Kursa kods EkonM013

Kredītpunkti 3

Ideju menedžments un dizaina domāšana

Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība

Kopējais stundu skaits kursā

Lekciju stundu skaits12

Semināru un praktisko darbu stundu skaits12

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits57

Kursa apstiprinājuma datums25.01.2024

Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts

Kursa izstrādātājs

author doc.

Madara Dobele

Ph.D.

Kursa anotācija

Studiju kurss sniedz zināšanas par ideju menedžmenta teorijām, ideju radīšanas un pārvaldīšanas principiem organizācijā un metodēm un dizaina domāšanas pieejām. Studiju kursā tiek apgūtas ideju radīšanas, attīstīšanas un novērtēšanas metodes, tiek analizēta to loma inovācijās un organizācijas vadīšanā. Studiju kursā tiek iegūtas kompetences ideju piemērotības novērtēšanā dažādās vadīšanas situācijās, ideju pārvaldīšanā un dizaina domāšanas veidošanas un attīstīšanas principi.
Studiju kursa mērķis – nodrošināt zināšanas, izpratni un prasmes ideju vadīšanas un dizaina domāšanas metožu pielietošanā vadīšanas procesos un inovāciju veidošanā, un kompetences ideju vadīšanas un dizaina domāšanas metodikas izstrādei organizācijā.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas
1. Zināšanas par ideju menedžmenta teorijām, pieejām un principiem – kontroldarbs.
2. Zināšanas par dizaina domāšanas metodēm, principiem un nozīmi organizācijas vadīšanā – patstāvīgais darbs, kontroldarbs.
Prasmes
1. Prot pielietot dažādas ideju ģenerēšanas un vadīšanas metodes un pieejas – praktiskie darbi, patstāvīgais darbs.
2. Izprot ideju vadīšanas, radošuma un inovāciju mijiedarbību un atšķirības – praktiskie darbi.
3. Prot izvēlēties, kritiski novērtēt un pielietot dažādas dizaina domāšanas pieejas atbilstoši organizācijas specifikai – praktiskie darbi, patstāvīgais darbs.
Kompetences
1. Spēj novērtēt dizaina domāšanas nozīmi organizācijas vadīšanā dažādos aspektos – stratēģijas veidošanā, pārmaiņu un izaicinājumu vadīšanā, problēmu risināšanā un komandas vadīšanā – praktiskie darbi, diskusijas grupās, patstāvīgā darba prezentēšana.
2. Spēj patstāvīgi izstrādāt organizācijai atbilstošu ideju un dizaina domāšanas pieeju – patstāvīgais darbs.

Kursa saturs(kalendārs)

Pilna laika klātienes studijās:
1. Idejas koncepts. Ideju menedžmenta teorijas. Ideju menedžmenta metodes un pieejas. Idejas, radošuma un realitātes mijiedarbība (lekcija – 2 stundas).
2. Radošuma loma vadīšanā, radošās sadarbības veidošana. Radošās industrijas un radošuma ekonomika. Inovācijas un radošums – mūsdienu biznesa panākumu pamatnosacījumi (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
3. Ideju menedžmenta sistēmas (IMS). Idejas radīšana, attīstīšana, pilnveide un novērtēšana. Ideju izvēle, kas rada inovācijas (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
4. Komandas darbā balstītas metodes ideju ģenerācijai (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
5. Radošuma un inovāciju treniņu veidi un organizācijai atbilstošas pieejas izstrāde (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
6. Dizaina domāšana – pieejas, principi un atšķirības no citām domāšanas pieejām. Dizaina domāšanas ieviešana un vadīšana organizācijā (lekcija – 2 stundas, praktiskais darbs – 1 stunda).
7. Dizaina domāšanas posmi un to izmantošana stratēģijas izveidē un pārmaiņu vadīšanā. Dizaina domāšana un izaicinājumu menedžments (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
8. Dizaina domāšana kā standarts problēmu risināšanā, inovāciju veidošanā un komandu vadīšanā (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
9. Klientu vērtību un uzvedības analīze kā pamats dizaina domāšanā. Risinājumu un uzvedības maiņas mijiedarbība. Cilvēk-centrētu risinājumu izstrāde – sociālo, emocionālo un fizisko vajadzību novērtēšana (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
10. Ideju vadīšanas un dizaina domāšanas atbalsta struktūras un resursi. Dizaina domāšanā izmantojamie rīki, to izstrāde organizācijā (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda).
11. Kontroldarbs (praktiskais darbs – 1 stunda).

