Kursa kods VadZB004

Kredītpunkti 4

Biznesa ētika, etiķete

Zinātnes nozareVadībzinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā120

Lekciju stundu skaits18

Semināru un praktisko darbu stundu skaits26

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits64

Kursa apstiprinājuma datums25.01.2024

Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts

Kursa izstrādātājs

author lekt.

Simona Cīrule

Mg. proj. mgmt.

Aizstātais kurss

VadZ2043 [GVAD2043] Biznesa ētika, etiķete

Kursa anotācija

Studiju kursa ietvaros studenti apgūs ētikas un etiķetes nozīmi oficiālo un privāto personu savstarpējā saskarsmē, kā arī gūs ieskatu uzņēmējdarbības ētikas un lietišķās etiķetes pamatjautājumos. Tiks apgūtas pareizas sabiedrībā pieņemtās labās uzvedības normas, īpaši akcentējot šo normu atšķirības starptautiskā mērogā, un veidota izpratne par uzvedības kultūras nozīmi, kas atvieglo un sekmē savstarpējo sadarbību. Kursā iegūtās prasmes palīdzēs veidot pozitīvu un sociāli atbildīgu savas organizācijas tēlu, kas savukārt vairo klientu uzticību. Studiju kursa mērķis - veidot un attīstīt izpratni par lietišķo saskarsmi un komunikāciju atbilstoši mūsdienu nacionālajiem un starptautiskajiem standartiem, ievērojot ētikas principus un normas.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

1.Zina un izprot ētikas un etiķetes būtību un veidus Latvijā un starptautiskā kontekstā, un tās nozīmi biznesa vidē to vēsturisko attīstību, un jēdzienus - patstāvīgie darbi, eksāmens.
2.Spēj saskatīt ētikas problēmas un risināt ar ētikas problēmām saistītas konfliktsituācijas, piemērojot ētikas normas profesionālajā darbībā – diskusijas nodarbībā.
3.Spēj veidot starppersonu komunikāciju, ievērojot lietišķās etiķetes normas - praktisko situāciju risinājumi un diskusijas.
4.Spēj atbildīgi plānot uzdotos uzdevumus – patstāvīgie darbi.
5.Spēj sniegt precīzu informāciju, sagatavot prezentācijas un publiski uzstāties – praktiskie un patstāvīgie darbi.
6.Spēj strādāt komandā, deleģēt un koordinēt pienākumu izpildi, efektīvi plānot un organizēt darbu, spēj uzņemties atbildību par grupu darba rezultātiem - grupu darbi.
7.Orientējas un ievēro normatīvos aktus un ētikas normas - praktisko situāciju risinājumi un diskusijas.
8.Spēj analizēt, salīdzināt un strādāt ar dažādām ētikas kategorijām, prot saskatīt, formulēt, izvērtēt un risināt ētiska rakstura problēmas, un piemērot ētikas normas profesionālajā darbībā - praktiskie darbi individuāli un grupās, eksāmens.
9.Spēj izvēlēties un pielietot noteiktai situācijai atbilstošu uzvedības modeli, kā arī pārstāvēt uzņēmumu/ organizāciju un sadarboties ar dažādām ieinteresētajām pusēm - praktiskie darbi individuāli un grupās.
10.Demonstrē prezentēšanas prasmes, izvēlēlas efektīvākos verbālās un neverbālās komunikācijas rīkus, piemēro savu prezentāciju, runu vai uzstāšanos atbilstošai auditorijai, tajā skaitā starptautiskā vidē – praktiskie darbi individuāli un grupās.

11.Spēj strādāt individuāli un grupā, izmantojot savas zināšanas un līdera prasmes, un uzņemties atbildību par savas darbības rezultātiem - praktiskie darbi individuāli un grupās.

