Kursa kods VeteB014

Kredītpunkti 3

Dzīvnieku labturība, vides higiēna II

Zinātnes nozareVeterinārmedicīna zinātne

Kopējais stundu skaits kursā120

Lekciju stundu skaits18

Semināru un praktisko darbu stundu skaits22

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits41

Kursa apstiprinājuma datums21.10.2020

Atbildīgā struktūrvienībaPārtikas un vides higiēnas institūts

Kursa izstrādātājs

author doc.

Iveta Kociņa

Dr. med. vet.

Priekšzināšanas

BiolB002, Dzīvnieku bioloģija, ekoloģija un etoloģija III

LauZ3142, Lopkopība II

LauZB035, Barības ražošana un dzīvnieku ēdināšana II

VeteB010, Fizioloģija II

VeteB018, Dzīvnieku labturība, vides higiēna I

Aizstātais kurss

Vete3043 [GVET3042] Dzīvnieku labturība, vides higiēna II

Kursa anotācija

Studenti apgūst zināšanas par dzīvnieku labturību, vides higiēnu un biodrošības pasākumiem dzīvnieku turēšanas vietās. Dzīvnieku sugu ietvaros tiek apskatīti un analizēti lauksaimniecības dzīvnieku, izmēģinājumos izmantojamo dzīvnieku, sporta, darba un atrakciju dzīvnieku labturība, tās kritiskie posmi, kā arī dzīvnieku pārvadāšanas un nokaušanas pamatjautājumi. Studenti izprot dzīvnieku labturības un vides higiēnas saistību ar dzīvnieku veselību; dzīvnieku aprūpē un darbā ar dzīvniekiem iesaistīto personu kompetences un atbildības nozīmi.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas par dzīvnieku turēšanas (izmitināšanas) vietu/ mītņu iekārtojumu, aprīkojumu, barošanas, dzirdināšanas sistēmām, mikroklimatu – to ietekme uz dzīvnieku fizioloģiju, etoloģiju. Dzīvnieku dzīves vides bagātināšanas nozīme labturības un higiēnas nodrošinājumā. Tests par Piecu Brīvību un sugām specifisko labturības prasību nodrošinājumu. Prasmes strādāt ar dzīvnieku aizsardzību un labturību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem un labturības kvalitātes izvērtēšanas protokoliem “Welfare Quality®
Assessment protocol” dzīvnieku sugu ietvaros – praktiskie darbi. Kompetence novērtēt dzīvnieku labturības kritērijus un indikatorus dažādu sugu dzīvnieku turēšanas vietās (atkarībā no dzīvnieku izmantošanas virziena), izdarīt secinājumus, formulēt priekšlikumus dzīvnieku turēšanas un aprūpes kvalitātes uzlabojumam - KEGA.
Zinātniskā raksta/publikācijas analīze secinājumu formulēšana un prezentāciju sagatavošana par tēmu “Dzīvnieku turēšanas un aprūpes ietekme uz dzīvnieku veselību, produktivitāti, reprodukciju.

Kursa saturs(kalendārs)

