Kursa kods EkonD125
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits8
Semināru un praktisko darbu stundu skaits24
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums16.06.2022
Atbildīgā struktūrvienībaEkonomikas un finanšu institūts
Dr. oec.
Kursa mērķis ir sniegt doktorantiem zināšanas un praktiskās iemaņas uzņēmējdarbības un inovācijas vadīšanai akadēmiskā kontekstā. Apvienojot teorētiskos materiālus par uzņēmējdarbību, inovāciju vadību un zināšanu pārnesi ar praktisku biznesa idejas izstrādi, kurss sagatavo doktorantu kļūšanai par uzņēmēju un savu zinātnisko pētījumu komercializācijai, t.sk. biznesa modeļa un biznesa plāna plānošana, biznesa idejas testēšana un investoru meklēšana.
Pēc kursa apguves doktorants:
• Padziļināti izprot uzņēmējdarbības procesu un pārvalda tā dažādos posmus biznesa idejas attīstībai.
• Spēj izskaidrot akadēmisko uzņēmējdarbību un universitāšu lomu uzņēmējdarbības ekosistēmā un zināšanu pārnesē.
• Prot definēt inovācijas, dažādus inovācijas veidus un inovāciju vadību.
• Skaidro un izvērtē akadēmisko pētījumu komercializācijas procesu un stratēģijas.
• Prot pielietot dažādas metodes biznesa ideju ģenerēšanai, attīstībai un novērtēšanai.
• Sagatavo biznesa modeli un ir gatavi veidot spin-off uzņēmumu.
• Demonstrē uzņēmējdarbības spējas un komandas darba prasmes biznesa idejas izstrādē.
• Pārzina dažādus idejas finansēšanas avotus un prot prezentēt biznesa ideju investoram.
Gala vērtējums stujiju kursā būs ieskaite ar atzīmi, kas veidosies kā akumulējošais vērtējums no nokārtotajiem 4 uzdevumiem (vērtējuma īpatsvars 25% katram kontroldarbam).
Pilna laika klātiene
1. Ievads kursā. Uzņēmējdarbība, galvenās definīcijas un jēdzieni. Uzņēmējdarbības iespējas. Uzņēmējdarbība kā process. Uzņēmējdarbības ekosistēma. Norādījumi 1.uzdevumam: individuālais uzdevums par uzņēmējdarbību. Lasāmmateriāls par akadēmisko uzņēmējdarbību un tās ekosistēmu. (L-3; P-1)
2. Lasāmmateriāla apspriešana. Inovācijas definīcija, saistība starp inovāciju un uzņēmējdarbību. Inovāciju veidi. Inovācijas vadīšana akadēmiskajā vidē. Norādījumi 2. uzdevumam: individuālais uzdevums par inovācijām. Lasāmmateriāls par komercializāciju. (L-1; P-3)
3. Prezentācija par 2. uzdevuma izpildi. Lasāmmateriāla apspriešana. 1. pētījuma komercializācija. Definīcijas, stratēģijas. Intelektuālais īpašums. Zināšanu nodošana. Tehnoloģiju pārnese. Piemēri. Norādījumi 3. uzdevumam: grupas uzdevums par komercializācijas gadījumiem. (L-1; P-3)
4. Komercializācija par 2. pētījuma rezultātiem. 3. uzdevuma prezentēšana. Vieslekcija par akadēmiskās uzņēmējdarbības piemēriem: biznesa inkubācijas un akselerācijas iespējas. Tests par uzņēmējdarbību. Lasāmmateriāls par biznesa modeļiem. (P-4)
5. Biznesa modeļu ieviešana un idejas attīstīšana spin-off. Biznesa modeļu veidi. Biznesa modeļu bloki, Lean pieejas izmantošana. Norādījumi 4. uzdevumam: grupas uzdevums par idejas izstrādi. Lasāmmateriāls par biznesa ideju attīstību. (L-1; P-3)
6. Prezentācija par idejām 4. uzdevumam. Uzņēmējdarbības vides analīze. Produkta koncepcija. Minimāli dzīvotspējīgs produkts. Biznesa ideju prezentācija. Biznesa ideju finansēšana un investoru veidi. Darbs pie 4. uzdevuma. Lasāmmateriāls par biznesa ideju finansēšanu. (L-2; P-2)
7. Darbs pie 4. uzdevuma. Ideju prezentēšana. (L-1; P-3)
8. Prezentācija par 4. uzdevuma izpildi: idejas spin-off un to biznesa modeļiem. (P-4).
Doktorants sekmīgi nokārto 4 uzdevumus.
Doktorants patstāvīgi gatavojas lekcijām un praktiskajām nodarbībām, studējot pamata un papildliteratūru.
Doktorantam jāiesniedz visi 4 uzdevumi un jāsaņem vismaz sekojošs vērtējums:
1. uzdevums: vismaz 70% atbilžu pareizas. Šis ir individuāls uzdevums par uzņēmējdarbību ar atbilžu variantiem Moodle vidē.
2. uzdevums: jāiegūst vismaz 12 no 20 punktiem. Šis ir individuāls rakstisks uzdevums par inovācijām.
3. uzdevums: jāiegūst vismaz 24 no 40 punktiem. Šis ir grupas rakstisks uzdevums par komercializāciju.
4. uzdevums: jāiegūst vismaz 24 no 40 punktiem. Šis ir grupas rakstisks uzdevums biznesa idejas izstrādei uz biznesa modeļa kanvas.
1. Duening, T., Hisrich, R., Lechter, M. Technology Entrepreneurship Taking Innovation to the Marketplace. Academic Press, 2020. 395 p.
2. Tidd, J., Bessant J. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. 7th Edition. Wiley, 2020. 624 p.
3. Stam, E. 2015. Entrepreneurial Ecosystems and Regional Policy: A Sympathetic Critique, European Planning Studies, 23:9, 1759-1769
1. Baden-Fuller, C., Morgan, M. S. Business Models as Models. Long Range Planning, 43(2), 156-171, 2010.
2. Osterwalder, A., Pigneur, Y. Business Model Generation. A Handbook for visionaries, game changers and challengers. New Jersey: John Wiley and Sons, 2013. 279 p.
3. Romano, A., Passiante, G., Vecchio, P.D. The Technology-Driven Entrepreneurship in the Knowledge Economy. Passiante, G; Romano, A. Creating Technology-Driven Entrepreneurship Foundations, Processes and Environment, Palgrave. pp. 21- 48, 2016.
4. Brown, R., Mason, C. Looking inside the spiky bits: a critical review and conceptualisation of entrepreneurial ecosystems. Small Business Economics 49, 11-30, 2017.
Agrārā un reģionālā ekonomika, doktora studijas