Latviešu Krievu Angļu Vācu Franču
Statuss(Aktīvs) Izdruka Arhīvs(0) Studiju plāns Vecais plāns Kursu katalogs Vēsture

Kursa nosaukums Informācijas sistēmas un tehnoloģijas viesmīlībā
Kursa kods CitiB006
Zinātnes nozare Citi
Kredītpunkti (ECTS) 6
Kopējais stundu skaits kursā 162
Lekciju stundu skaits 16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 48
Laboratorijas darbu stundu skaits 0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 98
Kursa apstiprinājuma datums 25/03/2025
Atbildīgā struktūrvienība Pārtikas institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. sc. ing., asoc. prof. Mārtiņš Šabovics

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Studiju kurss sniegs studentiem visaptverošas zināšanas un praktiskas iemaņas informācijas tehnoloģiju pielietošanā viesmīlības nozarē. Kursa ietvaros studenti iepazīsies ar lietotājprogrammatūrām un apgūs to pielietojumu dokumentu veidošanā, datu apstrādē un vizuālās informācijas noformēšanā. Apgūs prasmes, kas saistītas ar viesnīcu un restorānu rezervācijas sistēmām, noliktavas uzskaites un kases moduļu izmantošanu, īpaši koncentrējoties uz R-Keeper automatizācijas vidi. Papildus apskatīs infografikas veidošanu kā mārketinga un komunikācijas instrumentu, kā arī mākslīgā intelekta iespējas viesmīlības uzņēmumu darbības optimizācijā. Studenti praktiski attīstīs spējas strukturēt, analizēt un vizualizēt informāciju, pielāgot to uzņēmuma vajadzībām un efektīvi prezentēt idejas, risinājumus un datus. Kursa laikā tiks attīstītas gan tehniskās prasmes darbā ar IT rīkiem, gan stratēģiskā domāšana un digitālā kompetence profesionālās darbības kontekstā. Studiju kursa noslēgumā studenti izstrādās patstāvīgu darbu – ēdienkartes vai viesnīcas piedāvājuma infografiku un informatīvu prezentāciju, tā demonstrējot spēju integrēt apgūtās zināšanas un prasmes profesionālas situācijas risināšanā.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas:
Studenti iegūs teorētiskās un praktiskās zināšanas par teksta redaktora, prezentāciju veidošanas un datu apstrādes lietotājprogrammu pielietojumu dokumentu noformēšanā, informācijas vizualizācijā un prezentācijā; izpratni par restorānu un viesnīcu automatizācijas sistēmām, tai skaitā R-Keeper sistēmu un tās lietojuma iespējām; zināšanas par mākslīgā intelekta un infografiku izmantošanu viesmīlības nozares pakalpojumu kvalitātes uzlabošanā un mārketingā.
Vērtēšana: Pārbaudes darbi, teorētisko uzdevumu analīze.

Prasmes:
Studenti pratīs patstāvīgi veidot un noformēt dokumentus, prezentācijas un datu vizualizācijas viesmīlības uzņēmumu vajadzībām; aprakstīt, analizēt un interpretēt viesmīlības nozares datus; formulēt un prezentēt risinājumus dažādām problēmsituācijām, izmantojot informācijas tehnoloģiju rīkus; pielietot programmatūras rīkus viesmīlības procesu organizācijā. Vērtēšana: Praktiskie uzdevumi ar lietojumprogrammām (MS Word, Excel, PREZI, R-Keeper u.c.), datu apstrādes un prezentēšanas uzdevumi.

