Kursa kods VadZM002
Kredītpunkti 9
Zinātnes nozareVadībzinātne (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā
Lekciju stundu skaits36
Semināru un praktisko darbu stundu skaits36
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits171
Kursa apstiprinājuma datums04.10.2023
Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts
Studiju kursā padziļināti tiek apgūtas karjeras attīstības un karjeras konsultēšanas teorijas, izpratne par personības un profesionālās attīstības mijsakarībām karjeras attīstībā, karjeras konsultēšanas posmiem dažādos cilvēka dzīves ciklos un dažādās vidēs (izglītības iestādēs, organizācijās, multikulturālā vidē, riska grupās). Studenti veido ievirzi teoriju izmantošanai praksē kā notiek karjeras apzināšanās, veidošana, attīstība un plānošana cilvēka mūža garumā. Studenti iegūst padziļinātas zināšanas par karjeras plānošanas metodēm un karjeras attīstības programmu veidošanu, karjeras konsultanta darba dokumentāciju, supervīziju karjeras konsultanta darbā un veido pieredzi karjeras konsultēšanas un izpētes metožu izvēlē (novērošana, intervijas, kontentanalīze u.c.).
Kursa mērķis ir sniegt iespēju studentiem apgūt padziļinātas zināšanas par nozīmīgākajām atziņām karjeras attīstības un karjeras konsultēšanās teorijā un praksē, sniegt informāciju par nozīmīgākajiem klasisko teoriju ietvaros veiktajiem un mūsdienu pētījumiem, veidojot prasmes un iemaņas teoriju izmantošanu praksē.
Zināšanas:
1. Padziļinātas zināšanas par karjeras attīstības un karjeras konsultēšanas teorijām un to izmantošanu praksē - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
2. Zināšanas par karjeras lēmumu pieņemšanu, klienta izpētes metodēm un konsultāciju veidiem - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
Profesionālās prasmes:
1. Analizēt un izvērtēt karjeras attīstības teorijas un izvēlēties piemērotākās dažādām klientu personības iezīmēm, karjeras situācijām un izaugsmes posmiem - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
2. Izpētīt, izprast un novērtēt klientu individuālās vajadzības un to sasaisti ar viņu vēlmēm un iespējām - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
3. Konsultēt klientus dažādos dzīves posmos un dažādās mikrosistēmās karjeras izvēles jautājumos - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
4. Organizēt konsultatīvo darbību - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
Vispārīgās prasmes:
1. Veidot kontaktu ar dažādu grupu klientiem – kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
2. Salīdzināt, analizēt, vērtēt un argumentēti izteikt savu viedokli – patstāvīgais darbs – kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
Kompetence:
1. Spēt integrēt zināšanas un prasmes karjeras konsultēšanas programmas izstrādē un izvērtēšanā mūžizglītības kontekstā un profesionālo problēmu risināšanā – kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
2. Spēt patstāvīgi veikt karjeras konsultēšanas procesā iegūto datu apkopošanu un analīzi - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
3. Sniegt atbalstu klientam viņa personīgo īpašību un spēju samērošanā ar izvēlētās karjeras nepieciešamajām kompetencēm - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
4. Izstrādāt individuālās karjeras konsultācijas programmu, kā arī dot padomus un atbalstīt klientu lēmuma pieņemšanā - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
5. Īstenot supervīziju karjeras konsultanta darbā - kontroldarbs, patstāvīgais darbs, eksāmens.
1. Karjeras attīstības teorētiskie pamati. Karjeras attīstības atbalsta sistēma mūžizglītības kontekstā Eiropas Savienībā un Latvijā. (lekcijas 2 stundas, praktiskie grupu darbi 2h)
2. Iezīmju un faktoru teorija. Attīstības teorijas jeb mūža ilguma teorijas. (lekcija 2 stundas, praktiskie grupu darbi 2 stundas)
3. Strukturālās jeb iespēju teorijas. Biheiviorālā teorija, sociālās mācīšanās teorija. (lekcija 1stunda, seminārs 2 stundas)
4. Sabiedrības interaktīvā teorija. (lekcija 2 stundas, praktiskais darbs 1 stunda)
1.Kontroldarbs.
