Kursa kods SociM004
Kredītpunkti 4
Zinātnes nozareSocioloģija un sociālais darbs
Kopējais stundu skaits kursā32
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits76
Kursa apstiprinājuma datums28.02.2025
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Dr. sc. soc.
Studiju kursa apguves mērķis ir padziļināt maģistrantu izpratni par pārvaldības teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem, pilnveidojot zināšanas par labas pārvaldības principiem un izaicinājumiem demokrātiskajās sabiedrībās, kā arī to socioloģisko analīzi. Maģistranti attīsta prasmes un kompetenci identificēt un analizēt ar pārvaldību saistītās problēmas, lai piedāvātu risinājumus pārvaldības procesu pilnveidē. Studiju kursā maģistranti apgūst tēmas par labas pārvaldības principiem un to vērtēšanas kritērijiem, globalizācijas un starptautisko procesu ietekmi uz pārvaldību dažādos kontekstos, daudzlīmeņu pārvaldību, pārvaldību sabiedrības ilgtspējas kontekstā, aktuālajiem pārvaldības izpētes virzieniem un metodoloģijām.
Zināšanas: pārzina pārvaldības teorijas un labas pārvaldības vērtēšanas kritērijus (grupu darbs, eksāmens); pārzina daudzlīmeņu pārvaldības specifiku, globalizācijas un starptautisko procesu ietekmi uz pārvaldību dažādos kontekstos(eksāmens); pārzina aktuālos pārvaldības izpētes virzienus un metodoloģijas (eksāmens).
Prasmes: spēja identificēt riskus, kas vājina demokrātisku pārvaldību mūsdienu kontekstos (diskusija); spēja skaidri formulēt risinājumus pārvaldības problēmu risināšanā (gadījumu analīze, diskusija); spēja analizēt dažādu pētījumu rezultātus un tos praktiski pielietot profesionālajā darbībā (eksāmens); spēja kritiski un toleranti vērtēt atšķirīgus viedokļus, atlasīt informāciju, argumentēti pamatot savu viedokli (grupu darbs, gadījumu analīze, diskusija).
Kompetence: identificēt un analizēt ar pārvaldību saistītās problēmas, lai piedāvātu risinājumus pārvaldības procesu pilnveidē (gadījumu analīze, eksāmens).
Pilna laika klātienes studijās:
Lekciju tēmu saraksts (16 stundas)
1. Pārvaldības jēdziens un procesi, pārvaldības teorijas. - 2 stundas
2. Pārvaldība un demokrātija. Labas pārvaldības principi un vērtēšanas kritēriji. - 2 stundas
3. Vāja un stipra pārvaldība. – 1 stunda
4. Sabiedrības iesaiste pārvaldības procesos: pilsoniskās līdzdalības formas un to transformācijas Latvijā un pasaulē. - 1 stunda
5. Daudzlīmeņu pārvaldība un tās izaicinājumi mūsdienu pasaulē. - 2 stundas
6. Pārvaldība un sabiedrības ilgtspēja. – 1 stunda
7. Problēmas un izaicinājumi pārvaldībā: interešu konflikti, pārraudzības jautājumi, uzticēšanās, atbildība, caurspīdīgums, korupcija, ētikas pārkāpumi u.c. – 3 stundas
8. Pārvaldība, drošība un riski globalizācijas apstākļos. – 1 stundas
9. Inovācijas un pārvaldības digitalizācija: priekšrocības, riski un izaicinājumi. – 1 stunda
10. Pētījumi pārvaldības jomā. - 2 stundas
Praktisko darbu un semināru saraksts (16 stundas):
1. Pārvaldības teoriju salīdzinošā analīze. - 2 stundas
2. Pārvaldība un politikas veidošanas process. – 1 stunda
3. Grupu darbs. Labas pārvaldības indikatoru analīze. – 2 stundas
4. Sociālās kustības kā pilsoniskās līdzdalības forma. – 2 stunda
5. Pārvaldība un sabiedrības ilgtspēja. – 1 stunda
6. Gadījumu analīze. Problēmas un izaicinājumi pārvaldībā (interešu konflikts, korupcija, ētikas pārkāpumi). – 2 stundas
7. Diskusija. Riski demokrātiskas pārvaldības īstenošanā. - 2 stundas
8. Inovācijas pārvaldības jomā: riski un to analīze. - 2 stundas
9. Pētījumu pārskats par pārvaldības tēmām. - 2 stundas
Nepilna laika tālmācības studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.