1) Lauksaimniecības dzīvnieku labturība un vides higiēna (sugu ietvaros), tās nodrošinājuma kritiskie aspekti (6h)
■ Lauksaimniecības dzīvnieku vispārīgās un sugām specifiskās labturības prasības
■ Sliktas labturības cēloņi
■ Labturība un vides higiēna dažādu lauksaimniecības dzīvnieku sugu novietnēs. Sugām specifiskie kritēriji un indikatori (“output un input”), kas norāda uz turēšanas un aprūpes kvalitāti, to identificēšana
■ Lauksaimniecības dzīvnieku izkropļošana, neārstniecisko operāciju veikšana, operāciju indikācijas
Praktiskie darbi (8h)
2) Labturības potenciāls dažādās lopkopības sistēmas (2h)
■ Intensīva v/s ekstensīva lopkopība
■ Būtiskākie labturības problēmjautājumi dažādās lopkopības sistēmās, ar tiem saistītie dzīvnieku veselības un produktivitātes riski
■ Novēršamās un nenovēršamās labturības problēmas
■ Biodrošības pasākumi novietnēs
Praktiskie darbi (4h)
3) Dzīvnieku pārvadāšana un tirdzniecība (2h)
■ Dzīvnieku pārvadāšana: kritiskie labturības un veselības aspekti
■ Kādus dzīvniekus atļauts vai aizliegts pārvadāt
■ Dzīvnieku pārvadāšanas nosacījumi, iesaistīto personu, t.sk. veterinārārsta pienākumi un atbildība
■ Dzīvnieku tirdzniecība: kritiskie labturības un veselības aspekti
Praktiskie darbi (2h)
4) Tirgus ietekme uz dzīvnieku labturību (1h)
■ Vietējā tirgus ietekme
■ Patērētāju izvēle; Galaprodukta marķēšana ar norādi par lopkopības sistēmu, kādā dzīvnieks audzēts
■ Lopkopības intensifikācija
■ Globālo un nacionālo tirgotāju loma
■ PTO ietekme
Praktiskie darbi (1h)
5) Lauksaimniecības dzīvnieku nokaušana, nogalināšana (2h)
■ Dzīvnieku nokaušanas, nogalināšanas nosacījumi, atļautās metodes
■ Pareiza pirmskaušanas apdullināšana, kā atpazīt, izvērtēt?
■ Rituālā nokaušana, saskaņā ar reliģisko kopienu tradīcijām
■ Likumdošanas efektivitāte labturības nodrošināšanā
■ Dzīvnieku nokaušanā iesaistīto personu, t.sk. veterinārārsta pienākumi un atbildība
Praktiskie darbi (2h)
6) Izmēģinājumos izmantojamo dzīvnieku labturība, 3Rs koncepts zinātnē un izglītībā (2h)
■ Izmēģinājumu dzīvnieki, to izmantošana pētījumos, diagnostikā un izglītības ieguvē
■ Ētiski apsvērumi par dzīvnieku izmantošanu
■ Labturības nosacījumi un būtiskākie jautājumi
■ 3Rs un alternatīvās metodes
■ Valsts uzraudzība un kontrole
Praktiskie darbi (1h)
7) Darba un atrakciju dzīvnieki (1)
■ Darba dzīvnieki, to ekspluatācijas nosacījumi, kritiskie labturības, veselības aspekti
■ Dzīvnieku turēšanas un aprūpes veidi
■ Koncepts par dzīvniekiem - izklaidētājiem
■ Saistošie labturības jautājumi
■ Likumdošana, tās efektivitāte labturības sekmēšanā
Praktiskie darbi (1h)
8) Dzīves vides bagātināšana - uzlabošana un dažādošana (1h)
■ Vides bagātināšanas veidi un pamatprincipi
■ Vides bagātināšana un barošanas sistēmas
■ Sugai raksturīgas uzvedības nodrošināšana – vides bagātināšanas pamatideja
Praktiskie darbi (2h)
9) Humāna izglītība & izglītība dzīvnieku labturībā (1h)
■ Humānu mērķu sasniegšana izglītībā
■ Veterinārārstu loma attieksmes pret dzīvniekiem mainīšanā
■ Mācību programmu un neformālu izglītības resursu izmantošana
Praktiskie darbi (1h)

