Kursa kods LauZB004

Kredītpunkti 5

Pļavkopība

Zinātnes nozareLauksaimniecības zinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā120

Lekciju stundu skaits28

Semināru un praktisko darbu stundu skaits28

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits79

Kursa apstiprinājuma datums28.11.2023

Atbildīgā struktūrvienībaAugsnes un augu zinātņu institūts

Kursa izstrādātājs

author vad.pētn.

Sarmīte Rancāne

Ph.D.

Priekšzināšanas

Biol1001, Botānika

Biol3014, Augu fizioloģija I

Fizi2036, Agrofizika

LauZ2042, Augsnes zinātne

LauZ4031, Lauksaimniecības mehanizācija

Aizstātais kurss

LauZ4241 [GLAU4242] Pļavkopība

Kursa anotācija

Pļavkopība kā lauksaimniecības nozare. Īsa pļavkopības zinātnes attīstības vēsture un periodi. Zinātniskās pētniecības darbs pļavkopībā, tā galvenie virzieni. Lopbarības zālaugu, t.sk., tauriņziežu un stiebrzāļu morfoloģiskās pazīmes un bioekoloģiskās īpašības, augu kopu veidošanas likumsakarības un to regulēšanas iespējas. Dabiskie zālāji. Dabisko zālāju klasifikācija. Galveno zālāju tipu raksturojums. Dabisko zālāju uzlabošanas pasākumu sistēma, kultivēto pļavu un ganību ierīkošana, mēslošana, izmantošana. Kvalitatīvas zāles lopbarības – siena, skābsiena un skābbarības – sagatavošana un uzglabāšana. Konservētās lopbarības sagatavošana. Zāles lopbarības uzskaite un novērtēšana. Tauriņziežu un stiebrzāļu sēklaudzēšana.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas par zālāju ražību ietekmējošiem agroekoloģiskajiem faktoriem, to savstarpējo mijiedarbību, zālaugu morfoloģisko uzbūvi, agroekoloģiskajām prasībām, audzēšanas agrotehnologiju, ražas kvalitāti (1.–5. kontroldarbi). Prasmes: novērtēt zālaugu ražību ietekmējošo faktoru lomu; noteikt atšķirīgu nsugu zālaugu sēklas; pazīt stiebrzāļu un tauriņziežu dzimtas zālaugu sugas; izvēlēties audzēšanas agrotehniku un zelmeņu veidošanas tehnoloģijas; sastādīt zāles lopbarības ieguves tehnoloģiskos plānus (1.,4. kontroldarbi, 1.–4. praktisko darbu tēmas).
Kompetences: zāles lopbarības ražošanas organizēšana, ražas novākšana, pirmapstrāde, uzglabāšana, realizācija; noteiktiem mērķiem piemērotāko sugu un šķirņu izvēle; zinātniskās literatūras studijas un pašizglītošanās par kursā iekļautajām tēmām (1. – 5. kontroldarbi, eksāmens).

Kursa saturs(kalendārs)

