Kursa kods EkonB015
Kredītpunkti 5
Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozareUzņēmējdarbības vadība
Kopējais stundu skaits kursā120
Lekciju stundu skaits32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits24
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits79
Kursa apstiprinājuma datums25.01.2024
Atbildīgā struktūrvienībaUzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts
Dr. oec.
Mg. sc. soc.
VadZ3017, Komandas menedžments
VadZ3024 [GVAD3024] Uzņēmuma vadīšanas pamati
Studenti iegūst pamatzināšanas par vadīšanas būtību, saturu un lomu mijiedarbības procesā starp uzņēmuma iekšējo un ārējo vidi. Apgūst vadīšanas teorijas attīstības vēsturi, vadīšanas metodes un funkcijas un to deleģēšanas nepieciešamību. Praktisko nodarbību laikā studenti attīsta uzņēmējam un vadītājam nepieciešamās prasmes, kompetences, domāšanas veidu.
1. Zina un izprot: vadīšanas procesu būtību un parādības, vadīšanas procesu analīzes metodiku un organizācijas vadīšanu ( kontroldarbs, praktiskie darbi,seminārs).
2. Zina un izprot personāla vadīšanas būtību, jēdzienus, personāla atlases un motivācijas veidus.( praktiskie darbi, kontroldarbs).
3. Zina un izprot sava kā vadītāja un līdera potenciāla apzināšanu un analīzi, nepieciešamām kompetencēm, un prasmēm grupas, komandas un organizācijas vadīšanā (grupu darbs, situāciju modelēšana, problēmsituāciju risināšana, seminārs).
4. Spēj pamatoti izvēlēties un sekmīgi analizēt vadīšanas procesus organizācijā, lietojot vadības metožu rīkus (praktiskie darbi, grupu darbs, kontroldarbs, patstāvīgais darbs).
5. Spēj veikt personāla plānošanu atbilstoši uzņēmuma vajadzībām, organizēt personāla atlasi un novērtēšanu (praktiskie darbi, grupu darbi, kontroldarbs).
6. Spēj iegūt informāciju un izstrādāt uzņēmuma vadīšanas procesa simulāciju (praktiskie darbi grupās).
7. Spēj komunicēt ar uzņēmējiem informācijas iegūšanai par uzņēmuma vadīšanas jautājumiem (patstāvīgais darbs).
8. Spēj: atbildīgi plānot uzdotos uzdevumus, argumentēti un pamatoti izteikt slēdzienus par uzņēmuma vadīšanas izvēlētajām metodēm un funkcijām (praktiskie darbi, grupu darbi, diskusijas, situāciju modelēšana).
9. Spēj efektīvi strādāt komandā, deleģēt un koordinēt pienākumu izpildi. Spēj uzņemties atbildību par grupu darba rezultātiem (darbs grupās).
10. Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt uzņēmuma vadīšanas procesus un problēmas, izprot un spēj pielietot vadīšanas metodes un funkcijas (patstāvīgais grupu darbs).
11. Spēj izvēlēties un pielietot noteiktai situācijai atbilstošas vadītājam nepieciešamās kompetences, grupas, komandas, IT risinājumus organizācijas vadīšanā (praktiskie darbi).
1. Vadīšanas teorijas pamati (lekcijas 1 stunda).
2. Vadīšanas funkcijas un metodes (lekcijas 1 stunda).
3. Vadīšanas teorijas, to vēsturiskā attīstība (lekcijas 1 stunda).
4. Paaudžu teoriju būtība un pielietojums uzņēmuma vadīšanā (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 2 stundas).
5. Organizāciju būtība, loma un raksturojošie elementi (lekcijas 1 stunda).
6. Organizācijas iekšējā vide (lekcijas 2.stundas, praktiskie darbi 4 stundas).
7. Organizācijas ārējā vide (lekcijas 2.stundas, praktiskie darbi 4 stundas).
8. Organizācijas kultūra. (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 2 stundas)
9. Plānošana, būtība un veidi (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 2 stundas).)
10. 1.kontroldarbs ( praktiskie darbi 1 stunda).
