Kursa kods VidZK001

Kredītpunkti 2

Bioinženierija

Zinātnes nozareVides zinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā40

Lekciju stundu skaits0

Semināru un praktisko darbu stundu skaits0

Laboratorijas darbu stundu skaits0

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits54

Kursa apstiprinājuma datums12.12.2023

Atbildīgā struktūrvienībaZemes pārvaldības un ģeodēzijas institūts

Kursa izstrādātāji

author vad.pētn.

Inga Grīnfelde

Ph.D.

author pasn.

Jovita Pilecka-Uļčugačeva

Mg. sc. ing.

Aizstātais kurss

VidZ2005 [GVID2005] Bioinženierija

Kursa anotācija

Kursa darba mērķis ir nostiprināt teorētiskās zināšanas par biotehnoloģiskiem procesiem un to saistītajiem pamatjēdzieniem, galvenajām izejvielām un ražotajiem produktiem. Studenti iegūst zināšanas mikroorganismu noteikšanā un kultivēšanā. Paralēli izpēta un apraksta iespējas, kā bioinženieriju pielietot vides piesārņojuma samazināšanai. Patstāvīgi izvēlas un veic kursa darbu izstrādi savas interesētās tēmas virzienā.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas
Iegūst izpratni par bioinženierijas pielietojumu vides aizsardzības jautājumos – piesārņojuma samazināšanā, kā arī par mikroorganismu pielietošanu un to nozīmi biotehnoloģiskajos procesos.
Prasmes
Prot izvēlēties atbilstošus procesus vides piesārņojuma likvidēšanai, veidot dažādas tēmai atbilstošas procesa shēmas. Kā arī prot formulēt, kritiski izvērtēt un saskaņot bioinženierijas metožu pielietošanu ar savas specialitātes studiju kursu pētījumu, kursa un noslēguma darba saturu.
Kompetences
Spēj biotehnoloģisko procesu realizācijā pielietot bioinženierijas elementus, ievērot, pielietot un pamatot savas specialitātes studiju kursos un pētījumos ilgtspējīgas attīstības pamatprincipus.

Kursa saturs(kalendārs)

1.Kursa darba tēmas izvēle: aktualitāte, mērķa un uzdevumu formulējums (4 h)
2.Darbs bibliotēkā - literatūrā esošās zinātniskās informācijas izpēte un apkopojums (4 h)
3.Darbs bibliotēkā - literatūrā esošās zinātniskās informācijas izpēte un apkopojums (4 h)
4.Darbā veicamo analīžu metožu izvēle un raksturojums (4 h)
5.Metožu apguve (4 h)
6.Pētījumu veikšana par izvēlēto tēmu (4 h)
7.Pētījumu veikšana par izvēlēto tēmu (4 h)
8.Pētījumu veikšana par izvēlēto tēmu (4 h)
9.Pētījumu veikšana par izvēlēto tēmu (4 h)
10.Pētījumos iegūto rezultātu apstrāde un analīze (4 h)
11.Pētījumos iegūto rezultātu apstrāde un analīze (2 h)
12.Pētījumos iegūto rezultātu apstrāde un analīze (2 h)
13.Kursa darba noformēšana (3 h)
14.Kursa darba pārbaude (2 h)
15.Secinājumu un priekšlikumu izstrāde (4 h) 16.Kursa darba aizstāvēšana (1 h)