1. Pļavkopība kā lauksaimniecības sistēma, pļavkopības galvenie uzdevumi. Zinātniskās pētniecības darbs pļavkopībā. (1 h)
2. Pļavās un ganībās sastopamo augu iedalījums. Daudzgadīgo zālaugu bioloģiskās grupas. Augu iedalījums saimnieciski botāniskajās grupās – stiebrzālēs un tauriņziežos. (0.5 h)
3. Pļavu un ganību augu mūža ilgums. Viengadīgo un daudzgadīgo zālaugu veģetācijas fāzes un
veģetācijas perioda ilgums. (0.5 h)
4. Zālaugu bioekoloģiskās īpašības. Zālaugu tipi atkarībā no cerošanas veida. Zālaugu tipi atkarībā no izmantošanas veida. (1 h)
5. Daudzgadīgo zālaugu augšanas un attīstības bioloģija. Zā1augu ataugšanas spēja. Zālaugu ataugšana pēc nopļaušanas un noganīšanas. Barības vielu rezerves un nozīme, to uzkrāšanās un izlietošana veģetācijas periodā. (1 h)
6. Dažādu sugu izplatītāko lopbarības zālaugu - stiebrzāļu un to sējas materiāla raksturojums. (2 h)
1. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem (1.–6. punkts), t.sk., lopbarības ražošanā izmantoto stiebrzāļu sugu atpazīšana pēc morfoloģiskajām pazīmēm. Vērtējams ar atzīmi.
7. Ekoloģisko faktoru ietekme uz zālaugu augšanu un attīstību: mitruma režīms; temperatūras režīms utt. (0.5 h)
8. Gaismas režīms. Fotosintētiski aktīvās radiācijas (FAR) izmantošana zālājos, to ietekmējošie faktori. (0.5 h).
9. Augsnes apstākļi un to nozīme zālaugu dzīvē. (0.5 h)
10. Daudzgadīgo zālaugu saimnieciskās īpašības – ražība, izturība pret daudzkārtēju appļaušanu/noganīšanu, slimībām, kaitēkļiem utt. (0.5 h)
11. Dažādu sugu izplatītāko lopbarības tauriņziežu un to sējas materiāla raksturojums. (2 h)
2. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem (7.–11. punkts), t.sk., lopbarības ražošanā izmantoto tauriņziežu sugu atpazīšana pēc morfoloģiskajām pazīmēm. Vērtējams ar atzīmi.
12. Dabiskie zālāji. Dabisko pļavu un ganību platības, stāvoklis un īpatsvars lopbarības bilancē
Latvijā. Dabisko zā1āiu klasifikācija. (1 h)
13. Dabisko zālāju uzlabošanas sistēmas un paņēmieni. virspusējas uzlabošanas un pamatuzlabošanas pasākumu komplekss. Dabisko pļavu un ganību velēnas un zelmeņa kopšana.
(1 h).
14. Sēto zālāju ierīkošana. Augsnes apstrāde atkarībā no vietas apstākļiem. Priekšaugi. (1 h)
15. Zālāju kaļķošana un pamatmēslošana. (0.5 h)
16. Organisko un minerālmēslu pielietošana: veidi, normas, laiki. (0.5 h)
17. Zālaugu maisījumi. Zālaugu audzēšana tīrsējā un maisījumos. Zālaugu sēklu maisījumu
sastādīšana. (1 h)
18. Zālaugu sēja. Augsnes pirmssējas apstrāde un mēslošana. (0.5 h)
19. Zālaugu maisījumu sējas veidi un tehnika. Sējas laiki. Sējumu kopšana. (0.5 h)
3. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem (12.- 19. punkts). Vērtējams ar atzīmi.
20. Kultivēto ganību ierīkošana. Ganību ierīkošanas paņēmieni. (0.5 h)
21. Ganību platības aprēķins dažādām mājdzīvnieku sugām. (0.5 h)
22. Ganību iekārtošana. Aploku, žogu, ganību ceļu un dzirdinātavu ierīkošana. (0.5 h)
23. Ganības liellopiem, aitām, zirgiem, sivēnmātēm, mājputniem. (0.5 h)
24. Ganību izmantošanas sistēmas. Brīvā, aploku un porciju ganīšanas sistēma. (0.5 h)
25. Ganību racionāla izmantošana. Ganīšanas uzsākšanas termiņi pavasarī un ganīšanas izbeigšana
rudenī. Zelmeņu noganīšanas ciklu skaits. (0.5 h)
26. Ganību ražības novērtēšanas veidi. (0.5 h)
27. Ganību kopšana. Ganību sagatavošana ganīšanai pavasarī. Nenoēstās zāles appļaušana. Mājlopu mēslu izkliedēšana. (0.5 h)
28. Ganību zāles iztrūkuma segšana. Zaļais konveijers. Zaļā konveijera nozīme un tipi. (0.5 h)
29. Pļavu racionālas izmantošanas teorētiskie pamati. Zāles pļaušana. Optimālie termiņi, biežums un pļaušanas augstums. (0.5 h)
4. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem (20.–29. punkts), t.sk., lopbarības ražošanā izmantoto stiebrzāļu sugu sēklu atpazīšana. Vērtējams ar atzīmi.
30. Siena nozīme un sagatavošanas tehnoloģijas. Tehnoloģiskā procesa pamatoperācijas. Siena žāvēšanas paņēmieni. Fizioloģiskie un bioloģiskie procesi, žāvējot zāli. (0.5 h)
31. Siena uzglabāšana kaudzēs, stirpās un šķūņos, kraušanas noteikumu ievērošana. (0.5 h)
32. Skābsiena nozīme un sagatavošanas tehnoloģijas. Zaļās masas apvītināšanas robežas.
Tehnoloģiskā procesa pamatoperācijas. (0.5 h)
33. Skābbarības nozīme un sagatavošanas tehnoloģijas. Mikroorganismu nozīme skābēšanas
procesā. Skābšanas procesu ietekmējošie faktori. Tehnoloģiskā procesa pamatoperācijas. (1 h)
34. Zā1es miltu un griezumu ražošana, to barības vērtība. (0.5 h)
35. Zāles lopbarības uzskaite un novērtēšana. Barības kvalitātes noteikšana. Novērtēšanas
paņēmieni. (0.5)
36. Zā1augu audzēšana sēklu ieguvei – stiebrzāļu sēklaudzēšanas īpatnības, t.sk., sēklu lauku izmantošanas ilgums, sēklu lauku novākšana utt. (1 h)
37. Zā1augu audzēšana sēklu ieguvei - tauriņziežun sēklaudzēšanas īpatnības, t.sk., sēklu lauku izmantošanas ilgums, nezāļu ierobežošana, sēklu lauku novākšana utt. (1 h)
38. Sēklu ievākšana no daudzgadīgo jaukto zālaugu zelmeņiem un no savvaļā augošiem zālaugiem. (0.5 h)
39. Zālaugu sēklu sertifikācijas process. (0.5 h)
40. Stiebrzāļu un tauriņziežu sēklu noteikšana pēc morfoloģiskajām pazīmēm. Sēklu kvalitātes
rādītāji. (0.5 h)
5. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem (30.-40. punkts), t.sk., lopbarības ražošanā izmantoto tauriņziežu sugu sēklu atpazīšana. Vērtējams ar atzīmi.

