Kursa kods BūvTK001
Kredītpunkti 2
Zinātnes nozareBūvniecības un transporta inženierzinātnes
Zinātnes apakšnozareSauszemes transports un infrastruktūra
Kopējais stundu skaits kursā40
Lekciju stundu skaits0
Semināru un praktisko darbu stundu skaits0
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits54
Kursa apstiprinājuma datums24.01.2024
Atbildīgā struktūrvienībaInženiertehnikas un enerģētikas institūts
Dr. sc. ing.
LauZ3132, Degvielas un smērvielas
TraZ4051, Spēkratu uzbūve
TraZ4053 [GTRA4052] Automobiļu un motoru teorija
Studiju kursa mērķis: apgūt teorētiskās un praktiskās iemaņas automobiļu ekspluatācijas parametru noteikšanā. Automobiļu dinamiskuma, degvielas ekonomijas, bremzēšanas, vadāmības, un stabilitātes parametru aprēķina metodes un to eksperimentālā noteikšana, pielietojot mūsdienu tehnoloģijas iespējas, izmantojama arī dažādu transporta nozares inženiertehnisko speciālistu praktiskajā darbībā.
1. Zināšanas - spēj veikt praktiskus aprēķinus pēc izvēlētajiem automobiļa datiem, kā arī vērtēt automobiļu dinamiskās īpašības, prasmīgi izmantojot dažādas aprēķinu un izvērtēšanas metodes - kursa darbs.
2. Prasmes - izmanto apgūtos teorētiskos pamatus un likumsakarības, veicot praktiskus automobiļa ekspluatācijas parametru aprēķinus un savstarpēji salīdzinot vairākus automobiļus savā starpā, prasmes saistībā ar ekspluatācijai piemērotākā automobiļa izvēli - kursa darbs.
3. Kompetence - balstoties uz aprēķinu algoritmiem spēj izvērtēt un izvēlēties piemērotāko automobiļa veidu, kā arī aprēķināt nepieciešamos parametrus, kuri nepieciešami optimālas automobiļa izmantošanas efektivitātes nodrošināšanai. Pārzina automobiļa ekspluatācijas parametru aprēķina metodes - kursa darbs.
1. Ar automobiļa prototipu saistītie darba uzdevuma dati.
2. Aprēķināmie darba uzdevuma dati.
3. Grafiku konstruēšanas principi kursa darbā.
4. Motora ātrumraksturojuma līknes.
5. Automobiļa kustības teorētiskais ātrums.
6 .Automobiļa jaudas bilance.
7. Automobiļa vilces bilance.
8. Dinamiskā pase.
9. Automobiļa potenciālais braukšanas ātrums.
10. Automobiļa paātrinājums.
11. Paātrinājuma apgrieztā lieluma diagramma.
12. Grafiskā integrēšana, mēroga koeficientu izvēle.
13. Ieskriešanās laika grafiks.
14. Apdzīšanas grafiks.
15. Darba rezultātu vērtējums.
16. Secinājumi un salīdzinājums ar prototipa datiem.
Izstrādāts un aizstāvēts kursa darbs.
Kursa darba uzdevumu students izvēlas patstāvīgi, konsultējoties ar pasniedzēju.
Kursa darba 10 grafiku aprēķinu students veic patstāvīgi, balstoties uz praktiskajos darbos gūtajām iemaņām.
Kursa darbs pēc veiksmīgas aizstāvēšanas tiek ieskaitīts. Studentam jāparzina aprēķinos izmantotās metodes un grafikos attēloto līkņu būtību.
1. Berjoza D. Automobiļu teorija. Metodiskie norādījumi kursa darba izstrādei, uzdevumi un laboratorijas darbi. Jelgava: LLU, 2007. 54 lpp.
2. Berjoza D. Automobiļu teorija. Mācību grāmata Jelgava: LLU, 2008. 200 lpp.
3. Pommers J., Liberts G. Automobiļa teorija. Rīga: Zvaigzne, 1985. 244 lpp.
4. Renner G., Wimmer A. Kalkulation fur Kraftfahrzeugmeister. Deuchland: Europa- Lehrmittel, 2005. 176 p.
1. Gerigk P. und andere. Kraftfahrzeugtechnik Tabellenbuch. Deuchland: Westermann, 2007. 465 p.
2. Bonnick A. Automotive Science and Mathematics. USA: Elsevier, 2008. 241 p.
Oblig.: IITF akadēmiskās izglītības bakalaura studiju programmas "Lauksaimniecības inženierzinātne".