12. Patstāvīgā darba prezentēšana (praktiskais darbs – 2 stundas).

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Ieskaite. Vērtējumu “ieskaitīts” iespējams saņemt, iegūstot vismaz 60 procentus no katras vērtējuma komponentes.
Vērtējums veidojas no:
-20 punkti par kontroldarbu – kontroldarbs par visām studiju kursa tēmām;
-40 punkti par 2 praktiskajiem darbiem – 1.praktiskais darbs (20 punkti) par tēmu: ideju menedžmenta treniņu metodikas izstrāde organizācijai; 2.praktiskais darbs (20 punkti) par tēmu: dizaina domāšanas pieeju ieviešanas plāna izstrāde organizācijā;
-40 punkti par patstāvīgi izstrādātu un prezentētu darbu (par patstāvīgā darba izstrādi – 20 punkti, par patstāvīgā darba prezentāciju – 20 punkti) – organizācijas idejas izstrāde no idejas radīšanas līdz ieviešanas principu noteikšanai.

Praktiskie, patstāvīgie darbi un kontroldarbi iesniedzami tikai tiem paredzētajā laikā.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studiju kursa materiālu un literatūras studijas.
Praktisko un patstāvīgo darbu sagatavošana un prezentēšana.
Gatavošanās kontroldarbam.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studiju kursa vērtējums ir ieskaite, ko veido akumulējošs vērtējums no studiju kursa novērtējumiem.

Obligātā literatūra

1. Deichmann D. Idea Management. Perspectives from Leadership, Learning and Network Theory. Doctoral dissertation, ERIM, Conservation and Society, 2012, p. 215. Pieejams: https://repub.eur.nl/pub/31174.
2. Miķelsone E., Rubeze T., Babris M., Babre A.M. Ideju Vadības ABC. Rīga: Ideju inovāciju institūts, 2023, 130 lpp. Pieejams: http://www.i-i-i.lv/.
3. Sanzo K.L. Design Thinking: Research, Innovation, and Implementation. NC : Information Age Publishing, 2021, p. 254.
4. Westerski A. Semantic Technologies in Idea Management Systems: A Model for Interoperability, Linking and Filtering. Doctoral dissertation. Spain: Universidad Politécnica de Madrid, 2013, p. 258. Pieejams: https://www.semanticscholar.org/paper/Semantic-technologies-in-idea-management-systems%3A-a-Westerski/cc6984d3dfbb20e56ff4acadfb0292b08eebde75.
5. Amirkhanpour M. Management Innovation and Entrepreneurship: A Global Perspective. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015, p. 332.
6. Machado C., Paulo D.J. Innovation Management: In Research and Industry. Berlin: De Gruyter. 2015, eBook. Pieejams: EBSCO datubāzē.

Papildliteratūra

1. Gallagher A., Thordarson K. Design Thinking in Play: An Action Guide for Educators. Alexandria, Virginia : ASCD. 2020, p. 166.
2. Duhigs Č. Ieraduma spēks. Kāpēc biznesā darām to, ko darām, un kā to mainīt. Rīga: Zvaigzne ABC, 2019, 447 lpp.
3. Kūlis M. Finis veritatis? Par patiesību un meliem. Rīga: LU Filozofijas un socioloģijas institūts, 2021, 430 lpp.
4. Bērkmans O. 4000 nedēļu laika pārvaldība mirstīgajiem. Rīga: Izdevniecība Helios, 231 lpp.
5. Gledvels M. Sarunas ar svešiniekiem. Rīga: Zvaigzne ABC, 2023, 319 lpp.
6. Kriek D. Team Leadership: Theories, Tools and Techniques. Randburg: KR Publishing, 2019, p. 465.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Dienas Bizness : nedēļas laikraksts: ISSN 1407-2041.
2. Forbes. "SK Media" SIA. Forbes. Rīga: ISSN 1691-6018.

Piezīmes

Izvēles studiju kurss ESAF maģistra studiju programmām.
Brīvās izvēles studiju kurss citu fakultāšu maģistra studiju programmām.