Praktisko/ laboratorijas darbu tematika:
1. Stiebrzāļu dzimtas zālaugu morfoloģiskais un saimnieciski-ekoloģiskais raksturojums (6 h).
2. Tauriņziežu dzimtas zālaugu morfoloģiskais un saimnieciski-ekoloģiskais raksturojums (4 h).
3. Stiebrzāļu dzimtas zālaugu sugu sējas materiāla noteikšana (2 h).
4. Tauriņziežu dzimtas zālaugu sugu sējas materiāla noteikšana (2 h).
5. Zālaugu sēklu maisījumu sastādīšana un izsējas normas aprēķināšana (3 h).
6. Lopbarības vajadzības aprēķini (4 h).
7. Ganību platību aprēķināšana un sadalīšana aplokos (2 h).
8. Zālāju ražības noteikšana (1 h).
9. Izbraukuma nodarbība ar uzdevumu (4 h).

Nepilna laika neklātienes studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Rakstisks eksāmens, gala atzīmi veido vidējais aritmētiskais no eksāmenā iegūtā vērtējuma un kontroldarbos iegūtā vidējā vērtējuma. Lai kārtotu eksāmenu, visiem praktiskajiem darbiem jābūt izstrādātiem, iesniegtiem un novērtētiem, kontroldarbiem sekmīgi uzrakstītiem. Lekciju un laboratorijas darbu apmeklējums LBTU ir obligāts.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

