Kursa kods PsihB002

Kredītpunkti 2

Ievads studijās. Lietišķā psiholoģija II

Zinātnes nozarePsiholoģija

Kopējais stundu skaits kursā60

Lekciju stundu skaits14

Semināru un praktisko darbu stundu skaits8

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits32

Kursa apstiprinājuma datums24.01.2024

Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts

Kursa izstrādātājs

author pasn.

Jānis Pāvulēns

Mg. ed.

Priekšzināšanas

VeteB005, Ievads studijās. Lietišķā psiholoģija I

Aizstātais kurss

Psih1013 [GPSI1013] Ievads studijās. Lietišķā psiholoģija II

Kursa anotācija

Studenti izvērtē zinātniski pārbaudītu veselības un sociālās psiholoģijas teoriju un metožu izmantošanas iespējas veterinārārsta praksē, un pilnveido zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas savas psihoemocionālās labklājības uzturēšanai un sekmīgai komunikācijai ar klientu.
Studiju kursa mērķis ir pilnveidot studentu izpratni par psihoemocionālās labklājības nozīmi veterinārārsta profesionālajā karjerā, veicināt psihoemocionālo risku un to prevences faktoru apzināšanos, kā arī pilnveidot studentu profesionālās saskarsmes prasmes kā vienu no viņu psihoemocionālās labklājības faktoriem.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas:
- izprot veterinārārsta darba vides psihoemocionālos riska faktorus un to ietekmi uz sekmīgu karjeru – 1.patstāvīgais darbs;
- izprot dažādu konfliktu risināšanas stratēģiju priekšrocības un trūkumus – 4.patstāvīgais darbs;
- izprot nevardarbīgās komunikācijas metožu izmantošanas priekšrocības un trūkumus – 5.patstāvīgais darbs;
Prasmes:
- prot izmantot Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīniju elementus konsultēšanā – grupu darbi praktiskajās nodarbībās;
- prot izvērtēt zinātniskajā literatūrā par klientu un speciālistu sērošanas pieredzi dzīvnieku nāves gadījumos apkopoto atziņu subjektīvo piemērotību – 3.patstāvīgais darbs;
Kompetence:
- spēj pamatot lēmumu pieņemšanas pieredzi, izmantojot lēmumu pieņemšanas teorijas – 2.patstāvīgais darbs;
- spēj izmantot kursa laikā pilnveidotās zināšanas un prasmes individuālas dzīvesspēka (resilience) stratēģijas izveidošana – 6. patstāvīgais darbs.

Kursa saturs(kalendārs)

Pilna laika klātienes studijās:
1. Veterinārārsta psihoemocionālās labklājības nozīme veiksmīgā karjerā – 1h
2. Piesaistes teorijas un modeļi. Cilvēka un mājdzīvnieka lomas savstarpējās attiecībās – 1h
3. Ārsta un klienta attiecību modeļi veterinārmedicīnā plānotas un ārkārtas (neatliekamās) palīdzības gadījumos – 1h
4. Konsultācijas vadīšanas pamatprincipi veterinārārsta konsultācijā. Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīniju izmantošana veterinārmedicīnā – 1h
5. Pirmā iespaida veidošana uz attiecībām vērstā klienta un veterinārārsta saskarsmē, konsultāciju fiziskās un psiholoģiskās telpas ietekme pirmā iespaida veidošanās procesā – 2h
6. Aktīvā (reflektīvā) klausīšanās – 2h
7. Klienta izjautāšana veterinārārsta praksē: atvērto un slēgto jautājumu izmantošana – 2h
8. Atgriezeniskās saites sniegšana klientam: pārfrazēšana un apkopošana – 1h
9. Komunikācijas atšķirības dažādos konsultēšanas procesa posmos – 1h
10. Lēmumu pieņemšanas teorijas un metodes. Veterinārārsta un klienta saskarsme, pieņemot lēmumu par dzīvnieka eitanāziju – 2h
11. Klienta informēšana par nelabvēlīgu pacienta veselības dinamiku. Atbalsts klientiem sērās, kas saistītas ar dzīvnieka zaudējumu – 2h
12. “Grūtie” klienti veterinārārstu praksē. Konfliktu pārvarēšanas stratēģijas saskarsmē ar “grūtajiem” klientiem – 2h
13. Nevardarbīgās komunikācijas paņēmienu izmantošana konfliktsituācijās – 1h
14. Empātija veterinārārsta praksē, izdegšanas sindroms un līdzjūtības nogurums – 2h
15. Preventīvie pasākumi veterinārārsta psihoemocionālās labklājības uzturēšanā – 1h

