| Kursa nosaukums | Meža botānika |
| Kursa kods | BiolP011 |
| Zinātnes nozare | Bioloģija |
| Zinātnes apakšnozare | Botānika |
| Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
| Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
| Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 81 |
| Kursa apstiprinājuma datums | 23/03/2021 |
| Atbildīgā struktūrvienība | Mežsaimniecības institūts |
| Kursa izstrādātājs(-i) | |
| Dr. biol., Viesturs Šulcs |
|
| Priekšzināšanas Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas |
|
| Kursa anotācija | |
| Studenti iegūst zināšanas par augu morfoloģiju, augu anatomiju un augu sistemātiku (klasifikāciju un botānisko nomenklatūru), taksonomisko vienību saistību ar meža ekosistēmām. | |
| Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
| 1.Zināšanas – par meža ekosistēmas taksonu morfoloģiju, bioloģiju, ekoloģiju un to lomu augu sabiedrībās, taksonu migrāciju, ģeogrāfisko izplatību un floristisko statusu Latvijā – 1. – 3. kolokvijs (pēc maršruta dabā).
2.Prasmes – analizēt un izvērtēt augu morfoloģiskās pazīmes, noteikt to taksonomisko vērtību un identificēt taksonus – 1. – 3. kolokvijs (pēc maršruta dabā). 3.Kompetence – novērtēt un pamatot taksona un vides mijiedarbības izpausmes, spriest par taksona atbilstību ekoloģiskiem apstākļiem, noteikt meža augšanas apstākļu tipu pēc augāja – 1. – 3. kolokvijs (pēc maršruta dabā). |
|
| Kursa saturs(kalendārs) | |
| 1.diena. Purvu veģetācija – 8 h.
2.diena. Augu noteikšanas principi. Meža veģetācijas aprakstīšanas metodes – 8 h. 3.diena. Cilvēka būtiski neietekmēto mežu floristiskais sastāvs. 1. kolokvijs (pēc maršruta dabā) – 8 h. 4.diena. Nosusināto mežu floristiskais sastāvs. 2. kolokvijs (pēc maršruta dabā) – 8 h.. 5.diena. Individuālā herbārija apstrāde – 8 h. 6.diena. Palieņu mežu floristiskais sastāvs – 8 h.. 7.diena. Piejūras kāpu mežu veģetācija, tās floristiskais sastāvs. 3. kolokvijs (pēc maršruta dabā) – 8 h. 8.diena. Gravu mežu floristiskais sastāvs – 8 h. 9.diena. Citzemju kokaugu sugu stādījumu floristiskais sastāvs – 8 h. 10.diena. Prakses aizstāvēšana – Individuālā herbārija (sagatavots pirms prakses) un prakses protokolu iesniegšana; ieskaite – 8 h. |
|
| Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
| Iesniegts un pozitīvi novērtēts individuālais herbārijs, iesniegti prakses protokoli; iegūta ieskaite par praksi. | |
| Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
| 3 kolokviji (cilvēka būtiski neietekmēto un nosusināto mežu vaskulārie augi, ķērpji un sūnas) - taksonu diagnostiskās pazīmes, to latviskie un latīniskie nosaukumi. | |
| Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
| Pozitīvs individuālā herbārija vērtējums (ja herbārijs sagatavots un noformēts atbilstoši pieņemtajiem noteikumiem). Kolokvijus vērtē saskaņā ar noteikto vērtēšanas kārtību (jāpazīst augi, jāzina to latīniskais un latviskais nosaukums). | |
| Obligātā literatūra | |
| 1.Pētersone A., Birkmane K. Latvijas PSR augu noteicējs. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1980. 589 lpp.
2.Straupe I., Indriksons A., Kazāka. Koki, krūmi un zemsedzes augi Latvijas mežaudzēs.Jelgava: LLU, Studentu biedrība «Šalkone», 2014.178+1 lpp. 3.Gavrilova Ģ., Šulcs V. Latvijas vaskulāro augu flora: taksonu saraksts. Rīga: Latv. Akad. b-ka, 1999. 136 lpp. 4.Latvijas vaskulāro augu flora. Atb. red. V. Šulcs. [1-5]-13. Rīga: LU Bioloģijas institūts, 1999-2015. 5.Āboliņa A., Vimba E. Latvijas PSR mežu ķērpju un sūnu noteicējs. Rīga: LVI, 1959. 109+2 lpp. 6.Āboliņa A., Piterāns A., Bambe B. Latvijas ķērpji un sūnas: taksonu saraksts. Salaspils: Latvijas Valsts mežzinātnes institūts „Silava”, DU AA „Saule”, 2015. 213 lpp. |
|
| Papildliteratūra | |
| 1.Āboliņa A. Meža sūnas. Rīga: LAK, 1965. 157 lpp.
2.Strazdiņa L., Liepiņa L., Mežaka A., Madžule L. Sūnu ceļvedis dabas pētniekiem. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2011. 126 lpp. 3.Galeniece M., Tabaka L. Latvijas PSR sfagnu sūnu noteicējs. Rīga: ZAI. 1962. 109 lpp. |
|
| Periodika un citi informācijas avoti | |
| 1.Priedītis N. Latvijas augi. Rīga: Gandrs. 888 lpp. http://www.latvijasdaba.lv/augi/ | |
| Piezīmes | |
| Prakse Meža fakultātes akadēmiskā bakalaura programmā Mežzinātne obligātajā daļā, 2. semestrī. | |