Course code Peda4031

Credit points 18

Bachelor Thesis

Total Hours in Course486

Number of hours for seminars and practical classes16

Independent study hours470

Date of course confirmation21.05.2013

Responsible UnitInstitute of Mechanics and Design

Course developer

author lect.

Silvija Reihmane

Mg. paed.

Course abstract

The bachelor thesis is conclusion part of the study programmes. In the bachelor thesis the students develop and demonstrate the skills of research work. The thesis includes pedagogical problem and theoretical substantiation of the possible solution, the description of the methodical solution and pedagogical empirical investigation in which the situation of the researched problem is stated and evaluated in relation to the offered methodical solution.

Learning outcomes and their assessment

• Knowledge - the improvement and strengthening of Pedag-y, Psychol-y, Didactics, Research Method-y, Professional Specialization courses teach./ learn.method-y.
• Improving the skills to carry out theoretical and empirical research in pedag-y: select a topic of research, to formulate the problem, formulate and coordinate the research data, find and critically analyze the necessary information, to plan a research, to obtain empirical research results, process them and to critically analyze, develop reasoned conclusions; skills in teach. methodology: to formulate the objectives of hours, taking into account students 'age peculiarities and specificities of the subject, teaching approaches and methods, hours of organizational forms and criteria for evaluating students' achievements.
• Competence - the able to apply theoret. knowledge in practice, to carry out independent theoret. and empirical research in pedag-y, the able to demonstrate professional competence of teacher`s work.

Compulsory reading

1. Apsīte I., Reihmane S. Bakalaura darba izstrādes metodiskie norādījumi. Jelgava: IMI, 2010.
2. Kristapsone S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem. Rīga: BA Turība, 2008. 349 lpp.
3. Geske A., Grīnfelds A. Izglītības pētījumu metodoloģija un metodes. Rīga: RaKa, 2001. 108 lpp.
4. Kroplijs A., Rasčevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: RaKa, 2004. 178 lpp.

Further reading

1. Noteikumi par valsts standartu pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem [tiešsaiste]. MK noteikumi Nr.1027 Pieņemti 19.12.2006. Stājas spēkā 23.12.2006. Ar grozījumiem. [skatīts 23.05.2013.]. Pieejams: http://www.likumi.lv/doc.php?id=150407
2. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standartiem [tiešsaiste]. MK noteikumi Nr.715 Pieņemti 02.09.2008. Stājas spēkā 19.09.2008. Ar grozījumiem. [Skatīts 23.05.2013.]. Pieejams: http://www.likumi.lv/doc.php?id=181216
3. Mācību priekšmetu programmu paraugi. [tiešsaiste]. [skatīts 23.05.2013.] Pieejams: http://visc.gov.lv/vispizglitiba/saturs/programmas.shtml

Periodicals and other sources

1. Izglītība un Kultūra: Latvijas Republikas nedēļas laikraksts. Rīga : Izglītība. ISSN 1407-4036.
2. International Journal of Consumer Studies and Home Economics Published by John Wiley and Sons. ISSN (printed): 1470-6423. ISSN (electronic): 1470-6431.
3. Skolotājs: pieredze, teorija, prakse. Rīga: RaKa. ISSN 1407-1045.