11. Motivācija un motivēšanas novērtēšanas metodes (lekcijas 2 stundas).
12. Informācijas un informācijas apmaiņas - komunikācijas veidi un loma uzņēmumos (lekcijas 1 stunda).
13. Kontrole, tās veidi un svarīgums lēmuma īstenošanas process (lekcijas 2 stundas).
14. Personāla vadība, tās būtība, politika (lekcijas 2 stundas).
15. Personāla adaptācija un atlase (lekcijas 2 stundas, praktiskie darbi 1 stunda).
16. Lēmumi, būtība, veidi.(lekcijas 1 stunda).
17. Komandas veidošanas principi un vadība (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda).
18. Konflikti, to būtība, veidi un atrisināšanas iespējas organizācijā (lekcijas 1 stunda).
19. Vadītājs tā loma un būtība organizācijā (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 2 stundas).
20. Vadītāja sociālā atbildība. (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda).
21. Vadīšanas stils, to veidi, efektivitāte (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda)
22. Vara un autoritāte, būtība un ietekme vadīšanas procesos (lekcijas 1 stunda).
23. Pārmaiņu un kvalitātes vadība (lekcijas 2 stundas).
24. Vadītāja, līdera loma pārmaiņu un inovāciju procesos (lekcijas 1 stunda).
25. Stresa, un sevis (laika) menedžments (lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda).
26. Tehnoloģiskie risinājumi uzņēmuma vadīšanā ( lekcijas 1 stunda, praktiskie darbi 1 stunda)
27. 2.kontroldarbs (praktiskie darbi 1 stunda)
Nepilna laika neklātienes studijās:
Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita
Eksāmens.
Vērtējums veidojas no:
• 1.kontroldarbs (15 %);
• 2.kontroldarbs (15 %);
• Patstāvīgais grupu darbs (20%);
• Praktiskie darbi, semināri (10 %);
• Eksāmens. Visas tēmas (40%).
10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Studiju kursa materiālu un literatūras studijas.
Praktisko un patstāvīgo darbu sagatavošana.
Gatavošanās kontroldarbiem un ieskaitei.
Ieskaite ar atzīmi.
Vērtējums veidojas no:
• 30%patstāvīgie un praktiskie darbi;
• 20% 1. kontroldarbs (1. – 10. tēma);
• 20% 2. kontroldarbs (11. – 26. tēma);
• 30% noslēguma ieskaite.
10% atbilst vienai ballei 10 baļļu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
1. Praude V. Menedžments, 1.grāmata. Rīga: Burtene, 2012, 497 lpp.
2. Praude V. Menedžments, 2.grāmata. Rīga: Burtene, 2012, 306 lpp.
3. Ivans U., Ruskule S. (sast.) Vadīšanas pamati. Malnava, 2006, 502 lpp.
4. Ruskule S. (sast.) Vadīšana. Jelgava: Jelgavas tipogrāfija,2005, 456 lpp.
5. Barnard F. Agribusiness management 4th ed. - London; New York : Routledge, 2012, 467 p.
6. Ukulovs V., Mass A., Bistrjakovs I. Vadības teorija. Rīga: Jumava, 2006, 246 lpp.
1. Forands I. Menedžmenta autoritātes. Rīga: LIF, 2007, 214 lpp.
2. Forands I. Personāla vadība. Rīga: Latvijas izglītības fonds, 2001, 189 lpp.
3. Renģe V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007, 215 lpp.
4. Ārmstrongs M. Kā kļūt par izcilu menedžeri. Rīga: Zvaigzne ABC, 2008, 344 lpp.
5. Hogans K. Ietekmēšanas māksla. Rīga: Arka, 2006, 275 lpp.
6. Dombrovska L. Cilvēkresursu kapitāla vadība. Rīga: Zvaigzne ABC, 2009, 212 lpp.
7. Goulmens D. Tava emocionālā inteliģence. Rīga: SIA J.L.V”, 2001, 462 lpp.
8. Starlings G. Valsts sektora pārvalde. Rīga: Valsts administrācijas skola, 1999, 616 lpp.
9. Templers R. Menedžmenta likumi. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007, 224 lpp.
10. Kurson K., Giuliani R. Leadership. Miramax, 2005, 409 p.
11. Edeirs Dž. Kā izaudzēt līderus. Rīga: LID, 2008, 186 lpp.
12. Edeirs Dž. Iedvesmojošais līderis. Rīga: LID, 2007, 233 lpp.
13. Edeirs Dž. Līderība un motivācija. Rīga: LID, 2007, 136 lpp.
14. Edeirs Dž. Līderība un inovācija. Rīga: LID, 2007, 126 lpp.
15. Pīrsija R. Laika menedžments. Rīga: Jumava, 2005, 200 lpp.
LPTF profesionālā bakalaura programmai "Lauksaimniecība".