5. Personības attīstības teorija. Racionālas profesijas izvēles teorija. (lekcija 2 stundas, praktiskie grupu darbi 1 stunda)
6. Sieviešu (dzimumu) karjeras attīstības teorijas, rasu, etniskie un kultūras aspekti. (lekcija 1stunda, seminārs 2stundas)
7. Sistēmteorijas pieeja. Sistēmpieejas pamati. (lekcija 1stunda, praktiskie grupu darbi 2 stundas)
8. Karjeras haosa teorija. (lekcija 2stundas, praktiskais darbs 1stunda)
9. Konstruktīvisma pieeja karjeras konsultēšanā. (lekcija 2stundas, praktiskais darbs 1stunda)
10. Dzīves dizaina paradigma karjeras veidošanai. (lekcija 2 stundas, praktiskais darbs 1stunda)
11. Neierobežotās un mainīgās karjeras teorijas. (lekcija 1stunda, praktiskais grupu darbs 1stunda)
12. Karjeras teorijas zināšanu sabiedrībā. (seminārs 2 stundas)
2.Kontroldarbs.
13. Karjeras konsultanta kompetences. Sociālā kompetence, metodoloģiskā kompetence, refleksijas kompetence. (lekcijas 1 stunda, seminārs 1 stunda)
14. Karjeras konsultēšanas teorijas (personcentrētā un psihoanalītiskā, attīstības, kognitīvi biheiviorālā un naratīvā un sociodinamiskā konsultēšanā u.c.). (lekcijas 2 stunda, seminārs 1 stunda)
15. Karjeras konsultēšanas process. Konsultēšanas veidi. Karjeras konsultēšanas procesa fāzes (orientējošā, informējošā, pārliecināšanas, atbalsta sniegšanas fāze, piemērošanas fāze, diagnosticējošā fāze). (lekcijas 2 stunda, seminārs 2 stundas)
3. Kontroldarbs.
16. Klientu grupas, to raksturojums. Karjeras konsultāciju apmeklēšanas iemesli. Slēptās problēmas. Karjeras grūtības un problēmas. Karjeras problēmu klasifikācija (lekcijas 2 stundas)
17. Konsultēšanas sarunas telpa, struktūra. Klienta vēsture – dzīves un karjeras situācija un tās konteksts. Emocijas un jūtas karjeras konsultēšanā. (lekcijas 1 stunda, seminārs 2 stundas)
18. Karjeras konsultēšanas procesā pielietojamās izpētes metodes. (lekcijas 2 stundas)
19. Karjeras plānošanas un attīstības metodes, karjeras virzības mērķa formulēšana, karjeras attīstības programmas. (seminārs 2 stundas)
4. Kontroldarbs.
20. Karjeras lēmumu pieņemšanas modeļi. Karjeras lēmumu pieņemšanas process, tā sastāvdaļas, klienta patstāvīgu lēmumu pieņemšanas attīstīšanas metodes. (seminārs 2 stundas)
21. Konsultēšana multikulturālā vidē. Multikulturālās konsultēšanas pamatnostādnes. Konsultēšana izglītības iestādēs. Konsultēšana organizācijās. (lekcijas 2 stunda, seminārs 2 stundas)
5. Kontroldarbs.
22. Supervīzija karjeras konsultēšanā. (lekcijas 2 stunda, seminārs 2 stundas)
6. Kontroldarbs.
23. Konsultēšanas dokumentēšana. Konsultācijas dokumentēšanas veidi. (lekcijas 2 stunda, seminārs 2 stundas)
24. Karjeras konsultanta profesionālas pilnveides iespējas. Supervīzijas karjeras konsultanta darbā. Nepieciešamās atgriezeniskās sniegšanas un saņemšanas psiholoģiskie nosacījumi. (lekcijas 2 stunda, seminārs 2 stundas)
7. Kontroldarbs.
Kursa ietvaros paredzēti gadījumu analīze, grupu darbi, kartēšana, diskusijas, semināri, refleksijas, kas veicami praktisko darbu laikā auditorijā. Studiju kursa noslēgumā paredzēts eksāmens-eksāmenam paredzētajā laikā.
1) 80% nodarbību apmeklējums un sekmīgi novērtētas 4+3 refleksijas (kontroldarbi) – 30%;
2) pieci patstāvīgie darbi - 30%;
3) sekmīgi nokārtots rakstisks eksāmens – 40 %. Lai kārtotu eksāmenu, ir jābūt sekmīgi nokārtotiem 7 kontroldarbiem un 5 patstāvīgajiem darbiem.
Studiju kursa ietvaros patstāvīgajam darbam atvēlētas 168 stundas, kas tiek organizētas šādi: gatavošanās 7 kontroldarbiem (64 stundas), 5 patstāvīgo darbu izpilde (56 stundas), gatavošanās eksāmenam (48 stundas)
Kumulatīvais gala vērtējums studiju kursā veidojas:
30 % sekmīgi novērtēti 7 kontroldarbi un 80% nodarbību apmeklējums;
30% patstāvīgie darbi, grupu darbi;
40 % sekmīgi nokārtots rakstisks eksāmens.