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Ieskaite. Akumulējošs vērtējums, apkopojot semestra studiju rezultātus, bez papildus zināšanu pārbaudes studiju kursa noslēgumā.
Nosacījumi kredītpunktu iegūšanai:
1. Piedalīšanās vismaz 75% lekciju.
2. Piedalīšanās vismaz 75% praktisko nodarbību, aktīvi piedaloties grupu darbā un iesaistoties situāciju analīzē.
3. Savlaicīgi iesniegti un ieskaitīti visi patstāvīgie darbi

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

1. patstāvīgais darbs. Veterinārārsta darba vides psihoemocionālo riska faktoru izvērtējums
2. patstāvīgais darbs. Lēmumu pieņemšanas pieredzes (piem., lēmuma uzsākt veterinārmedicīnas studijas) izvērtējums atbilstoši vienai no lēmumu pieņemšanas teorijām
3. patstāvīgais darbs. 2 zinātnisko rakstu par sērošanas pieredzi dzīvnieku patversmē un veterinārārsta praksē analīze.
4. patstāvīgais darbs. Savas konfliktu risināšanas stratēģijas noteikšana un izvērtējums
5. patstāvīgais darbs. Nevardarbīgās komunikācijas metožu izmantošanas iespēju veterinārārsta darbā izvērtējums
6. patstāvīgais darbs. Individuālas dzīvesspēka (resilience) veicināšanas stratēģijas izveidošana
Visi patstāvīgie darbi jāveic rakstiski un pasniedzēja noteiktos termiņos jāiesniedz elektroniski e-studiju platformā (MOODLE).

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Katrs patstāvīgais darbs tiek vērtēts kā ieskaitīts vai neieskaitīts atbilstoši tajā ietvertajiem kritērijiem.

Obligātā literatūra

1. Englar, R.E. (2020). A Guide to Oral Communication in Veterinary Medicine. Sheffield : 5M Publishing.
2. Vaine I. (2019). Veselības aprūpes un sociālajā jomā iesaistītā personāla un pacienta komunikācijas prasmju pilnveidošana. Metodiskais materiāls. Rīga: Veselības ministrija https://www.talakizglitiba.lv/sites/default/files/2020-01/65_Komunikacija_21.10.2019.pdf
3. Vaine I. (2019). Psihoemocionālā labklājība darba vietā un stresa menedžments. Metodiskais materiāls. Rīga: Veselības ministrija https://www.talakizglitiba.lv/sites/default/files/2020-01/66_Stresa%20menedzm_21.10.2019.pdf
4. Radford, A., Stockley, P., Silverman, J., Taylor, I., Turner, R., & Gray, C. (2006). Development, Teaching, and Evaluation of a Consultation Structure Model for Use in Veterinary Education. Journal of Veterinary Medical Education, 33(1), 38–44. https://doi.org/10.3138/jvme.33.1.38
5. Shaw J.R., & Lagoni L. (2007). End-of-Life Communication in Veterinary Medicine: Delivering Bad News and Euthanasia Decision Making, Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice, 37(1), 95-108. https://doi.org/10.1016/j.cvsm.2006.09.010

Papildliteratūra

1. World Organisation for Animal Health (OIE formerly OIE) (2015) Paris, France. Communication Handbook; Veterinary Services. https://www.woah.org/fileadmin/Home/eng/Media_Center/docs/pdf/EN_Guide_de_Communication_FINAL.pdf
2. Olson, S.A. (2022). Creating Wellbeing and Building Resilience in the Veterinary Profession: A Call to Life. Routledge, Taylor & Francis Group
3. DeMello M. (2016). Mourning Animals: Rituals and Practices Surrounding Animal Death. Michigan: Michigan State University
4. Mārtinsone K., Miltuze A. (Red). (2015) Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC
5. Rosenberg, M.B. (2015). Nonviolent Communication: A Language of Life. Encinitas, CA : PuddleDancer Press

Periodika un citi informācijas avoti

dvm360® magazine, https://www.dvm360.com/publication/dvm360-magazine

Piezīmes

Obligātais studiju kurss otrā cikla profesionālās augstākās izglītības studiju programmā "Veterinārmedicīna"