Kursa kods Medi5017

Kredītpunkti 3

Uztura terapijas praktiskie aspekti

Zinātnes nozareMedicīna (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits12

Semināru un praktisko darbu stundu skaits12

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits57

Kursa apstiprinājuma datums12.01.2024

Atbildīgā struktūrvienībaPārtikas institūts

Priekšzināšanas

Biol5009, Cilvēka bioķīmija un molekulārā bioloģija

Biol5010, Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēka organismā

Kursa anotācija

Studiju kursa mērķis ir nodrošināt iespējas studējošajiem apgūt pamatzināšanas par klīniskās barošanas pamatprincipiem, tās ietekmi uz slimības gaitu, kā arī uztura terapijas praktiskos aspektus dažādos dzīves posmos un dažādās klīniskās situācijās. Kursa uzdevumi:
1) sekmēt prasmju apguvi konkrētas individuālas diētas izveidošanā;
2) veicināt ēdienkartes sastādīšanu pacientiem dažādās klīniskās situācijās;
3) analizēt konkrēta pacienta uzturu slimības un klīnisko izmeklējumu datu kontekstā un piemērot nepieciešamo diētu.
Kurss balstīts uz praktisko iemaņu veidošanu, klīnisko gadījumu analīzi un interaktīvu diskusiju.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas:
1) izprot uztura novērtēšanu bērniem dažādās vecuma grupās, pieaugušajiem un senioriem;
2) izskaidro vecuma un slimības ietekmi saistībā ar uzturvielu vajadzībām;
3) zina dažādus uztura terapijas veidus.
Zināšanas tiek novērtētas ar šādām metodēm: patstāvīgais darbs, starppārbaudījumi, semināri, eksāmens.
Prasmes:
1) veic uztura skrīningu un novērtēšanu;
2) sniedz uztura rekomendācijas bērniem dažādās vecuma grupās, pieaugušajiem un senioriem, kā arī konkrētu slimību gadījumos;
3) analizē un izvērtē aktuālo informāciju pārtikas mikrobioloģijā.
Prasmes tiek novērtētas ar šādām metodēm: patstāvīgais darbs, starppārbaudījumi, semināri, eksāmens.
Kompetence:
1) integrē zināšanas uztura terapijas praktiskos aspektos, lai sniegtu pamatotas uztura rekomendācijas dažādām mērķauditorijām.
Kompetences tiek novērtētas ar šādām metodēm: patstāvīgais darbs, starppārbaudījumi, semināri, eksāmens.

Kursa saturs(kalendārs)

Lekcijas
1. Klīniskā barošana, tās ietekme uz slimības gaitu, iznākumu. Uztures skrīnings un novērtējums. L2 S2
2. Uztura speciālista komunikācija ar pacientu, slimnieka intervija. Protokols. L2 S2
3. Slimnīcu diētas. Uztura terapija vecākiem cilvēkiem. L2 S2
4. Uzturs grūtniecības un laktācijas periodā. L2 S2
5. Zīdaiņu un bērnu barošanas praktiskie aspekti. L2 S2
6. Metabolā sindroma uztura terapijas praktiskie aspekti. L2 S2
7. Enterālā un parenterālā barošana. L2 S2
8. Aktualitātes klīniskajā barošanā un diētas terapijā. L2 S2.
Semināri
1. Uzņemtā uztura un klīniskā stāvokļa novērtējums.
2. Pacientu psiholoģijas tipi. Intervijas plāns. Iegūto datu analīze.
3. Slimnīcas diētu veidi. Uztura terapija vecākiem cilvēkiem.
4. Uzturs grūtniecības un zīdīšanas laikā.
5. Jaunākās tendences bērnu ēdināšanā.
6. Metabolā sindroma uztura terapijas praktiskie aspekti.
7. Enterālā un parenterālā barošana.
8. Aktualitātes klīniskajā barošanā un diētas terapijā.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Semināru apmeklējums ir obligāts. Sekmīgi izstrādāt un aizstāvēt prezentācijas, sekmīgi nokārtot starppārbaudījumus un eksāmenu.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli, uzdodot šādus uzdevumus:
1) patstāvīgi gatavoties semināru nodarbībām un gala pārbaudījumam;
2) sagatavoties starppārbaudījumiem;
3) sagatavot 3 prezentācijas par kursa tematiku;
4) studēt ar kursa tēmām saistītu literatūru.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studentu studiju kursā sasniegto rezultātu kopvērtējumu veido:
1) 3 prezentāciju sniegums un rakstiski starppārbaudījumi 60%;
2) rakstisks eksāmens (kombinētais) 40%.

Obligātā literatūra

1. Mahan, L.K., Escott-Stump, S., Raymond, J.L. Krause’s Food and the Nutrition Care Process. 13th edit. St. Louis, Mo.: Elsevier/Saunders, 2012. 1227 p.
2. Essentials of Human Nutrition. Eds.: J. Mann, A. S. Truswell. Oxford; New York: Oxford University Press, 2012. 695 p.
3. Basics in Clinical Nutrition 4th edit. Edit L.Sobotka. Galen. 2004.
4. Heyward, V.H., Wager, D.R. Applied body composition assessment. Human Kinetics. 2004.
5. Charney, P., Malone, A.M. ADA pocket guide to nutrition assessment. American Dietetic Association. Academy of Nutrition & Dietetics, 2000.

Papildliteratūra

1. Pender, F. Clinical Cases in Dietetics. Blackwell Publishing. 2008.
2. Vilsa, J. Bērnu uzturs. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2009. 286 lpp.
3. Duyff R. L. (2006) American Dietetic Association Complete Food and Nutrition Guide. Hoboken, N.J.: John Willey & Sons, 2006. 708 p.
4. Essentials of human nutrition. Ed.: J. Mann, A.S. Trustwell. Oxford ;New York: Oxford University Press, 2012. 695 p.
5. Zariņš, Z., Neimane, L., Bodnieks, E. Uztura mācība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.
6. Danilāns, A. Gastroenteroloģija. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. 126 lpp.
7. Kaser, H. Ernährungsmedizin und Diätetik. München; Jena: Elsevier, Urban & Fischer, 2004.
8. Width, M. Reinhard, T. (2009) The clinical dietitian’s essential pocket guide. Wolters Kluwer.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Clinical Nutrition
2. European Journal of Nutrition
3. The American Journal of Clinical Nutrition
4. British Journal of Nutrition
5. PubMed (datu bāze)
6. http://www.espen.org/
7. http://www.eatright.org/
8. http://eufic.org/
9. http://nihseniorhealth.gov

Piezīmes

Kurss paredzēts kopīgās maģistra studiju programmas “Uzturzinātne” studējošajiem 3. semestrī.