1. Amundsons, N. (2016). Aktīvā iesaistīšanās. Ergon Communications, 350 lpp. https://www.viaa.gov.lv/lv/media/2614/download
2. Bright, J., & Pryor, R. (2019). The Chaos Theory of Careers: Emerging from Simplification to Complexity, Certainty to Uncertainty. Asia Pacific Career Development Journal, 2(1), pp 1- 15. Pieejams: https://asiapacificcda.org/resources/APCDJ/A0002_1_001.pdf
3. Egan, G. (2003). The Skilled Helper - A Problem - Management Approach to Helping. 9th ed. Florence Kentucky, Cengage Learning.
4. Ertelts B. J., Šulcs V. (2008). Karjeras konsultēšanas kompetences. Rīga: VIAA.
5. Ivey, A., Ivey, M. B., Zalaquett,C.P. (2018). Intentional Interviewing and Counseling. 9th ed. Boston, Cengage Learning.
6. Lent, R. W., Ireland, G. W., Penn, L. T., Morris, T. R., and Sappington, R. (2017). Sources of self-efficacy and outcome expectations for career exploration and decision-making: a test of the Social Cognitive Model of Career Self-Management. J. Vocat. Behav. 99, 107–117.
7. McMahon M. (2017) Career Counselling: Constructivist Approaches. 2nd Edition. London: Routledge.
8. Nancy, A. Neault, R., McMahon, M. (2019). Career theories and models at work: ideas for practice, Toronto, CERIC, 467 pp. Pieejams: https://eprints.usq.edu.au/37247/25/McIlveen_2019_Front%20matter.pdf
9. New perspectives on career counselling and guidance in Europe: Building careers in changing and diverse societies. V.Cohen-Scali, J. Rossier, L. Nota (Eds.). (2018). Cham: Springer International Publishing
10. Patton, W., McMahon, M. (2006) Career Development and System Theory. Connecting Theory and Practice. 2nd ed. Sense Publishers, Rotterdam/ Taipe. 190. Pavlakos, N. Michaloulis. Employability – What the Labor Market Asks for. Pieejams: https://eprints.qut.edu.au/2621/1/2621_1.pdf
1. Arthur M.B., Hall D.T., Lawrence B.S., Handbook of career theory. (2008). // Cambridge University Press, Cambridge, New York, Port Chester, Melbourne, Pieejams: http://www.ccdf.ca/ccdf/NewCoach/english/ccoache/e4a_bp_theory.htm
2. Karjeras attīstības rokasgrāmata konsultantiem. (2018). Leonardo da Vinči 2002-BG/02/B/F/PP-132018 projekts. Pieejams: http://www.careercenteronline.org/manuals%5CManual%201-%20translation.pdf
3. Karjeras attīstības rokasgrāmata. (2018). Konsultantiem, kas strādā ar jauniešiem ar īpašām vajadzībām. Jaunatnes karjeras servisa attīstības projekta ietvaros (Leonardo da Vinči pilotprojekts Nr: BG/02/B/F/PP-132018) Pieejams: https://docplayer.lv/116267134-Karjeras-att%C4%ABst%C4%ABbas.html
4. Kwon, K., Cho, D. (2019). Developing trainers for a changing business environment: The role of informal learning in career development. Journal of Career Development, 1–18.
5. Rokasgrāmata “Constellation” Biedrība idea. (2020). Erasmus+ KA2 programma “Sadarbība inovācijas veicināšanai un labās prakses apmaiņa”. Projects’ “Constellation”. Pieejams: https://karjerasmateriali.lv/wp-content/uploads/2020/12/Constellation-MASTER-LAT.pdf
6. Stillman D., & Stillman J. Gen Z. (2017). Work: How the Next Generation Is Transforming the Workplace. Harper Collins Publishers
7. Savicks M. Dzīves plānošanas rokasgrāmata. Rīga: VIAA. Pieejams: https://viaa.gov.lv/library/files/original/M.Savicks_Dzives_planosanas_rokasgramata.pdf Learning, 2012
1. British Journal of Guidance and Counselling
2. Journal of Career Development ISSN: 08948453
3. 3.International Journal for Educational and Vocational Guidance ISSN: 1573-1782 (electronic version)
4. Journal of Career Assessment (JCA) eISSN: 15524590
Obligātais studiju kurss, profesionālā maģistra studiju programma "Cilvēkresursu vadība"