Kompetences:
Studenti spēs izvēlēties un pielietot atbilstošākos informācijas tehnoloģiju rīkus datu apstrādei un analīzei; spēs kritiski izvērtēt un analizēt informācijas avotus un datus, pieņemt pamatotus lēmumus un risināt problēmas viesmīlības nozarē; demonstrēs spēju izmantot digitālās prasmes profesionālās darbības uzlabošanai un inovāciju ieviešanai viesmīlības uzņēmumā. Vērtēšana: Informatīvas prezentācijas un/vai infografikas izstrāde par viesmīlības uzņēmumu.
Kursa saturs(kalendārs)
1.Lekcija: Microsoft programmatūras pielietojuma iespējas viesmīlības nozarē: digitālās vides konfigurēšana un darbs ar dažādu tipu objektiem – 2 h.
Praktiskais darbs – Microsoft programmatūras vides komponentu analīze un praktiska izmantošana; SmartArt grafisko elementu izstrāde un noformēšana, integrējot tos restorānu un viesu apkalpošanas procesa vizualizācijā – 6 h
2.Lekcija: Microsoft programmatūras izmantošanas iespējas dokumentu standartizācijā, pārskatīšanā un koplietošanā viesmīlības nozarē – 2 h
Praktiskais darbs – Piedāvāto dokumentu veidņu izmantošana un adaptēšana viesmīlības nozares vajadzībām; lietotāja dokumenta veidnes izstrāde, rediģēšana un lietošana; dokumentu versiju salīdzināšana, kā arī izmaiņu pārvaldība un pārskatīšana restorānu un viesu uzņemšanas dokumentācijas kontekstā – 6 h
3.Lekcija: Microsoft programmatūras izmantošana datu bāzu un prezentāciju izstrādē: darbgrāmatu veidošana, vides elementu pārvaldība, prezentācijas struktūras izstrāde un prezentēšanas metodes – 2 h
Praktiskais darbs – Datu bāzu izveide un apstrāde; prezentācijas struktūras izstrāde, veidņu un dizaina elementu pielietošana prezentāciju veidošanā, fokusējoties uz restorānu un viesu uzņemšanas uzņēmumu vajadzībām – 8 h. Seminārs – Restorānu vai viesnīcu vizuālā tēla un informatīvā noformējuma izstrāde un prezentācija – 6 h. 1.pārbaudes darbs – Microsoft programmatūras pielietojums un praktiskā izmantošana – 2 h.
4.Lekcija: Infografika, tās loma un nozīme viesmīlības jomā. Izmantošana un veidošanas rīki efektīva mārketinga nodrošināšanai – 2 h
Praktiskais darbs – Infografikas izveide viesmīlības jomā, praktiskie pielietojumi un vizualizācija – 4 h.
5.Lekcija: Mākslīgā intelekta pielietojums viesmīlības nozarē: tehnoloģiju integrācija un to ietekme uz pakalpojumu kvalitāti – 2 h.
Seminārs – Mākslīgā intelekta rīku izmantošana restorānu vai viesnīcu darbības optimizēšanai: praktiska pieeja un piemēri – 4 h. 2.pārbaudes darbs – Infografika kā mārketinga līdzeklis; Mākslīgais intelekts – rīks viesmīlības efektivitātes celšanai (pielietojums viesnīcu un ēdināšanas tīklā) – 2 h.
6.Lekcija: Viesnīcu un restorānu rezervācijas sistēmas: darbības principi, funkcionalitāte un nozīme viesmīlības nozarē – 2 h
Praktiskais darbs – Rezervācijas sistēmu un to sastāvdaļu praktiska izmantošana viesnīcu un restorānu darbībā; datu masīvu apstrāde un analīze rezervāciju pārvaldības kontekstā – 4 h.
7.Lekcija: Noliktavas uzskaites sistēma R-Keeper: funkcionalitāte un lietojums viesmīlības uzņēmumos – 1 h. R-Keeper kā darba procesu automatizācijas rīks viesmīlības nozarē – 1 h.
Praktiskais darbs – Restorānu rezervācijas sistēmu izmantošana; darbs ar datu bāzi – jaunu ierakstu ievade, datu kārtošana un filtrēšana, izmantojot automātiskos filtrus – 4 h.
8.Lekcija: Kases moduļa funkcionalitāte un pielietojums kvalitatīvas un efektīvas klientu apkalpošanas nodrošināšanai viesmīlības nozarē – 2 h.
Praktiskais darbs – Darbs R-Keeper vidē: sistēmas struktūras izpēte un kases moduļa izveide atbilstoši viesmīlības uzņēmumu vajadzībām – 4 h. 3.pārbaudes darbs – R-Keeper automatizācijas sistēmas pielietojums viesmīlības uzņēmumu darbībā: vides struktūra un sistēmas praktiskais lietojums – 2 h.

