Kursa kods VadZM006
Kredītpunkti 6
Zinātnes nozareVadībzinātne (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā
Lekciju stundu skaits24
Semināru un praktisko darbu stundu skaits24
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits114
Kursa apstiprinājuma datums14.06.2023
Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts
Dr. paed.
Studenti pilnveido un izvērtē zināšanas un prasmes par saskarsmes būtību, veidiem, funkcijām, barjerām, informācijas uztveres, sniegšanas un izpratnes īpatnībām karjeras vadības atbalstā. Studentiem veidojas izpratne par saskarsmes daudzveidību un modeļiem. Kursā studenti pilnveido zināšanas un dalās pieredzē par saskarsmi ar klientiem, prasmēm sadarbības tīkla veidošanā, dibinot kontaktus ar dažādiem (informatīvajiem un palīdzības) dienestiem un individuāliem cilvēkiem, prasmēm sadarboties ar dažādām mērķgrupām. zināšanas un prasmes: efektīvi sazināties/kontaktēties ar kolēģiem vai klientiem, izmantojot atbilstoša līmeņa valodu, komunikācijas elementus verbālā un neverbālā saziņā, saskarsmes un sadarbības zināšanas. Studenti pilnveido saskarsmi veicinošas metodes karjeras atbalstā. Praktiskajos darbos studenti demonstrē prasmes analizēt, sintezēt un izvērtēt teorētiskas atziņas sakarībā ar praktisko uzdevumu rezultātiem. Kursā ir divi patstāvīgie darbi, tajā skaitā uzstāšanās auditorijas priekšā.
Studiju kursa apgūšanas mērķis: padziļināt zināšanas, prasmes un kompetences saskarsmē, lai spētu veicināt atbilstošu saskarsmi karjeras vadības atbalstā.
Zināšanas:
1. Izskaidrot saskarsmes būtību un procesus starp dažāda vecuma, kultūru un sociālo grupu pārstāvjiem iekļaujošā kontekstā – praktiskie darbi, eksāmens – tests.
2. Izskaidrot verbālās un neverbālās komunikācijas būtību, elementus un veidus, funkcijas un īpatnības – praktiskie darbi, eksāmens – tests.
3. Raksturot un analizēt saskarmes barjeras un izskaidrot konfliktu veidošanos un risināšanu – praktiskie darbi, eksāmens – tests.
4. Raksturot indivīdu tipoloģiju, stresa būtību un izdegšanas pazīmes – eksāmens - tests.
Profesionālās prasmes:
5. Spēj komunicēt, lai veicinātu pozitīvu saskarsmi un karjeras attīstības dziļāku izpratni atttiecībā dažāda vecuma, kultūru un sociālo grupu klientiem – praktiskie grupu darbi, situāciju analīze.
6. Veidot dialogu un analizēt situācijas; lietot saskarsmi veicinošas metodes karjeras vadības atbalstā – praktiskie grupu darbi, situāciju analīze.
Vispārīgās prasmes:
7. Spēj sttīstīt grupu darba prasmes – praktiskie grupu darbi.
8. Spēj uzklausīt un izvērtēt informāciju – praktiskie grupu darbi.
Kompetence:
9. Spēj izvērtēt pētījumiem un praktiskai darbībai nepieciešamās komunikācijas atziņas - patstāvīgais darbs, eksāmens – tests.
10. Spēj izvērtēt savas komunikācijas ietekmi uz darba situācijām, balstoties uz komunikācijas teoriju/atziņu izmantošanu praksē – patstāvīgais darbs, eksāmens – tests.
11. Spēj uzstāties auditorijai, atbilstoši izklāstot informāciju – prezentācija.
1. Saskarsmes un komunikācijas definīcija, struktūra, veidi, funkcijas, saistība ar vajadzībām un sociālās vides ietekmi. Personības un identitātes veidošanās saskarsmē, harisma (lekcijas 3h, praktiskais darbs 1 h).
2. Saskarsmē notiekošie procesi. Z un alfa paaudzes komunikācijas, informācijas ieguves un mācīšanās īpatnības (lekcija 1h, praktiskais grupu darbs 1 h).
3. Verbālās un neverbālā komunikācija būtība, elementi, veidi un funkcijas (lekcija 1h, praktiskie grupu darbi 2 h).
4. Karjeras konsultantam nepieciešamā komunikatīvā kompetence un komunikācijas modeļi. Produktīva klausīšanās. Klausīties un dzirdēt atšķirības, prasme nodot, saņemt un uztvert informāciju; informatīvā, kritiskā un empātiskā klausīšanās (lekcijas 2h, praktiskie grupu darbi 2 h).
5. Informatīvā un pārliecinošā runa; uzstāšanās auditorijas priekšā: prasības verbālajai un neverbālajai komunikācijai (lekcija 1h, praktiskais darbs 1 h).
6. Dialoga veidošanas īpatnības un mācīšanās tā laikā. Boma metode. Sokrātiskā apļa metode (lekcija 1h, praktiskie grupu darbi 3 h).
