Kursa kods FilzM001
Kredītpunkti 4
Zinātnes nozareFilozofija, ētika un reliģija
Kopējais stundu skaits kursā32
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits76
Kursa apstiprinājuma datums28.02.2025
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Dr. sc. soc.
Dr. phil.
Studiju kursa apguves mērķis ir veidot maģistrantiem filozofisko un metodoloģisko zināšanu bāzi par zinātni un pētniecību, kā arī zinātniska pētījuma pārskata sagatavošanu, akcentējot sociālo zinātņu specifiku. Maģistranti iegūst padziļinātu izpratni par zinātnes attīstību, problēmām un zinātnisku zināšanu kritērijiem. Kurss attīsta starpdisciplināru izpratni un kritisko domāšanu, akcentē sociālo zinātņu metodoloģiskos un filozofiskos aspektus. Maģistranti gūst padziļinātas zināšanas par zinātniska darba izstrādes prasībām socioloģijā, sociālo pētījumu veidiem un to īstenošanas teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem, pētījuma ētiku sociālajos pētījumos, zinātnisku publikāciju veidiem un to sagatavošanu, kā arī pētījumos iegūto rezultātu publiskošanu dažādās mērķa grupās.
Zināšanas: pārzina un izprot kursa programmā iekļautos zinātnes filozofijas jēdzienus, koncepcijas un to argumentāciju (1. tests); zina pētnieciskās ētikas principus (2. tests); pārzina zinātniska darba struktūru, pētījumu veidus un dizainus sociālajās zinātnēs (2. tests, grupu darbs); zina pētījuma programmatiskās daļas elementu formulēšanas pamatprincipus atbilstoši pētījuma dizainam (grupu darbs).
Profesionālās prasmes: spēja atlasīt un kritiski izvērtēt informāciju, kas saistīta ar zinātnes filozofiju; spēja skaidri formulēt filozofiskas un starpdisciplinārās problēmas, kas saistītas ar zinātnes attīstību; spēja analizēt un kritiski vērtēt problēmas, kas saistītas ar zinātnes filozofiju (diskusijas un argumentācija semināros); prasme definēt pētījuma problēmu, pētījuma novitāti un programmatiskās daļas elementus (grupu darbs); prasmes izvēlēties atbilstošas teorētiskās koncepcijas, strādāt ar zinātnisko literatūru (eksāmens).
Vispārīgās prasmes: spēja atbildīgi plānot uzdotos uzdevumus; spēja analizēt filozofijas tekstus, kritiski un toleranti vērtēt atšķirīgus viedokļus, atlasīt informāciju, argumentēti pamatot savu viedokli diskusijās (diskusijas semināros); prasme prezentēt un izskaidrot citiem sava darba rezultātus (grupu darbs, semināri, eksāmens).
Kompetence: spēja kompetenti un atbildīgi izskatīt ar zinātnes filozofiju saistītas starpdisciplināras problēmas un sniegt priekšlikumus to risināšanā (diskusijas semināros); spēja identificēt un definēt zinātniska darba pētījuma problēmu un teorētiski pamatot tās izpēti (grupu darbs; eksāmens); spēja veikt socioloģisku pētījumu atbilstoši profesionālās ētikas principiem (grupu darbs, eksāmens).
Pilna laika klātienes studijās:
1. Zinātnes un filozofijas saistība. Fundamentālā un lietišķā zinātne kā vērtības. (lekcijas 2h, seminārs 1h).
2. Filozofiskās problēmas saistībā ar Jauno laiku zinātnes veidošanos (lekcijas 3h, seminārs 1h).
3. Dzīvības zinātņu filozofiskās problēmas (lekcijas 2h, seminārs 1h).
4. Zinātnisko zināšanu kritēriji. Zinātne un pseidozinātne (lekcijas 2h, seminārs 1h).
5. Sociālo zinātņu filozofiskie aspekti (lekcijas 2h, seminārs 1h).
6. Pētnieciskā ētika un akadēmiskais godīgums sociālajās zinātnēs (lekcijas 2h).
7. Pētījumu veidi un dizaini sociālajās zinātnēs (lekcijas 2h, semināri 2h).
8. Pētījuma programma (lekcija 1h, seminārs 1h).
9. Zinātniska darba teorētiskā pamatojuma izstrāde (lekcija 1h, seminārs 1h).
10. Empīriskā pētījuma metodoloģijas apraksts zinātniskā darbā (lekcija 1h, seminārs 1h).
11. Zinātniska pētījuma empīriskās daļas izstrāde (lekcija 1h, seminārs 1h).
12. Pētījuma rezultātu publiskošana (lekcija 1h, seminārs 1h).
Nepilna laika tālmācības studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.