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Studentiem ir jāizstrādā un jāaizstāv kursa darbs. Vērtējums – atzīme.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studentam atbilstoši izvirzītajām prasībām patstāvīgā kursa darba ietvaros jāsagatavo teorētiski-praktisks apskats par bioinženierijas pielietojumu vides aizsardzībā sevis izvēlētās tēmas ietvaros. Noslēgumā kursa darbs jāizstāv, sagatavojot prezentāciju par tēmu un veiktajiem pētījumiem. Kursa darbā jābūt ietvertām noteiktām sadaļām: literatūras apskatam, izmantotajām metodēm, rezultātiem, diskusijai, kā arī sevis veidotiem secinājumiem un priekšlikumiem par apskatāmo tēmu. Kursa darba apjoms ne mazāks par 20 lpp.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Izstrādātais kursa darbs tiek vērtēts pēc satura, iegūtajiem rezultātiem un kopējām noformēšanas prasībām. Par kursa darbu tiek iegūts vērtējums pēc 10 ballu skalas. Prezentācija tiek vērtēta pēc uzstāšanās un ietvertās informācijas, vērtējot to pēc zināmiem kritērijiem. Par prezentāciju tiek iegūts vērtējums pēc 10 ballu skalas. Vērtēšanu veic kursā iesaistītie mācībspēki. Students iegūst gala vērtējumu, kas ir vidējā aritmētiskā atzīme no kursa darba un prezentācijas vērtējuma.

Obligātā literatūra

1. Gemste I., Vucāns A. Notekūdeņu dūņas un to izmantošana. Jelgava: LLU, 2002. 172 lpp.
2. Viesturs U., Kārkliņa D., Ciproviča I. Bioprocessing and bioengineering : the course of the learning material for bachelor's and master's students and SOCRATUS/ERASMUS exchange programmes students specializing in food science and technology. Jelgava: LLU, 2004. 60 p.
3. Kārkliņš R., Lemba J., Liepiņš G. Organisko skābju biotehnoloģija = Biotechnologie den organischen Sauren = Biotechnology of organic acids. Rīga : "Stampa informserviss", 2002. 214 lpp. 4. Barnum S.R. Biotechnology: an introduction. Belmont: Brooks/Cole, 2005. 360 p.

Papildliteratūra

1. Schmid R. Pocket Guide to Biotechnology and Genetic Engeneering. WILEY – VCH, 2002. 345 p.
2. Kļaviņš M. Vides piesārņojums un tā iedarbība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2012. 199 lpp. 3. Kalniņš A. Biogāzes ražošanas saimnieciskie un vides ieguvumi. Rīga: [Autorizdevums], 2009. 147 lpp.

Periodika un citi informācijas avoti

1.Biotechology and Bioengineering. [tiešsaiste]. Published/Hosted by John Wiley and Sons. ISSN (Print): 0006-3592. ISSN (Online): 1097-0290. [skatīts 27.05.2014.]. Pieejams Wiley: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/%28ISSN%291097-0290
2.Environmental Engineering and Policy. [tiešsaiste]. Published/Hosted by Springer. ISSN (Print): 1433-6618. ISSN (Online): 1434-0852. [skatīts 27.05.2014.]. Pieejams: http://link.springer.com/journal/10022
3.Journal of Applied Biology & Biotechnology (JAB). [tiešsaite] ISSN (Print): 2347-212X. [skatīts 25.01.2015]. Pieejams: http://jabonline.in/past_issue.php 1.Scopus datubāze [tiešsaiste]. Pieejams: https://www.scopus.com
4.Web of Science datubāzes [tiešsaiste]. Pieejams: https://apps.webofknowledge.com
5.ScienceDirect Freedom Collection datubāze [tiešsaiste]. Pieejams: https://www. sciencedirect.com
6.EBSCO eBook Academic Collection datubāze [tiešsaiste]. Pieejams: http://web.b.ebscohost.com/ehost/search/advanced?vid=0&sid=5b9d8f4e-5779-40cd-9b4b-5e 20f3d1432b%40pdc-v-sessmgr02
6.EBSCOhost datubāzes [tiešsaiste]. Pieejams: http://search.ebscohost.com/ 7.Wiley Online Journals datubāze [tiešsaiste]. Pieejams: https://onlinelibrary.wiley.com/

Piezīmes

Obligātais studiju kurss Vides un būvzinātņu fakultātes profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programmas “Vide un ūdenssaimniecība” studentiem.