Nepilna laika klātiene: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir ½ no norādīto stundu skaita.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Eksāmena vērtējums sastāv no:
•rakstiska gala darba par studiju kursā apgūto;
•vidējā aritmētiskā vērtējuma par trīs sekmīgi nokārtotiem pārbaudes darbiem;
•nostrādātiem un pārbaudītiem visiem praktiskiem darbiem; •izstrādāta un prezentēta patstāvīgā darba.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Patstāvīgā darbā veic restorāna ēdienkartes vai viesnīcas piedāvājumu infografikas izveidi, kā arī izveido informatīvo prezentāciju par izvēlēto restorānu vai viesnīcu, norādot informāciju par darbības veidu, mērķi, uzdevumiem, komandu, piedāvājumu u.c. (apjoms līdz 10 slaidiem, iesniedz elektroniskā veidā).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Eksāmena vērtējumu veido rakstisks gala darbs par studiju kursā apgūto (20%), kontroldarbu vērtējumi (60%), patstāvīgā darba vērtējums (10%), praktisko darbu vērtējums (10%). Kontroldarbi iegūst sekmīgu vērtējumu (4 balles), ja puse (50%) to satura ir atbildēts pareizi. Praktisko darbu atskaites saņem vērtējumu (ieskaitīts), ja ir izdarīts vismaz 60% no darba apjoma.
Obligātā literatūra
1.Klieders J., Datorzinības. Microsoft Office 2013/2016: mācību līdzeklis., Rīga: Juridiskā koledža, 2018., 295 lpp.
2.Jānis Augucēvičs J., Word Microsoft Office 2013., Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2015., 83 lpp.
3.Duffy J., Cram C., Illustrated course guide: Microsoft Word 2013 intermediate., Stamford, CT: Cengage Learning, 2014., 280 p.
4.Bluttman K. ,Excel formulas & functions for dummies. Indianapolis, IN: John Wiley & Sons, 2019., 383 p.
5.Corti L., Van den Eynden V., Libby Bishop & Matthew Woollard, Managing and sharing research data: a guide to good practice., Los Angeles : SAGE, 2014, 222 p.
6.Matthews M., Carole Matthews C., How to Do Everything: Microsoft Office Online. McGraw-Hill Education; 1 edition, 2015., 244 p.
7.Pripp A. H., Statistics in food science and nutrition. New York: Springer, 2013., 66 p. 8.Bower J.A., Statistical Methods for Food Science: introductory procedures for the food practioner. Queen Margaret University, Edinburg, UK: 2013, 318 p.
Papildliteratūra
1.Word palīdzības centrs [tiešaiste] [Skatīts: 12.03.2025.]. Pieejams: https://support.microsoft.com/lv-lv/office/word-darbam-ar-windows-apm%C4%81c%C4%ABba-7bcd85e6-2c3d-4c3c-a2a5-5ed8847eae73
2.PowerPoint palīdzības centrs [tiešaiste] [Skatīts: 12.03.2025.]. Pieejams: https://support.microsoft.com/lv-lv/office/powerpoint-windows-apm%C4%81c%C4%ABbai-40e8c930-cb0b-40d8-82c4-bd53d3398787 3.Excel palīdzības centrs [tiešaiste] [Skatīts: 12.03.2025.]. Pieejams: https://support.microsoft.com/lv-lv/office/darbgr%C4%81matas-izveide-programm%C4%81-excel-94b00f50-5896-479c-b0c5-ff74603b35a3
Periodika un citi informācijas avoti
1.Scientific peer-reviewed papers' database, SCIENCEDIRECT. Peejams: http://www.sciencedirect.com/ [Skatīts: 12.03.2025.] 2.Scientific peer-reviewed papers' database, SCOPUS. Peejams: http://www.scopus.com/ [Skatīts: 12.03.2025.]
Piezīmes
Obligāts kurss profesionālā bakalaura studiju programmā Ēdināšanas un viesnīcu vadība pilna un nepilna laika 1.semestra studijās