Kursa kods SociM002
Kredītpunkti 5
Zinātnes nozareSocioloģija un sociālais darbs
Zinātnes apakšnozareLietišķā socioloģija
Kopējais stundu skaits kursā120
Lekciju stundu skaits20
Semināru un praktisko darbu stundu skaits20
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits95
Kursa apstiprinājuma datums25.01.2024
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Dr. sc. soc.
Mg. sc. soc.
Soci5046 [GSOC5046] Sociālo pētījumu metodes
Studiju kursa apgūšanas mērķis – sniegt padziļinātas teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas sociālo pētījumu plānošanā un realizācijā, kas nepieciešamas maģistra darba izstrādē un turpmākajā profesionālajā darbībā vadībzinātņu nozarēs. Studenti gan teorētiski, gan praktiski apgūst nozīmīgākās metodes kvalitatīvajā un kvantitatīvajā pētnieciskajā pieejā, t.sk. par pētījuma datu apkopošanu, analīzi, interpretāciju. Studiju kursa praktiskās nodarbības ir vērstas uz jaunāko un vadībzinātņu jomā atbilstošāko pētījuma metožu pielietošanu.
Zināšanas: zina un izprot sociālo pētījumu būtību, pārzina svarīgākās pētījumu metodes, izprot atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu pieeju – praktiskie un patstāvīgie darbi.
Profesionālās prasmes: spēj patstāvīgi izstrādāt pētījumu instrumentārijus kvantitatīvu un kvalitatīvu datu ieguvei un novērtēt to validitāti, spēj apkopot, analizēt un interpretēt dažādus ar sociālo pētījumu metodēm iegūtus datus un spēj piemērot sociālo pētījumu metodoloģiju dažādu prakses gadījumu izpētē – praktiskie un patstāvīgie darbi.
Vispārīgās prasmes: spēj atbildīgi plānot un izpildīt uzdotos uzdevumus, piedalīties plānošanā un mērķu izvirzīšanā, kā arī attīstīt profesijai atbilstošas sociālās mijiedarbības, sadarbības un organizatoriskās prasmes – praktiskie un patstāvīgie darbi.
Kompetence: spēj patstāvīgi izstrādāt kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma programmu atbilstoši attiecīgajai problēmai vadības jomā, t.sk. izmantot inovatīvas pieejas un risinājumus, spēj patstāvīgi izmantot dažādas sociālo pētījumu metodes informācijas ieguvei un analīzei, kā arī patstāvīgi risināt nestandarta situācijas vadībzinātnes jomā ar sociālo pētījumu metodoloģijas tehnikām – patstāvīgie darbi un eksāmens.
1. Sociālo pētījumu definējums, nošķīrums, izmantošanas perspektīvas. Pētījuma programmas elementi (2h)
2. Kvantitatīvā pieeja sociālajos pētījumos. Jēdzienu loģiskā analīze (1h)
3. Mainīgo noteikšana un mērīšana (1h)
4. Galvenās datu ieguves metodes kvantitatīvā pētījumā – aptauja, kontentanalīze, novērošana (3h)
5. Ģenerālkopas noteikšana un izlases veidošana pētījumos (1h)
6. Datu ticamība kvantitatīvajos pētījumos (1h)
7. Datu kvantitatīva analīze (1h)
8. Kvalitatīvā pieeja sociālajos pētījumos (2h)
9. Izlases veidošanas principi kvalitatīvajos pētījumos (1h)
10. Novērošana un dokumentu analīze kā kvalitatīva pētījuma informācijas ieguves veids (1h)
11. Intervija kā kvalitatīva pētījuma informācijas iegūšanas metode (2h)
12. Fokusgrupu intervijas/ diskusijas. (1h)
13. Kvalitatīvo pētījumu informācijas apstrāde un analīze (2h)
14. Rīcībpētījums kā organizāciju izpētes pieeja. Salīdzinošie pētījumi (1h)
Praktisko darbu saraksts
1. Pētījuma programmas sagatavošana. Konceptualizācija un operacionalizācija. Mērķa, uzdevumu, objekta, priekšmeta, pētniecisko jautājumu vai hipotēzes definēšana (2h)
2. Sociālo pētījumu ētiskie aspekti un rezultātu ticamības nodrošināšana (2h)
3. Dokumentu kvantitatīva kontentanalīze (2h)
4. Aptaujas anketas sastādīšana (4h)
5. Pētniecisko jautājumu izstrāde (2h)
6. Dokumentu kvalitatīva kontentanalīze (4h)
7. Fokusgrupas organizēšana un vadīšana (4h)
Studējošajiem jāizstrādā trīs patstāvīgie darbi, kursa noslēgumā rakstisks eksāmens. Visiem praktiskajiem darbiem jābūt izpildītiem.
1. Izstrādāts pētījuma instrumentārijs kvantitatīvo datu iegūšanai. Iesniegšana noteiktā laikā līdz eksāmenam.
2. Kvalitatīva rakstura dokumentu analīze. Iesniegšana noteiktā laikā līdz eksāmenam.
3. Fokusgrupas diskusijas vadīšana. Iesniegšana noteiktā laikā līdz eksāmenam.
Eksāmens. Tā studiju rezultātu vērtējumu veido: noslēguma rakstisks eksāmens – 40%, trīs patstāvīgie darbi – 20% katrs, kopā 60%.
1. Bell J., Waters S. Doing Your Research Project: A Guide for First-Time Researchers: eBook. London: Open University Press, 2018. 344 p. Tiešsaistē pieejams LBTU Fundamentālās bibliotēkas tīklā, izmantojot EBSCO eBook Academic Collection.
2. Mārtinsone, K., Pipere, A. (red.) Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU, 2021, 607 lpp.
3. Robson C., McCartan. Real World Research. Fourth Edition. – London: John Wiley&Sons Ltd, 2016, p. 533.
4. Neuman, W.L. Social research methods. Qualitative and Quantitative approaches. - Boston: Allyn and Bacon, 2011. p. 631.
1. Baxter P., Jack S., Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report. Canada, West Hamilton, Ontario. 2008
2. Krippendorff K. Content Analysis. An Introduction to Its Methodology. Fourth edition. SAGE Publications, 2018. 472 p.
3. Surveys from Start to Finish. M. Cole, L. Long (eds). Alexandria, Va: Association for Talent Development. 2016. Tiešsaistē pieejams LBTU Fundamentālās bibliotēkas tīklā, izmantojot EBSCO eBook Academic Collection.
4. Singh, K. Quantitative social research methods. - Los Angeles ... [etc.]: Sage Publications, 2007. p.431.
1. The Research Methods Knowledge Base. Pieejams: http://www.socialresearchmethods.net/kb/index.php
2. International Journal of Social Research Methodology. Pieejams: http://www.tandfonline.com/loi/tsrm20
3. Humanities and Social Sciences. Latvia. Pieejams: http://www.lu.lv/apgads/izdevumi/elektroniskie-izdevumi/zurnali-un-periodiskie-izdevumi/humanities-and-social-sciences-latvia/
Obligātais studiju kurss ESAF profesionālajās maģistra studiju programmās “Projektu vadība” un “Uzņēmējdarbības vadība”