1. Sistemātiska kursa apguve, izmantojot mācību un
zinātnisko literatūru. Zinātniskās literatūras
studēšana un konspektēšana par kursa programmā
iekļauto tematiku.
2. Laboratorijas darbu rezultātu apstrāde un
noformēšana, to savlaicīga iesniegšana pārbaudei.
3. Savlaicīga mājas uzdevumu izpildīšana par
laboratorijas nodarbību tematiku.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Kontroldarbi, par kuriem saņem atzīmi, tiek vērtēti
pēc 10 ballu skalas.
1. Jāuzraksta pieci kontroldarbi:
1. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem (1.–12. punkts) – par tauriņziežiem. Vērtējams ar atzīmi.
2. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem (1.–12. punkts) – par stiebrzālēm. Vērtējams ar atzīmi.
3.kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem – dabiskie zālāji, sēto zālāju ierīkošana un apsaimniekošana, zālaugu maisījumi (13. – 20. punkts). Vērtējams ar atzīmi.
4. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem
(21. –30. punkts). Ganību ierīkošana un izmantošana, zāles pļaušana. Vērtējams ar atzīmi.
5. kontroldarbs par iepriekš apgūtajiem tematiem
(31. - 40. punkts). Zāles lopbarības sagatavošanas tehnoloģijas. Zālaugu sēklaudzēšana. Vērtējams ar atzīmi.

2. Tie studenti, kuriem vidējā atzīme par semestra laikā
novērtētajiem kontroldarbiem ir “labi” (“7”) un vairāk,
tiek atbrīvoti no kursa eksāmena kārtošanas un iegūst
vidēju kontroldarbu atzīmi, kuru iespējams uzlabot.

3. Pārējiem studentiem jākārto rakstisks eksāmens par
visiem studiju kursa jautājumiem. Eksāmena vērtējumā
tiek iekļauta arī kontroldarbu vidējā atzīme.

4. Ja visi kontroldarbi nav novērtēti ar sekmīgu
vērtējumu, eksāmenu kārtot nav atļauts.

5. Eksāmens tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu skalā,
pievēršoties šādiem aspektiem:
1) jautājuma izklāsta loģika un pilnīgums; 2) prasme izvērtēt teorētiskus jautājumus saistībā ar ražošanas praksi; 3) profesionālās un zinātniskās terminoloģijas
pielietojums.

Obligātā literatūra

1. Adamovičs A. (2017) Zālāju ierīkošana un izmantošana. Mācību grāmata; otrs, papildinātais izdevums. Jelgava, 140 lpp.
2. Tērauds V. (1972) Pļavas un ganības. Rīga: Zvaigzne. 311 lpp.
3. Augkopība // Rokasgrāmata / A. Ružas redakcijā. Jelgava, 2001. – 324 lpp.
4. Champan G. P. (1996) The biology of grasses. Oxon: CAB International. XIV, 273 p.
5. Cool -season forage grasses (1996) Ed. by L.E. Moser et al.; American Society of Agronomy, Crop Science Society of America, Soil Society of America. Madison, Wiskonsin: USA. 841 p.

Papildliteratūra

1. David J. Gibson (2009) Grasses and Grassland Ecology. Oxford University Press, USA. 320 p.
2. Freimanis P., Holms I., Lauva J. (1982) Lopbarības ražošana tīrumos. Rīga: Zvaigzne. 310 lpp.
3. Grassland Productivity and Ecosystem Services (2011) Ed. by Gilles Lemaire, John Hodgson, Abad Chabbi. CABI. 296 p.
4. Krūklande M., Priekulis J. (1981) Zālaugu onservēšana hermetizētās glabātavās. Rīga: Avots. 164 lpp.
5. Ramane I., Liberts V. (1987) Lopbarības ķīmiskā konservēšana. Rīga: Zinātne. 58 lpp.
6. Frame J. and Laidlaw A.S. (2014) Improved Grassland management. The Growood Press Ltd, United Kingdom. 352 p.

Periodika un citi informācijas avoti

Zinātniskie žurnāli un rakstu krājumi, kas pieejami LBTU FB abonētajās datu bāzēs, t.sk.:
Rural Sustainability Research (LBTU Raksti), Agronomijas Vēstis, Agronomy Research, Žemdirbyste-Agriculture, Acta Agriculturae Scandinavica, Sec. B Soil and Plant Science, LPTF konferenču un semināru Rakstu krājumi utt.
Populārzinātniskie žurnāli – Saimnieks, AgroTops utt. –
atbilstoši tematikai.

Piezīmes

Profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programmas “Lauksaimniecība”, agronoms ar specializāciju Laukkopībā, 3. sem. PL, 8.sem NL.