Kursa saturs(kalendārs)

Pilna laika klātienes studijās:
1.Ētikas būtība un nozīme biznesā. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
2.Ētikas virzieni un darbības joma. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
3.Darba un profesionālā ētika. Ētikas kodeksi. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas)
4.Biznesa ētikas pamatprincipi. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas)
5.Komunikācijas ētika. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
6.Valsts loma ētiskas uzņēmējdarbības regulēšanā. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas)
7.Mūsdienu pasaules jaunie ētikas izaicinājumi. Informācija un vara. Personība un brīvība. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 2 stundas)
8.Etiķetes būtība un nozīme biznesā. Etiķetes veidi un to pielietojums. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
9.Lietišķā komunikācija. Pirmais iespaids. Sasveicināšanās un iepazīšanās. (Lekcija 2 stundas, praktiskie darbi – 2 stundas)
10.Lietišķās telefonsarunas un sarakstes. Netiķete. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
11.Ofisa etiķete. Biežāk pieļautās kļūdas lietišķajā etiķetē. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
12.Etiķetes atribūti. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
13.Apģērbs lietišķajā etiķetē. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
14.Galda kultūra lietišķajā etiķetē. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 1 stunda)
15.Sagatavošanās prezentācijai un prezentācijas veidošana. Oratormākslas pamati. (Lekcija 2 stundas, praktiskie darbi – 3 stundas)
16.Starptautiskā lietišķā etiķete. (Lekcija 1 stunda, praktiskie darbi – 4 stundas)
Eksāmens- visas tēmas.

Nepilna laika neklātiene: tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Eksāmens
Vērtējums veidojas no:
•60 punkti par praktiskajiem un patstāvīgajiem darbiem individuāli un grupā:
1) 20 punkti par tēmām: Darba un profesionālā ētika. Ētikas kodeksi; Biznesa ētikas pamatprincipi; Valsts loma ētiskas uzņēmējdarbības regulēšanā;
2) 20 punkti par tēmām: Mūsdienu pasaules jaunie ētikas izaicinājumi. Informācija un vara. Personība un brīvība; Lietišķā komunikācija. Pirmais iespaids. Sasveicināšanās un iepazīšanās;
3) 20 punkti par tēmām - Sagatavošanās prezentācijai un prezentācijas veidošana. Oratormākslas pamati; Starptautiskā lietišķā etiķete;
•40 punkti par eksāmenu – eksāmens par visām studiju kursa tēmām.
10 punkti atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.

Praktiskie, patstāvīgie darbi un eksāmens iesniedzami tikai tiem paredzētajā laikā.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studiju kursa materiālu un literatūras studijas.
Praktisko un patstāvīgo darbu sagatavošana.

Gatavošanās eksāmenam.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Eksāmena vērtējums ir akumulējošā atzīme no studiju kursa novērtējumiem.

Obligātā literatūra

1. Laurinkari J. Biznesa ētika. Petrovskis un Ko, 2011. 99 lpp.
2. Lasmane S. Komunikācijas ētika. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2012. 304 lpp.
3. Strautmane A. Etiķete un protokols. Rīga: Jumava, 2009. 163 lpp.
4. Fosters D. Lietišķā etiķete Eiropā. Rīga: Zvaigzne ABC, 2005. 400 lpp.
5. Keigals T.D. Uzstāšanās māksla: droši paņēmieni, kā pārliecināt auditoriju un patikt klausītājiem. Rīga: Atēna, 2008. 214 lpp.

Papildliteratūra

1.Latvijas Republikas tiesību akti. Pieejams: www.likumi.lv
2.Latvijas Republikas oficiālais izdevums „Latvijas Vēstnesis”. Pieejams: www.vestnesis.lv
3.LV portāls „Cilvēks. Valsts. Likums” Pieejams: www.lvportals.lv
4.Specializēts nedēļas žurnāls „Jurista Vārds” Pieejams: www.juristavards.lv
5.Latvijas Nacionālais arhīvs. Pieejams: www.arhivi.gov.lv
6.Akadēmiskā terminu datubāze AkadTerm. Pieejams: www.termini.lza.lv

7.Kalve I. Elektroniskie dokumenti un informācija lietišķajā pasaulē. 1. daļa, Praktisks ceļvedis elektronisko dokumentu un parakstu pasaulē. Rīga: SIA “Biznesa augstskola Turība”, 2025, 282 lpp.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Žurnāls "Biznesa psiholoģija". Rīga: izdevējs biedrība "Saules Bite", ISSN 1691-3183. Pieejams arī: http://biznesapsihologija.lv/lv/arhivs/.
3. Latvijas Republikas tiesību akti. Pieejams: https://likumi.lv/.
4. Latvijas Biznesa Konsultantu Asociācija. Pieejams: http://www.biznesam.lv.

Piezīmes

Vispārizglītojošais studiju kurss (B1 daļa) ESAF profesionālā bakalaura studiju programmai „Komercdarbība un uzņēmuma vadība”