Kursa kods MežZB018
Kredītpunkti 4
Zinātnes nozareMežzinātne (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā
Lekciju stundu skaits28
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits64
Kursa apstiprinājuma datums12.03.2024
Atbildīgā struktūrvienībaMežsaimniecības institūts
Ph.D.
MežZB017, Meža atjaunošana un reproduktīvā materiāla izaudzēšana I
Kursa mērķis ir apgūt platības un augsnes sagatavošanas tehnoloģiju un tehnikas analīzi, atjaunošanas veidu, to pielietošanas kritēriju analīzi kontekstā ar izvirzīto meža
atjaunošanas mērķi. Tiek apskatīta koku sugu mistrojuma, stādījumu/sējumu biezuma un stādmateriāla ģenētiskās un fizioloģiskās kvalitātes ietekme uz atjaunošanas sekmēm.
Izklāstīti nozīmīgākie paņēmieni stādījumu/sējumu aizsardzībā pret biotiskiem un abiotiskiem faktoriem un kopšanā, iespējas nodrošināt augstu oglekļa piesaisti un veicināt audžu adaptācijas spējas, noturību.
• zināšanas par meža atjaunošanas un apmežošanas ekonomiskajiem un ekoloģiskajiem aspektiem, pielietojamo tehniku un tehnoloģijām;
• prasme pamatoti izvēlēties dažādām situācijām piemērotāko meža atjaunošanas veidu, sugu sastāvu, biezumu, agrotehnisko kopšanas režīmu, kā arī novērtēt stādmateriāla un
jaunaudžu aizsardzības pasākumu izpildes kvalitāti; • kompetence novērtēt nozīmīgākos apmežošanas aspektus un rekomendēt platībai piemērotāko augsnes sagatavošanas, stādmateriāla veidu un kopšanas režīmu, analizēt meža atjaunošanas saikni ar oglekļa piesaisti meža ekosistēmā un mežaudžu adaptācijas potenciālu un integrēt šos aspektus optimālākās meža atjaunošanas metodes izvēlē un modifikācijā noteiktos apstākļos
1.pārbaudes darbs – prot pamatot meža atjaunošanas veida izvēli, zina kultūru veidošanas pamatprincipus, pārzina koku sugu mistrojuma iespējas
2.pārbaudes darbs – prot pamatot stādāmā materiāla veida izvēli, spēj izvēlēties piemērotāko un ekonomiski pamatotu jaunaudžu aizsardzības modeli
Patstāvīgais darbs – izprot dažādu sugu introdukcijas, klimata izmaiņu ietekmi uz Latvijas mežsaimniecību, prot pamatot agrotehniskās kopšanas modeļa izvēli, prot izveidot apmežošanas plānu.
1. Meža atjaunošanas veidi, to pielietošanas nosacījumi, izplatība. 2 lekcijas, 2 praktiskie darbi
2. Dabiskās atjaunošanas veicināšana: pamatojums, metodes. 2 lekcijas
3. Koku sugas un to mistrojums: izvēle, pamatojums, izveides paņēmieni, tipi. 2 lekcijas
4. Jaunaudžu biezums: izvēle, ietekmējošie faktori, izveides paņēmieni. 1 lekcija, 2 praktiskie darbi
5. Jaunaudžu ierīkošanas metodes, to izvēles pamatojums. 2 lekcija
6. Meža stādīšana un sēšana. Stādīšanas sezona un veidi. 2 lekcijas, 3 praktiskie darbi
7. Stādāmais materiāls: ģenētiskā un fizioloģiskā kvalitāte, veidi, sagatavošana stādīšanai. 2 lekcijas 2 praktiskie darbi
8. Meža atjaunošanas loma meža oglekļa bilancē.1 lekcija
9. Jaunaudžu aizsardzība pret abiotisko un biotisko faktoru ietekmi. 2 lekcijas, 3 praktiskie darbi
10. Klimata izmaiņu potenciālā negatīvā ietekme uz jaunaudzēm: abiotiskie un biotiskie faktori. 2 lekcijas
11. Jaunaudžu adaptācijas veicināšanas iespējas. Introdukcija. 2 lekcijas 2 praktiskie darbi
12. Lauksaimniecības zemju apmežošana, plantāciju ierīkošana: pamatojums, stādmateriāla izvēle, ierīkošanas specifika, potenciāls. 2 h. 2 praktiskie darbi
13. Meža atjaunošanas ietekme uz oglekļa piesaisti: CO2 izdalīšanās mineralizācijas procesā, piesaiste augsnē. 2 h.
Praktiskie darbi var notikt izbraukuma nodarbību veidā
Sekmīgi un savlaicīgi uzrakstīti pārbaudes darbi, aizstāvēts patstāvīgais darbs
Patstāvīgi iepazīstas ar pieejamajām jaunākajām aktualitātēm konkrētā studiju kursa tematikas ietvaros, izmantojot studiju programmā un prezentācijās norādīto pamatliteratūru, papildliteratūru un internetā pieejamos zinātniskos resursus.
Tiek sagatavota prezentācija (7 – 10 min) un analīze (esejas formā) par zinātnisku rakstu svešvalodā atbilstoši dotiem atslēgas vārdiem. Studējošais izprot rakstā aprakstīto pētījumu un prot pamatot temata aktualitāti Latvijas mežsaimniecības kontekstā
Zināšanu, prasmju un kompetences vērtēšana notiek 10 ballu skalā. Mutiska un rakstveida atbilde ir sekmīga, ja vismaz 50% no jautājumiem atbildēti pareizi. Gala vērtējums veidojas no studiju kursa pārbaudes darbu un praktisko darbu (atskaites un prezentāciju) kumulatīvā vērtējuma.
Zālītis P., Jansons J. Mērķtiecīgi izveidoto kokaudžu struktūra. Rīga: LVMI "Silava" :Et cetera,2009. 80 lpp.
Zālītis P. Mežkopības priekšnosacījumi. Rīga: LVMI "Silava" :Et cetera, 2006. 220 lpp.
Mangalis I. Meža kultūras. Rīga: etcetera, 2004. 455 lpp.
José G. Borges (2014) The Management of Industrial Forest Plantations: Theoretical Foundations and Applications. Springer. ISBN-13: 978-9401788984 Osman, Khan Towhid (2013) Forest Soils. Springer, ISBN 978-3-319-35196-4 Shepherd, K.R. Plantation Silviculture. Springer, ISBN 978-94-010-8478-9
BalticForestry. ISSN 1392-1355
Scandinavian Journalof Forest Research. ISSN 0282-7581
Mežzinātne, bakalaura līmenis