Kursa kods VadZB005

Kredītpunkti 4

Konkurētspēja uzņēmējdarbībā

Zinātnes nozareVadībzinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā120

Lekciju stundu skaits18

Semināru un praktisko darbu stundu skaits26

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits64

Kursa apstiprinājuma datums25.01.2024

Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts

Kursa izstrādātājs

author doc.

Madara Dobele

Ph.D.

Priekšzināšanas

Ekon2108, Inovācijas vadīšana

EkonB003, Makroekonomika

EkonB004, Mikroekonomika

EkonB013, Riska vadība

Aizstātais kurss

VadZ3042 [GVAD3042] Konkurētspēja uzņēmējdarbībā

Kursa anotācija

Studiju kurss sniedz zināšanas par konkurētspēju kā uzņēmuma veiksmīgas attīstības priekšnosacījumu, pētot un analizējot konkurētspējas būtību, nosacījumus, faktorus, veidus, attīstības posmus un stratēģijas. Studiju kursā tiek apgūta kompleksa, metodiska uzņēmuma konkurētspējas noteikšana un novērtēšana, kā arī tiek sniegts ieskats konkurētspējas novērtēšanā valsts un reģionu līmenī.
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt zināšanas, izpratni un prasmes par konkurētspēju un tās nozīmi uzņēmējdarbības attīstībā, kompetences uzņēmuma konkurētspējas novērtēšanā.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas:
1. Zināšanas par valsts un reģionu konkurētspējas rādītāju klasifikāciju, konkurētspējas indeksu izmantošanu un analīzi starptautiskajos pētījumos – 1.praktiskais darbs.
2. Zināšanas par konkurētspējas terminoloģiju, būtību un nozīmi uzņēmējdarbības kontekstā – 1.kontroldarbs.
3. Zināšanas par vērtību ķēdes posmiem un to nozīmi uzņēmējdarbības konkurētspējā un konkurētspējīgās priekšrocības attīstībā – diskusija nodarbībā, 2.praktiskais darbs.
Prasmes:
1. Prot identificēt nozari ietekmējošos konkurētspējas faktorus un spēj analizēt nozares attīstības cikla ietekmi uz konkurētspējas attīstību – eksāmena darbs.
2. Spēj patstāvīgi veikt uzņēmējdarbības konkurētspēju ietekmējošo faktoru analīzi, izmantojot PEST metodi, M.Portera 5 spēku un M.Fišbeina analīzi, prot identificēt uzņēmuma konkurētspējīgo priekšrocību un noteikt tās attīstības stratēģiju – eksāmena darbs.
3. Spēj analizēt situāciju, identificējot un nosakot konkurētspējas veidu, tā priekšrocības un attīstības iespējas, prot identificēt un klasificēt konkurētspējas faktoru grupas uzņēmumam – 2.praktiskais darbs, situācijas analīze.
4. Spēj izvēlēties un pamatot konkurētspējīgās priekšrocības attīstības stratēģijas, analizējot uzņēmuma procesus, prot izvērtēt konkurētspējas novērtēšanas metožu pielietojumu situāciju analīzē – 2.kontroldarbs.
5. Spēj atbildīgi un patstāvīgi plānot uzdoto uzdevumu izpildi - patstāvīgais darbs.
6. Spēj iesaistīties grupu darbos un brīvi komunicēt par uzdevumu izpildi un rezultātiem – praktiskie darbi.
7. Spēj prezentēt veikto uzņēmuma konkurētspējas analīzi un tās rezultātus – patstāvīgais darbs, praktiskie darbi.
Kompetences:
1. Spēj patstāvīgi izmantot konkurētspējas novērtēšanas metodes un argumentēti interpretēt analīzes rezultātus – eksāmena darbs, praktiskie darbi.
2. Spēj identificēt un klasificēt konkurētspējas veidus, konkurētspējīgās priekšrocības attīstības iespējas un konkurētspējas līmeni, spēj analizēt problēmsituācijas un pamatot lēmumus – kontroldarbi, praktiskie darbi.

3. Spēj novērtēt uzņēmējdarbības konkurētspēju, spēj rast risinājumus konkurētspējas attīstībai – 2.praktiskais darbs.

Kursa saturs(kalendārs)