Eksāmens. Studiju kursa akumulējošu vērtējumu veido sekmīgi vērtējumi par šādiem uzdevumiem un tēmām:
1) Labas pārvaldības indikatoru analīze (grupu darbs) – 20%;
2) Problēmas un izaicinājumi pārvaldībā (interešu konflikts, korupcija, ētikas pārkāpumi) (gadījumu analīze) – 20%;
3) Riski demokrātiskas pārvaldības īstenošanā (diskusija) – 20%;
4) Eksāmens par visām kursa laikā apgūtajām tēmām - 40%.
Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-8/54 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Maģistranti studē zinātnisko literatūru, lai gatavotos semināra nodarbībām un eksāmenam.
Maģistrantiem sekmīgi jāpiedalās grupu darbā (20 %), jāveic gadījuma analīze (20 %), aktīvi jāpiedalās diskusijā (20%) un sekmīgi jānokārto eksāmens (40%). 10% atbilst 1 ballei 10 ballu vērtēšanas skalā.
1. MacKenzie K. M., Setl M., Kyllnen P.S. Democracy and the Future: Future-Regarding Governance in Democratic Systems. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2025, 324 p.
2. Benz A. Rethinking Multilevel Governance. Cheltenham, UK: Edward Elgar, 2024, 200 p.
3. OECD. The E-Leaders Handbook on the Governance of Digital Government, OECD Digital Government Studies. Paris: OECD Publishing, 2021, 107 p. Pieejams: https://doi.org/10.1787/ac7f2531-en.
4. Sementelli J.A. Public Administration and Epistemology: Experience, Power, and Agency. UK: Routledge, 2022, 196 p.
5. Jones R.I., Chaney P. Civil Society in an Age of Uncertainty: Institutions, Governance and Existential Challenges. Policy Press, 2024, 210 p.
1. Fukuyama F. What Is Governance? CGD Working Paper 314. Washington, DC: Center for Global Development, 2013. Pieejams: https://www.files.ethz.ch/isn/159182/1426906_file_Fukuyama_What_Is_Governance.pdf
2. Bevir M. A Theory of Governance. Berkeley: University of California Press. 2013, 263 p. Pieejams: https://escholarship.org/content/qt2qs2w3rb/qt2qs2w3rb.pdf
3. Halonen M., Kuhmonen I., Albrech M. Rescaling Sustainability Transitions: Unfolding the Spatialities of Power Relations, Governance Arrangements, and Socio-Economic Systems. Palgrave Macmillan, 2024, 299 p.
4. Amenta E., Nash K., Scott A. The Wiley-Blackwell companion to political sociology. Wiley-Blackwell Publishing, 2012, 636 p. Pieejams:
https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/263229/13/The-Wiley-Blackwell-Companion-to-Political-Sociology.pdf
1. Jessop B. The Governance of Complexity and the Complexity of Governance: Preliminary Remarks on some Problems and Limits of Economic Guidance. Lancaster: Department of Sociology, Lancaster University. Pieejams: https://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/jessop-governance-of-complexity.pdf
2. Domnīcas “Providus” tīmekļa vietne https://providus.lv/
3. OECD Directorate for Public Governance. Pieejams:
https://www.oecd.org/en/about/directorates/directorate-for-public-governance.html
4. Latvijas Pilsoniskā alianses tīmekļa vietne https://www.nvo.lv/
5. The Open Government Partnership https://www.opengovpartnership.org/
6. Integrity Pacts https://ec.europa.eu/regional_policy/policy/how/improving-investment/integrity-pacts_en
7. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļa vietne https://www.varam.gov.lv/lv
8. Governance. Online ISSN:1468-0491 https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14680491
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā maģistra studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”