Kursa kods TraZ3011
Kredītpunkti 2.25
Zinātnes nozareBūvniecības un transporta inženierzinātnes
Zinātnes apakšnozareSauszemes transports un infrastruktūra
Kopējais stundu skaits kursā60
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits8
Kursa apstiprinājuma datums06.09.2011
Atbildīgā struktūrvienībaInženiertehnikas un enerģētikas institūts
Dr. sc. ing.
Studiju kursā tiek apgūtas iemaņas un prasmes spēkratu ekspluatācijas īpašību aprēķinos, kā arī eksperimentālajā parametru iegūšanā. Iegūtās zināšanas iespējams izmantot ekspertu praktiskajā darbībā, veicot spēkratu pēc avārijas analīzi, kā arī vērtējot avārijas rašanās iemeslus.
Zināšanas - students apgūst ekspertu praktiskajā darbībā nepieciešamos spēkratu teorijas principus saistībā ar saķeres, dinamikas, bremzēšanas un stabilitātes parametriem, izprot šo principu būtību un galvenās likumsakarības.
prasmes - balstoties uz analītisku pieeju un analīzi spēj veikt praktiskus uzdevumus situācijas analīzei pēc spēkratu avārijām, kā arī noteikt spēkratu galvenos kustības un stabilitātes raksturotājus un parametrus pirms avārijas.
kompetence - prasmīgi spēj noformulēt un izanalizēt spēkratu ekspluatācijas īpašības, kas saistītas ar kustības drošumu, profesionāli atlasīt nepieciešamo informāciju un izskaidrot defektu cēloņus.
1 Kursa mērķis un uzdevumi, spēkratu teorijas attīstības vēsture.
2 Motors – kustības enerģijas avots. Spēkratu enerģijas zudumi, lietderības koeficienti.
3 Riteņa rādiusi. Spēkratu kustības ātrums.
4 Vilces spēks uz dzenošajiem riteņiem.
5 Riteņa ritēšana un rites pretestība. Saķeres koeficients.
6 Spēkratu un spēkratu vilciena ceļa pretestība.
7 Gaisa pretestība.
8 Inerces pretestība. Piekabes pretestība. Automobiļu tipiskie kustības režīmi.
9 Vilces bilance. Jaudas bilance. Automobiļa dinamiskais raksturojums.
10 Motora un transmisijas ietekme uz automobiļa dinamiskajām īpašībām.
11 Spēkratu dinamisko īpašību eksperimentāla noteikšana.
12 Spēkratu bremzēšana. Bremzēšanas īpašības raksturojošie parametri.
13 Konstrukcijas un ekspluatācijas parametru ietekme uz bremzēšanas parametriem. Bremzēšanas parametru normēšana.
14 Spēkratu vadāmība. Spēkratu kustības kinemātika pagriezienā. Spēkratu sānnovirze un pagriežamība.
15 Spēkratu stabilitāte un noturība.
16 Spēkratu teorijas pielietojums ekspertīzē.
Izstrādāti un aizstāvēti patstāvīgie un laboratorijas darbi, izstrādāti trīs mājas darbi, kas ietver aprēķinus, ieskaitīti 2 kontroldarbi. Ieskaite, akumulējoša. Ieskaiti saņem, ja aizstāvēti visi mājas darbi, laboratorijas un praktiskie darbi.
1. Berjoza D. Automobiļu teorija. Metodiskie norādījumi kursa darba izstrādei, uzdevumi un laboratorijas darbi. Jelgava: LLU 2007. 54 lpp.
2. Berjoza D. Automobiļu teorija. Mācību grāmata. Jelgava: LLU 2008. 200 lpp.
3. Renner. G., Wimmer A. Kalkulation fur Kraftfahrzeugmeister. Deuchland: Europa- Lehrmittel, 2005. 176 p.
1. Bonnick A. Automotive Science and Mathematics. USA: Elsevier. 2008. 241 p.
2. Gerigk P. und andere. Kraftfahrzeugtechnik Tabellenbuch. Deuchland: Westermann, 2007. 465 p.
3. Тарасик В. П. Теория движения автомобиля. Санкт-Петербург: БХВ- Петербург. 2006. 478. с.
4. Стуканов В. А. Основы теории автомобильных двигателей и автомобиля. Москва: Форум. 2007. 368. с.
TF 1. līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programma Tehniskais eksperts.