums, augšana un attīstība, labību sugu raksturojums.
10.Ziemāji un vasarāji; ziemāju ziemcietība.
11.Labību ražas kvalitāti ietekmējošie faktori un to mijiedarbība ar ražas komponentiem.
12.Pākšaugi, to sugu raksturojums, augšana un attīstība, ražas un kvalitātes veidošanās, izmantošana.
13.Bumbuļaugi, to sugu raksturojums, augšana un attīstība, ražas un kvalitātes veidošanās, izmantošana.
14.Sakņaugi, to sugu raksturojums, augšana un attīstība, ražas un kvalitātes veidošanās, izmantošana.
15.Eļļas augi, to sugu raksturojums, augšana un attīstība, ražas un kvalitātes veidošanās, izmantošana.
16.Šķiedraugi, to sugu raksturojums, augšana un attīstība, ražas un kvalitātes veidošanās, izmantošana.
17.Zaļmasas augi, to sugu raksturojums, augšana un attīstība, ražas un kvalitātes veidošanās, izmantošana.
18.Sējumu struktūras agrobioloģiskais pamatojums.
19.Dažādu laukaugu grupu audzēšanas agrotehniskais un enerģētiskais vērtējums.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
1.Doktorants sagatavojas trim dažādām (par iepriekš uzdotu tematiku) diskusijām par kursa tematiku; iegūst trīs atzīmes, kas kopā veido 15% no vērtējuma (katra atzīme 5% no vērtējuma).
2.Doktorants nolasa lekciju maģistrantūras studentiem, saņem ieskaiti; 15% vērtējuma.
3.Mutisks eksāmens pie komisijas – 70% vērtējuma.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
1.Gatavošanās trim diskusiju semināriem, kas saistīti ar konkrēta doktoranta promocijas darba tematisko virzienu.
2.Sagatavotas lekcijas (min. 2 h, max 4 h), ko nolasa maģistrantūrā laukkopības specialitātē studējošiem maģistrantiem par kursa programmā iekļauto tematiku – par kādu konkrētu laukaugu grupu, sugu vai laukaugu ražas veidošanos noteicošiem faktoriem, vai citu tematiku.
3.Zinātnisko rakstu studēšana par kursa tematiku.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Darbi, kurus vērtē ar iesk./neiesk.: jāizpilda darbs atbilstoši iepriekšējā punktā izvirzītajām prasībām – jāsagatavo un jānolasa lekcija maģistrantūras studentiem.
Diskusijas, par kurām saņem atzīmi: tiek vērtētas atbilstoši 10 ballu skalas atšifrējumam, ņemot vērā doktoranta spēju argumentēt, pierādīt savu domu ar atziņām no zinātniskiem pētījumiem.
Eksāmens tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu skalā, pievēršoties šādiem aspektiem:
1)jautājuma izklāsta pilnīgums;
2)prasme izklāstā izmantot zinātnisko pētījumu rezultātus;
3)profesionālās un zinātniskās terminoloģijas pareizs pielietojums;
4)spēja atbildēt uz komisijas papildus uzdotiem jautājumiem.
Obligātā literatūra
1.Balodis O., Bankina B., Gaile Z., Grantiņa I. (2012). Ziemas rapsis. LLU, Jelgava, 68 lpp.
2.Bankina B., Gaile Z. (2014). Ziemāju labības un to slimības. LLU, Jelgava, 104 lpp.
3.Baskin C.C., Baskin J.M. (2001). Seeds: ecology, biogeography, and evolution of dormancy and germination. Academic Press, London, 613 p.
4.Copeland L.O., McDonald M.B. (1995). Principles of seed science and technology. 3rd edition. Chapman & Hall, New York, 392 p.
5.Ivanovs S., Stramkale V. (2001). Linu audzēšanas un novākšanas tehnoloģija. AS Poligrāfists, Rīga, 191 lpp.
6.Gaile Z., Bartuševics J. (2012). Kukurūzas audzēšanas un izmantošana. LLU, Jelgava, 40 lpp.
7.Kunkulberga D., Ruža A. (2009). Kviešu un rudzu graudu uzturvērtība un izmantošana maizes ražošanā. LLU, Jelgava, 55 lpp.
8.Modern corn and soybean production. First edition (2000). Hoeft R.G., Nafziger E.D., Johnson R.R., Aldriht S.R. (eds.) MCSP Publications, USA, 353 p.
9.Newman R.K., Newman C.W. (2008). Barley for Food and Health. Science, Technology, and Products. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 242 p.
10.The Oat Crop. Production and Utilization (1995). Welch R.W. (ed.) Chapman & Hall, London, 560 p.
11.Overman A.R., Scnoltz III R.V. (2002). Mathematical models of crop growth and yield. Marcel Dekker, Inc., New York, Basel, 324 p.
12.The Potato Crop. Second Edition (1992). Harris P. (ed.). Chapman & Hall, London, 909 p.
13.Wheat: Science and Trade. First edition. (2009). Carver B.F. (ed.). Wiley-Blackwell, [s.l.], 569 p.
14.Зерновые культуры (2000). Шпаар Д. (ред.) ФУ Аинформ, Минск, 398 c.
15.Петров В.А., Зубенко В.Ф. (1991). Свекловодство. Агропромиздат, Москва, 191 c.
16.Рапс и сурепица (2007). Шпаар Д. (ред.). ИДООО DLV Агродело, Москва, 320 c.
17.Caxapная свекла. 3-е издание (2000). Шпаар Д. (ред.). ФУ Аинформ, Минск, 260 c.
Papildliteratūra
1.Augkopība (2004). A. Ružas redakcijā. Latvijas Lauksaimniecības konsultāciju un izglītības centrs, 374 lpp.
2.Cukurbiešu audzēšana (1994). Somijas Cukurbiešu Pētniecības centrs: Valsts Mežotnes selekcijas izmēģinājumu stacija. Preses nams, Rīga, 56 lpp.
3.The mechanics and physics of modern grain aeration management (2002). Navarro S., Noyes R. (eds.). CRC Press LCL, New York, 634 p.
4.Potato ecology and modelling of crops under conditions limiting growth (1994). Haverkot A.J., MacKerron D.K.L. (eds.) Kluwer Academics Publishers, London, 379 p.
5.Transgenic plants and crops (2002). Khachatorians G.G., McHughen A., Scorza R., Nip W-K., Hui Y.H. (eds.) Marcel Dekker, Inc., New York, Basel, 848 p.
6.Ward J.T., Basford W.D., Hawkins J.H., Holliday J.M. (1985). Oilseed rape. Farming Press Ltd., Suffolk, 284 p.
7.Агрономия (2001). Под редакцией В.Д. Мухи. Колос, Москва, 504 с.
Periodika un citi informācijas avoti
Zinātniskie žurnāli un rakstu krājumi, kas pieejami LLU FB abonētajās datu bāzēs, piemēram: Rural Sustainability Research (LLU Raksti), Research for Rural Development, Agronomijas Vēstis, Agronomy Research, Žemdirbyste=Agriculture, Acta Agriculturae Scandinavica, Sec. B Soil and Plant Science, Crop Science, LF konferenču un semināru Rakstu krājumi utt. – atbilstoši tematikai.
Piezīmes
Obligātais kurss Lauksaimniecības fakultātes doktora studiju programmā „Lauksaimniecība”: Lauksaimniecības zinātņu nozares Laukkopības apakšnozares virziena „Augkopība” speckurss, 2. studiju gadā, promocijas eksāmens 4. semestrī pie komisijas.