1.Jēdzienu “konkurence” un “konkurētspēja” traktējuma un lietojuma veidi, nozīme uzņēmējdarbībā (lekcijas – 2 stundas, praktiskais darbs – 1 stunda).
2.Konkurētspējas tiesiskais regulējums Latvijā (lekcija – 1 stunda).
3.Valsts un reģiona konkurētspējas novērtēšana, konkurētspējas indeksi un to veidojošie rādītāji (lekcija – 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas).
4.Vispārīgās ārējās vides ietekmes novērtēšana (lekcija – 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas).
5.Nozares konkurētspēju ietekmējošie faktori, to identifikācija un analīze (lekcija – 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas).
6.Nozares vides ietekme uz uzņēmuma konkurētspēju (lekcijas – 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas).
7.Konkurētspējīgās priekšrocības koncepts un tās radīšana, uzņēmuma resursu un prasmju audits (lekcijas – 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas).
8.Konkurētspējīgās priekšrocības attīstīšanas stratēģijas (lekcija – 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas).
9.1.kontroldarbs – konkurētspējas jēdziens, veidi, konkurētspēju ietekmējošie faktori ārējā vidē, reģionu un valsts konkurētspēja (praktiskais darbs – 1 stunda).
10.Preces un pakalpojuma konkurētspējas noteikšana (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
11.Servisa un personāla konkurētspējas analīze – faktoru identifikācija un klasifikācija (lekcija – 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas).
12.Uzņēmuma vadības konkurētspējas nozīme, vērtību ķēdes nozīme uzņēmuma konkurētspējā (lekcija – 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas).
13.Uzņēmuma konkurētspējas noteikšana, pozīcijas noteikšana nozarē (lekcijas – 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas).
14.Konkurētspējas veidu analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas).
15.2.kontroldarbs – iekšējās vides ietekmējošie faktori, konkurētspējas līmeņi, konkurētspējīgās priekšrocības attīstības stratēģijas (praktiskais darbs – 1 stunda).
16.Uzņēmuma konkurētspējas analīze – patstāvīgā darba prezentēšana (praktiskie darbi – 2 stundas).

Nepilna laika neklātienes studijās tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Akumulējošais vērtējums semestra laikā:
-20 punkti par 2 praktiskajiem darbiem – 1.praktiskais darbs (10 punkti) par tēmu: valsts konkurētspējas indeksu analīze; 2.praktiskais darbs (10 punkti) par tēmu: uzņēmuma vērtību ķēdes analīze;
-30 punkti par 2 kontroldarbiem – 1.kontroldarbs (15 punkti) par tēmām: konkurētspējas jēdziens, veidi, konkurētspēju ietekmējošie faktori ārējā vidē, reģionu un valsts konkurētspēja; 2.kontroldarbs (15 punkti) par tēmām: iekšējās vides ietekmējošie faktori, konkurētspējas līmeņi, konkurētspējīgās priekšrocības attīstības stratēģijas;
-50 punkti par eksāmena darbu – uzņēmuma konkurētspējas analīze, izmantojot konkurētspējas novērtēšanas metodes (30 punkti), eksāmena darba prezentēšana (20 punkti).
10 punkti atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.

Praktiskie, patstāvīgie darbi un eksāmena darbs iesniedzami un prezentējami tikai tiem paredzētajā laikā.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studiju kursa materiālu (lekciju un video materiāli) un literatūras (pamatliteratūra un papildliteratūra) studijas praktisko darbu un patstāvīgā darba izstrādē un sagatavošanās procesā kontroldarbiem.
Praktisko darbu sagatavošana: 1.praktiskais darbs – starptautiskā konkurētspējas ziņojuma analīze, Latvijas konkurētspējas novērtēšana, prezentācijas sagatavošana; 2.praktiskais darbs – uzņēmuma vērtību ķēdes izstrāde un analīze, prezentācijas sagatavošana.
Patstāvīgā darba (uzņēmuma konkurētspējas novērtēšana) un prezentācijas sagatavošana.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studiju kursa vērtējums ir kumulatīvs eksāmena vērtējums.

Obligātā literatūra

1. Caune J., Dzedons A. Stratēģiskā vadīšana. Rīga: Lidojošā zivs, 2009, 384 lpp.
2. Caldwell C., Anderson V.A. Competitive Advantage: Strategies, Management and Performance. New York: Nova Science Publishers, 2017, p. 256.
3. Latvijas uzņēmumu konkurētspējas uzlabošanas izpētes starpdisciplinārie aspekti. Red. Škapars R., Šumilo Ē. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2017, 117 lpp.
4. Parnell J.A. Strategic management. Theory and practice. 4th edition. Washington: Library of Congress Cataloging-in-Publication Data, 2013, 664 p.
5. Dong-sung Cho, Hwy-Chang Moon. From Adam Smith To Michael Porter: Evolution Of Competitiveness Theory (Extended Edition). Singapore: World Scientific. 2013, p. 324.

Papildliteratūra

1. Pauli G. Zilā ekonomika. Rīga: Zvaigzne ABC, 2018, 320 lpp.
2. Das T.Kl. Behavioral Strategy for Competitive Advantage. Charlotee, NC: Information Age Publishing, 2018, p. 243.
3. Kalve I. Apseglot pārmaiņu vējus: Stratēģiskā un pārmaiņu vadība. Rīga: Biznesa augstskola “Turība”, 2005, 295 lpp.
4. Porter M. The Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press, 1990, p. 896.
5. Herolds D.M., Fedors D.B. Mainiet veidu, kā vadāt pārmaiņas. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2009, 198 lpp.

Periodika un citi informācijas avoti

1. World Economic Forum. Global Competitiveness Reports, pieejams: www.weforum.org.
2. Heritage Foundation. The Wall Street Journal. Index of Economic Freedom, pieejams: http://www.heritage.org.
3. Institute for Management Development. World Competitiveness Yearbooks, pieejams: http://www.imd.ch/wcc/.

Piezīmes

Nozares profesionālās specializācijas studiju kurss ESAF profesionālā bakalaura studiju programmai „Komercdarbība un uzņēmuma vadība”.