7. Indivīdu tipoloģija. Konflikti, to veidi un risināšana; mobings un bosings (lekcijas 3h, situāciju analīze 1 h).
8. Mijiedarbība un pozīcijas saskarsmē. Destrukcija un barjeras saskarsmē (lekcija 1h, situāciju analīze 2 h).
9. Pozitīva un produktīva saskarsme. Psiholoģiskais mikroklimats. Labvēlīgas psiholoģiskās vides veidošanas nosacījumi (lekcijas 2h).
10. Mazās sociālās grupas būtība, funkcijas un dinamika; iekļaujoša vide un mijiedarbība (lekcija 1h, praktiskie darbi 2 h).
11. Stress, tā vadīšana un izdegšana (lekcijas 2h, situāciju analīze 1 h).
12. Kultūras dimensijas; starpkultūru saskarsmes īpatnības un profesionālo situāciju analīze multikulturālā vidē. Laika menedžments un laika perspektīva (lekcijas 3h, praktiskie darbi 2 h).
13. Saskarsme ar dažādu vecumposmu pārstāvjiem un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām (lekcijas 2h, situāciju analīze 2 h).
14. Saskarsmi veicinošas metodes, tajā skaitā Muse metode (lekcija 1h, praktiskie darbi 4 h).
Lekciju apmeklējums, auditorijā izstrādāti visi praktiskie darbi, praktiskie grupu darbi un situāciju analīze; uzstāšanās, e-studiju vidē iesniegti divi patstāvīgie darbi (viens no tiem - uzstāšanās prezentācija), un visu darbu sekmīgs vērtējums. Eksāmens - tests tam paredzētajā laikā.
Atvēlētas 112 stundas, lai sagatavotos darbiem.
1. Patstāvīgais darbs. Prezentācija par vienu no kursa tematiem, demonstrējot padziļinātu izpratni un uzstāšanās prasmes - 25 h.
2. Patstāvīgais darbs. Teorētisko un praktisko saskarsmes atziņu izvērtējums un apkopojums – 30 h.
3. Gatavošanās eksāmenam - testam – 57 h.
Gala vērtējums studiju kursā veidojas:
20 % - praktiskie darbi, praktiskie grupu darbi, situāciju analīze;
30% - patstāvīgie darbi;
50% - eksāmens - tests.
Visu darbu vērtēšana notiek atbilstoši tajos noteiktajiem kritērijiem.
1. Amundsons N. Aktīvā iesaistīšanās. R.: VIAA, 2016. - 348 lpp.
2. Apsalons E. Komunikācijas kompetence: Kā saprasties un veidot attiecības. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013. - 304 lpp.
3. Floyd K. Interpersonal Communication. E-book. Dubuque, Iowa: McGraw-Hill Education, 2021. Available: https://www.worldcat.org/title/interpersonal-communication/oclc/1110679733
4. Pīzs A. Ķermeņa valoda. R.: Jumava, 2006. - 414 lpp.
5. Wrench J.S., Punyanunt-Carter N.M., Thweatt K.S. Interpersonal Communication. A Mindful Approach to Relationships. 2023. Available: https://milnepublishing.geneseo.edu/interpersonalcommunication/
1. Apele A. Prasme runāt publiski. Rīga: Zvaigzne ABC, 2011. -135 lpp.
2. Dainton M., Zelley E.D. Applying Communication Theory for Professional Life. A Practical Introduction. London: Sage Publications, 2005. - 250 p.
3. Gamble T.K., Gamble. Communication works / 11th ed. New York: McGraw-Hill, 2013. - 512 p.
4. Edeirs Dž. Efektīva komunikācija: Vissvarīgākā vadības mākslas metode. R.: Asja. 1999. - 259 lpp.
5. Johnson D.W., Johnson F.P. Joining Together: Group Theory and Group Skills (11th Edition). Prentice Hall, 2012.
6. Hantingtons S. F. Civilizāciju sadursme. R.: Jumava, 2012., 376 lpp.
7. Kabāne O.F. Harismas mīts. R.: Zvaigzne ABC, 2017. - 288 lpp.
8. Kincāns V. Etiķete sadzīvē, lietišķajos kontaktos, starptautiskajās attiecībās. R.: Elpa-2, 2000. - 190 lpp.
9. Kupčs J. Saskarsmes būtība./Saskarsmes psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 1997. - 72 lpp.
10. Touitou T.C. Communication, Conflict and Crisis Management. Available: https://www.ejbmr.org/index.php/ejbmr/article/view/251
1. Journal of Social and Personal Relationships. Available: https://us.sagepub.com/en-us/nam/journal/journal-social-and-personal-relationships
2. Metodes.lv. Resursi mācīšanai un vadīšanai https://www.metodes.lv/
3. Sabiedrības integrācijas fonds. Apmācību kursa “Starpkultūru komunikācija” rokasgrāmata, 2010. Pieejams: https://www.integration.lv/uploads/files/informativie-materiali/strukturkulturu-komunikacija.pdf
Obligātais studiju kurss: profesionālā maģistra studiju programma "Cilvēkresursu vadība"