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Izanalizēts zinātniskais raksts/publikācija par dzīvnieku labturību un ar labturību saistītām tēmām, formulētas un saskaņā ar darba uzdevumu formulētas un prezentētas atziņas par pētījuma/publikācijas struktūru, kā arī pētāmo tēmu.
Izstrādāta un aizstāvēta klīniskā un epidemioloģiskā gadījuma analīze (KEGA). Sekmīgi nokārtots eksāmens.
Lekciju un praktisko darbu apmeklējums ne mazāks par 70% no kopējā nodarbību daudzuma, obligāta dalība mācību prakses braucienos.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Klīnisko un epidemioloģisko gadījumu analīzes (KEGA) darbam, studenti pēc individuālām vēlmēm vai priekšmeta vadītāja ieteikumiem izvēlas kādu no dzīvnieku novietnēm (lauksaimniecības dzīvnieki) vai citu sugu dzīvnieku turēšanas vietām, kurā ir vairāk par 5 dzīvniekiem.
Tiek izstrādāts un labturības izvērtēšanas laikā aizpildīts labturības kvalitātes izvērtēšanas protokols, veikta labturības kritēriju un indikatoru analīze, formulēti secinājuni un ieteikumi. KEGA ietver sekojošas sadaļas:
Ievads: īss literatūras pārskats par konkrētās tēmas aktualitāti, t.sk. izvēlētajai dzīvnieku sugai;
Darba izstrādes un vērtēšanas metodika: kas, kur, kā un, kādā veidā darīts, vērtēts, kā arī norādīti vērtēšanas kritēriji/vērtējuma gradācija;
Rezultāti: Labturības nodrošinājums - novietnes/dzīvnieku turēšanas vietas, saimniekošanas veida un dzīvnieku apraksts, identificētie labturību raksturojošie kritēriji un indikatori, to izvērtēšana, pārbaudes protokola aizpildīšana, rezultātu apraksts, analīze, skaidrojums;
Secinājumi un ieteikumi – secinājumi par labturības nodrošinājumu konkrētajā dzīvnieku turēšanas vietā. Ieteikumu un priekšlikumu formulējums. Pielikumā jāpievieno aizpildīts protokols, pēc kura veikts labturības izvērtējums. Pēc darba elektroniskās formas iesniegšanas, studentiem jāsagatavo 5-7min PowerPoint prezentācija par savu KEGA darbu, tā rezultātiem. Darbs jāiesniedz un jāaizstāv kursa vadītāja noteiktajā termiņā.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studiju kursa patstāvīgie darbi, kontroldarbi un KEGA darbs tiek vērtēti atbilstoši LBTU Studiju nolikumā norādītājiem 10 ballu sistēmas skalas kritērijiem.
Lai students tiktu pielaists eksāmenam, visiem patstāvīgajiem darbiem, kontroldarbiem un KEGA darbam ir jābūt izpildītiem un novērtētiem ar sekmīgu atzīmi.

Obligātā literatūra

1. Guidelines for humane handling, transport and slaughter of livestock. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). 2001. Pieejams: http://www.fao.org/3/a-x6909e.pdf
2. Livestock Handling and Transport. Ed. T.Grandin. Oxon: CABI Publishing, 2000. 449 p.
3. Guide to good dairy farming practice. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), International Dairy Federation. Rome, 2011. Animal Production and Health Guidelines, No. 8. Pieejams: http://www.fao.org/docrep/014/ba0027e/ba0027e00.htm
4. Yeates J. Animal Welfare in Veterinary Practice. Wiley-Blackwell, 2013, 206 p.
5. Young R.J. Environmental Enrichment for Captive Animals. Oxford: Blackwell, 2003.
6. Labas lauksaimniecības prakses nosacījumi Latvijā. Latvijas Republikas Zemkopības ministrija. Jelgava, 2008. 56 lpp.
7. Latvijas Republikas tiesību akti: https://likumi.lv/
8. Oltenacu T., Algers B. Selection for increased production and the welfare of dairy cows: are new breeding goals needed? Ambio, No. 34, 2005, p. 311-315.
9. Tucker C.B., Weary D.M. Stall design: enhancing cow comfort. Advances in Dairy Technology, No. 13, 2001, p. 154-167.
10. Guidelines for humane handling, transport and slaughter of livestock. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). 2001. Pieejams: http://www.fao.org/3/a-x6909e.pdf
11. Livestock Handling and Transport. Ed. T.Grandin. Oxon: CABI Publishing, 2000. 449 p.
12. Guide to good dairy farming practice. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), International Dairy Federation. Rome, 2011. Animal Production and Health Guidelines, No. 8. Pieejams: http://www.fao.org/docrep/014/ba0027e/ba0027e00.htm
13. Young R.J. Environmental Enrichment for Captive Animals. Oxford: Blackwell, 2003.
14. Labas lauksaimniecības prakses nosacījumi Latvijā. Latvijas Republikas Zemkopības ministrija. Jelgava, 2008. 56 lpp.
15. Oltenacu T., Algers B. Selection for increased production and the welfare of dairy cows: are new breeding goals needed? Ambio, No. 34, 2005, p. 311-315.
16. Tucker C.B., Weary D.M. Stall design: enhancing cow comfort. Advances in Dairy Technology, No. 13, 2001, p. 154-167.
17. Indicators of poor welfare. Broom DM. Br Vet J. 1986 Nov-Dec;142(6):524-6. doi: 10.1016/0007-1935(86)90109-0.PMID: 3594185
18. Animal welfare education: development and prospects. Broom DM. J Vet Med Educ. 2005 Winter;32(4):438-41. doi: 10.3138/jvme.32.4.438.PMID: 16421824

