Kursa kods LauZB001
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareLauksaimniecības zinātne (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā40
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums13.12.2023
Atbildīgā struktūrvienībaInženiertehnikas un enerģētikas institūts
Dr. sc. ing.
LauZ3125 [GLAU3125] Inženierdarba pamati II
Studiju kursa mērķis: apgūt inženierdarba specifiku, inženieruzdevumu risināšanas stratēģiju un metodes, inženierdarba racionālu organizāciju, kā arī darbu noformēšanas noteikumus un iegūto zināšanu praktisko pielietojumu ar specialitāti saistīta inženierdarba izpildē.
Zināšanas - par sistēmisko pieeju inženieruzdevumu risināšanā, pētīšanas metodēm un paņēmieniem, teorētisko un empīrisko pētījumu veikšanu, pētījumu rezultātu ieguves, apstrādes un novērtēšanas metodēm;
Prasmes - izvēlēties pētījuma tematu, izvirzīt pētījuma mērķi un hipotēzi, meklēt un apstrādāt informāciju, izvēlēties piemērotu pētījumu metodiku un to realizēt, noformēt pētījuma pārskatu un to prezentēt;
Kompetence - strādājot grupā vai veicot darbu patstāvīgi, veikt ar specialitāti saistītas problēmas izpēti un dot savu risinājumu, kā arī pārliecināt citus un argumentēt savu viedokli.
Pilna laika klātienes studijās:
1. Inženieris, inženierdarba saturs, pētniecības līmeņi. (2 h lekc.)
2. Inženieruzdevumu risināšanas vispārīgā stratēģija, inženierpētījumu organizēšana. Pētīšanas metodes un paņēmieni. (2 h lekc.)
3. Pētījumu temata izvēles kritēriji. Sistēmas un to analīze inženierdarbā, sistēmu pazīmes, struktūra un veidi. (1 h lekc., 1 h prakt.d.)
4. Sistēmas, to hierarhija un saites sistēmās. Tehniskās sistēmas, to klasifikācija un īpatnības. (1 h lekc., 1 h prakt.d.)
5. Inženierdarba algoritma sastādīšana. Inženierdarba kā sistēmas shēmas izveide. (1 h lekc., 1 h prakt.d.)
6. Sistēmanalīzes principi, uzdevuma noskaidrošana un mērķa formulēšana. (1 h lekc., 1 h prakt.d.)
7. Informācijas avoti, informācijas meklēšana, apstrāde. Literatūras anotatīvais apraksts. (2 h prakt.d.)
8. Analītiskā apskata sagatavošana. Hipotēzes izstrādāšana un darba virziena pamatošana. (2 h prakt.d.)
9. Pētījumu metodikas izvēle vai izstrāde. Teorētiskie pētījumi. (2 h lekc.)
10. Modelis, tā definīcija un veidošanas nepieciešamība. Modeļu veidi un rīki. Optimizācija. (2 h lekc.)
11. Empīriskā pētīšana, tās veidi un metodes. Izmēģināšanas iekārtu struktūra un klasifikācija. (2 h lekc.)
12. Empīrisko pētījumu rezultātu formas un piemēri. Pētījumu rezultātu apstrāde, matemātiskās statistikas metodes. (1 h lekc., 1 h prakt.d.)
13. Pētījumu rezultātu analīze un pētījumu efektivitātes novērtējums (2 h prakt.d.)
14. Secinājumu un ieteikumu sagatavošana. Pārskats, tā struktūra, sastādīšana un noformēšana. (2 h prakt.d.)
15. Rezultātu pasniegšana un ieviešana, prezentāciju analīze. Autortiesību aizsardzība. (1 h lekc., 1 h prakt.d.)
16. Inženierdarba prezentācijas sagatavošana un rezultātu prezentācija. (2 h prakt.d.)
Nepilna laika neklātiene:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.
Ieskaite ar atzīmi.
Izstrādāti visi praktiskie darbi; sekmīgi izpildīti četri kontroldarbi, izstrādāts un prezentēts inženierdarbs. Katrs kontroldarbs tiek vērtēts 10 ballu sistēmā. Kontroldarbus var pildīt tikai norādītajos laikos. Ieskaites vērtējums ir atkarīgs no divu semestru kontroldarbu vidējā vērtējuma un inženierdarba vērtējuma.
Gatavošanās kontroldarbiem un praktiskajiem darbiem.
Students sekmīgu atzīmi par kontroldarbu var iegūt, ja vismaz 50% jautājumu atbildēti pareizi. Ieskaites atzīmi aprēķina kā vidējo aritmētisko no kontroldarbu vidējās atzīmes.
1. Garrison, Ervan G. A history of engineering and technology: artfull methods. – 2nd ed. – CRC Press ltd., 2004. – 348 p. (Pieejama pie kursa atbildīgā mācībspēka)
2. Holman J.P. Experimental methods for engineers: 6th edition. – McGraw-Hill, Inc., 2005. – 616 p. (Pieejama pie kursa atbildīgā mācībspēka)
1. Arhipova I., Bāliņa S. Statistika ekonomikā. Risinājumi ar SPSS un Microsoft Excel: mācību līdzeklis. – Rīga: Datorzinību centrs, 2003. – 352 lpp.
2. Bredberijs E. Izcilas prezentācijas prasmes. Rīga: Zvaigzne ABC, 2008. – 139 lpp.
3. Apele A. Prasme runāt publiski. Rīga: Zvaigzne ABC, 2011. – 135 lpp.
4. Dionne, J.P. Presentation Skills for Scientists and Engineers. Springer, 2021. – 130 p.
5. Berger, P.D., Maurer, R.E., Celli, G.B. Experimental Design: With Application in Management, Engineering, and the Sciences. Springer International Publishing, 2017. – 639 p.
Studiju kurss iekļauts profesionālā bakalaura studiju programmas "Lietišķā enerģētika" obligātajā daļā pilna un nepilna laika studijās; akadēmiskās bakalaura studiju programmas “Lauksaimniecības inženierzinātne”.