Eksāmena akumulējošu studiju rezultātu veido: līdzdalība semināru diskusijās par semināru tematiem un docētāja izvēlētu literatūru (15%), 1. tests par zinātnes filozofijas lekciju tematiem (15%), 2. tests par pētniecisko ētiku un pētījuma dizainiem sociālajās zinātnēs (15%), grupu darbs par pētījuma dizainiem un pētījumu stratēģijām (15%), eksāmens - literatūras pārskats par iepriekš saskaņotu tematu un tā prezentācija (40%).
10% atbilst 1 ballei 10 baļļu vērtēšanas skalā.
Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-8/54 “Par tālmācības kārtību LBTU”. Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Maģistranti studē zinātnisko literatūru, izstrādā patstāvīgos darbus.
Maģistrantiem sekmīgi jānokārto 2 rakstiski testi (kopā 30%), jāveic grupu darbs (15%), aktīvi jāpiedalās semināros par zinātnes filozofijas tematiem (tiek vērtēta līdzdalība diskusijās, maģistrantam atbildot uz docētāja jautājumiem un pamatojot savu viedokli) – 15%, sekmīgi jānokārto eksāmens (40%). 10% atbilst 1 ballei 10 ballu vērtēšanas skalā.
1. Brāzma G. Filosofija, zinātne un reliģija. Grām.: Praktiskā filosofija (2008). Jelgava, LLU. 9.-76. lpp. Pieejams arī e-studiju (Moodle) vidē.
2. Brāzma G. Dzīvības zinātņu filozofiskās problēmas Grām.: Zinātnes filozofija (2011). Jelgava: LLU. 64.-94. lpp. Pieejams arī e-studiju (Moodle) vidē.
3. DeWitt R. (2018) Worldviews. An introduction to the history and philosophy of science. Wiley Blackwell. 362 p.
4. Vedins I. Zinātne un patiesība. Rīga: Avots, 2008. 702 lpp.
5. Creswell J. W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approach. 2nd ed. Thousand Oaks, CA etc.: Sage Publications, 2003. 246 p.
6. Luke S. Academic Writing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 2013, 132 p. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=816736&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_C
7. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. K. Mārtinsone, A. Pipere zin. red. Rīga: RSU, 2018. 301 lpp.
8. Woodfield K. The Ethics of Online Research. Bingley, UK: Emerald Publishing Limited (Advances in Research Ethics and Integrity), 2018. 268 p. Pieejams elektroniski LBTU EBSCOhost datubāzē: https://search-ebscohost-com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=1577428&site=ehost-live&scope=site&ebv=EB&ppid=pp_1
1. Gorham J. (2009). Philosophy of Science. A Beginners Guide. Oneworld Oxford. 205. lpp.
2. Stumpf S. E., Fieser J. (2019) Philosophy: a historical survey with essential readings. McGrew-Hill. 426 lpp.
3. Kūlis M. (2021) Finis veritatis? Par patiesību un meliem. LU Akadēmiskais apgāds. 430 lpp.
3. Watkins C. Secondary Data in Mixed Methods Research. Los Angeles; London: Sage Publications Inc, 2023. 230 p. ISBN: 978-5063-8957-8.
4. Mack A.C. How to Write a Good Scientific Paper. Bellingham, Washington: SPIE Press, 2018. 124 p. Pieejams: https://spie.org/samples/9781510619142.pdf
5. Akadēmiskā godīguma terminu vārdnīca. Akadēmiskā godīguma vispārējās vadlīnijas. Uzziņu izdevums. Rīga: RTU Izdevniecība, 2020. 161 lpp. Pieejams: https://ebooks.rtu.lv/wp-content/uploads/sites/32/2020/02/9789934224324_Akademiska-godiguma-terminu-vardnica_visparejas-vadlinijas_PDF-1.pdf
6. Toepoel V. Doing Surveys Online. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE Publications. 2015. 280 p.
1. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Pieejams: http://plato.stanford.edu/
2. Humanities and Social Sciences: Latvia. Riga: University of Latvia, Institute of economics, Latvian Academy of Sciences. ISSN 1022-4483. Pieejams: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/402
3. Latvijas Universitātes Raksti. Socioloģija. Rīga: Latvijas Universitāte. ISSN 1407-2157. Pieejams: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/1887
4. LBTU sociālās zinātnes. Pieejams: http://socialsciences.llu.lv/en
5. The British Journal of Sociology. Online ISSN:1468-4446. Pieejams: https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14684446
6. Citing & Referencing: Vancouver Style. Pieejams: https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/administration-and-support-services/library/public/vancouver.pdf
7. Harvard Referencing: Guide. Pieejams: http://www.citethisforme.com/harvard-referencing
8. Frequently Asked Questions About Sixth Edition APA Style. Pieejams: http://www.apastyle.org/learn/faqs/index.aspx
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā maģistra studiju programmā „Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”