Kursa kods MežZB003
Kredītpunkti 5
Zinātnes nozareMežzinātne (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā120
Lekciju stundu skaits32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits24
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits79
Kursa apstiprinājuma datums10.01.2024
Atbildīgā struktūrvienībaMežsaimniecības institūts
Ph.D.
MežZ2042 [GMEZ2042] Meža atjaunošana un selekcija
Kurss ietver platības un augsnes sagatavošanas tehnoloģiju un tehnikas analīzi, atjaunošanas veidu, to pielietošanas kritēriju analīzi kontekstā ar izvirzīto meža atjaunošanas mērķi. Analizēta koku sugu mistrojuma, kultūru biezuma un stādāmmateriāla ģenētiskās un fizioloģiskās kvalitātes ietekme uz atjaunošanas sekmēm, ietverto arī pamatinformāciju par meža selekciju un tās rezultātiem. Izklāstīti nozīmīgākie paņēmieni kultūru aizsardzībā pret biotiskiem un abiotiskiem faktoriem un kopšanā, iespējas nodrošināt augstu oglekļa piesaisti un veicināt audžu adaptācijas spējas, noturību. Apgūst meža selekcijas teorētiskos un praktiskos pamatus, iepazīstas ar meža kokaugu ģenētiskās uzlabošanas procesu un uzdevumiem
Pārzina nozīmīgākos meža atjaunošanas un apmežošanas aspektus, pielietojamo tehniku un tehnoloģijas, kā arī meža selekcijas pamatus.
Prot izvēlēties dažādām situācijām piemērotāko meža atjaunošanas veidu, sugu sastāvu, stādmateriāla veidu, biezumu, agrotehnisko kopšanas režīmu, prot novērtēt stādmateriāla un kultūru aizsardzības pasākumu izpildes kvalitāti. Izprot selekcionēta stādmateriāla izmantošanas nozīmi, meža atjaunošanas saikni ar oglekļa piesaisti meža ekosistēmā un mežaudžu adaptācijas potenciālu.
1.pārbaudes darbs – prot pamatot meža atjaunošanas veida izvēli, zina kultūru veidošanas pamatprincipus, pārzina koku sugu mistrojuma iespējas
2.pārbaudes darbs – prot pamatot stādāmā materiāla veida izvēli un augsnes sagatavošanas nepieciešamību, spēj izvēlēties piemērotāko un ekonomiski pamatotu jaunaudžu aizsardzības modeli
3.pārbaudes darbs – Izprot selekcijas nozīmi mežsaimniecībā, prot izvērtēt reproduktīvā materiāla pielietojumu dažādos provenienču reģionos, spēj izvērtēt selekcijas efekta nozīmi.
Patstāvīgais darbs – izprot dažādu sugu introdukcijas, klimata izmaiņu ietekmi uz Latvijas mežsaimniecību, prot pamatot agrotehniskās kopšanas modeļa izvēli, prot izveidot apmežošanas plānu.
Pilna laika klātienes studijās:
1. Meža atjaunošanas veidi, to pielietošanas nosacījumi, izplatība. 2 lekcijas, 2 praktiskie darbi
2. Dabiskās atjaunošanas veicināšana: pamatojums, metodes. 2 lekcijas
3. Koku sugas un to mistrojums: izvēle, pamatojums, izveides paņēmieni, tipi. 2 lekcijas
4. Jaunaudžu biezums: izvēle, ietekmējošie faktori, izveides paņēmieni. 1 lekcija, 2 praktiskie darbi
5. Jaunaudžu ierīkošanas metodes, to izvēles pamatojums. 1 lekcija
6. Meža stādīšana un sēšana. Stādīšanas sezona un veidi. 2 lekcijas, 3 praktiskie darbi
7. Stādāmais materiāls: ģenētiskā un fizioloģiskā kvalitāte, veidi, sagatavošana stādīšanai. 3 lekcijas 2 praktiskie darbi
8. Meža atjaunošanas loma meža oglekļa bilancē.1 lekcija
9. Jaunaudžu aizsardzība pret abiotisko un biotisko faktoru ietekmi. 3 lekcijas, 3 praktiskie darbi
10. Meža selekcijas pamatprincipi, rezultāti un to pielietojums praksē. 3 lekcijas, 3 praktiskie darbi
11. Iedzimtība un mainība. Mainības veidi un kokaugu formu daudzveidība. Pazīmju iedzimšana pēcnācējos 2 lekcijas
12. Populāciju ģenētika. Selekcijas metodes. Selekcijas efekts. 2 lekcijas
13. Sēklu plantāciju metode, teorētiskais pamatojums un veidi. Sēklu plantāciju ierīkošana un kopšana. Sēklu ražas, to novērtēšana un ievākšana 3 lekcijas 3 praktiskie darbi
14. Klimata izmaiņu potenciālā negatīvā ietekme uz jaunaudzēm: abiotiskie un biotiskie faktori. 3 lekcijas
15. Jaunaudžu adaptācijas veicināšanas iespējas. Introdukcija. 2 lekcijas 3 praktiskie darbi
Praktiskie darbi notiek izbraukuma nodarbību veidā
Nepilna laika neklātienes studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita
Apmeklēta izbraukuma nodarbība, sekmīgi un savlaicīgi uzrakstīti pārbaudes darbi, aizstāvēts patstāvīgais darbs.
Tiek sagatavota prezentācija (7 – 10 min) un analīze par zinātnisku rakstu svešvalodā atbilstoši dotiem atslēgas vārdiem. Studējošais izprot rakstā aprakstīto pētījumu un prot pamatot temata aktualitāti Latvijas mežsaimniecības kontekstā.
Praktiskie darbi notiek izbraukuma nodarbības veidā un ir apmeklējami 100% apmērā. Lekcijas jāapmeklē vismaz 75% apjomā. Tiek kārtoti 3 kontroldarbi un aizstāvēts patstāvīgais darbs, kas kopā veido kumulatīvo vērtējumu.
Zālītis P., Jansons J. Mērķtiecīgi izveidoto kokaudžu struktūra. Rīga: LVMI "Silava" :Et cetera,2009. 80 lpp.
Zālītis P. Mežkopības priekšnosacījumi. Rīga: LVMI "Silava" :Et cetera, 2006. 220 lpp.
Mangalis I. Meža kultūras. Rīga: etcetera, 2004. 455 lpp.
Baumanis I., Jansons Ā., Neimane U. Priede: selekcija, ģenētika un sēklkopība Latvijā. Daugavpils: Saule, 2014. 325 lpp
José G. Borges (2014) The Management of Industrial Forest Plantations: Theoretical Foundations and Applications. Springer. ISBN-13: 978-9401788984
BalticForestry. ISSN 1392-1355
Scandinavian Journalof Forest Research. ISSN 0282-7581
G0507 Mežinženieris Profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programma, pilna un nepilna laika studentiem.