Papildliteratūra

1. Arey D., Brooke P. Animal Welfare Aspects of Good Agricultural Practice: pig production. Compassion in World Farming, Petersfield. 2006.
2. Herlin A.H. Comparison of lying area surfaces for dairy cows by preference, hygiene, and lying down behaviour. Swedish Journal of Agricultural Research, No. 27, 1997, p. 189-196.
3. Korte S.M., Olivier B., Koolhaas J.M. A new animal welfare concept based on allostasis. Physiology and Behaviour, No. 92(3), 2007, p. 422-228.
4. Konarska M., Stewart R. E., McCarthy R. Habituation of sympathetic-adrenal medullary responses following exposure to chronic intermittent stress. Physiology and Behavior, No. 45, 1989, p. 255-261.
5. Mendl M, Zanella A.I., Broom D.M. Physiological and reproductive correlates of behavioural strategies in female domestic pigs. Animal Behaviour, No. 44, 1992, p. 1107-1121.
6. Lawrence A.B., Petherick J.C. et al The effect of environment on behaviour, plasma cortisol and prolactin in parturient sows. Applied Animal Behaviour Science, No. 39, 1994, p. 313-330.
7. Lane J. Can non-invasive glucocorticoid measures be used as reliable indicators of stress in animals? Animal Welfare, No. 15, 2006, p. 331-342.
8. Ley S.J., Waterman A.E., Livingston A. A field study of the effect of lameness on mechanical nociceptive thresholds in sheep. Veterinary Record, No. 137, 1995, p. 85-87.
9. Mouttotou N., Hatchell F.M., Green L.E. Adventitious bursitis of the hock in finishing pigs: prevalence, distribution and association with floor type and foot lesions. Veterinary Record, No. 142, 1998, p. 109-114.
10. Zanella A.J., Broom D.M., Hunter J.C., Mendl M.T. Brain opioid receptors in relation to stereotypies, inactivity, and housing in sows. Physiology & Behavior, No.59, 1996, p. 769-775.
11. Warriss P.D., Bevis E.A., Brown S.N., Edwards J.E. Longer journeys to processing plants are associated with higher mortality in broiler chickens. British Poultry Science, No. 33, 1992, p. 201-206.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Animal Traction websites: http://www.animaltraction.com
2. Compassion in World Farming website. Available from: http://www.ciwf.co.uk
3. Farm Animal Welfare Council (FAWC) reports on website. Available from: https://www.gov.uk/government/groups/farm-animal-welfare-committee-fawc
4. COUNCIL REGULATION EC 1/2005 on the protection of animals during transport and related operations. Available from: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_003/l_00320050105en0001004 4.pdf
5. Journal of the American Veterinary Medical Association (J Am Vet Med Assoc), No.218, 2000, p. 669-696. Humane Slaughter Available online at: www.avma.org/issues/animal_welfare/euthanasia.pdf
6. Humane Slaughter Association. Website. Available from: http://www.hsa.org.uk/
7. League Against Cruel Sports. Available from: http://www.league.org.uk/
8. Captive Animals’ Protection Society. Available from: http://www.captiveanimals.org
9. Grandin T. Dr Temple Grandin’s Web page. Livestock Behaviour, Design of Facilities and Humane Slaughter. Available from: http://www.grandin.com/
10. Welfare Quality Network. Available from: http://www.welfarequalitynetwork.net/en-us/reports/assessment-protocols/
11. World Organization for animal health. Available from: http://www.oie.int/
12. AWIN welfare assessment protocols https://www.animalwelfair.com/en/bienestar-animal/protocolos-de-evaluacion/
13. http://www.efsa.europa.eu/
14. https://www.ufaw.org.uk/

Piezīmes

Obligātais kurss otrā cikla profesionālās augstākās izglītības studiju programmā Veterinārmedicīna