Kursa kods Soci5036
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareSocioloģija un sociālais darbs
Zinātnes apakšnozareLietišķā socioloģija
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits16
Semināru un praktisko darbu stundu skaits16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums16.03.2011
Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts
Mg. paed.
Mg. sc. soc.
Mg. sc. soc.
Kurss iepazīstina ar empīrisku sociālu pētījumu, akcentējot kvantitatīvu un kvalitatīvu datu iegūšanas paņēmienu. Tiek parādīta abu pētniecības pieeju specifika, apskatīti galvenie pētījumu veidi un biežāk pielietotās informācijas iegūšanas metodes, kā arī kvantitatīvu un kvalitatīvu datu apkopošana, apstrāde, analīze un iegūto datu prezentācijas veidi.
Zināšanas - par empīrisku sociālu pētījumu, akcentējot kvantitatīvu un kvalitatīvu datu iegūšanas paņēmienu specifiku.
Prasmes - kvantitatīvu un kvalitatīvu datu apkopošana, apstrāde, analīze un iegūto datu prezentācijas veidi; nozares politikas ietekmes analīzes veikšana.
Kompetences - izprast sabiedrībā notiekošos procesus un pieņemt lēmumus atbilstoši situācijas izmaiņām; analizēt un novērtēt valsts pārvaldes nozares politikas dokumentus.
1 Sociālo pētījumu metodoloģija, metodes un procedūras
2 Sociālo pētījumu programmas nepieciešamība pētījumā, tās struktūra un funkcijas
3 Jēdzienu loģiskā analīze. Mainīgo pazīmju noteikšana, to funkcionālo sakarību veidi
4 Sociālo pazīmju mērīšana un mērījumu līmeņi. Indikatoru noteikšana
5 Galvenie datu iegūšanas veidi kvantitatīvajos pētījumos : aptauja; neiekļautā novērošana; dokumentu analīze
6 Datu validitāte kvantitatīvajos pētījumos
7 Ģnerālkopas noteikšana un izlases veidošana pētījumos
8 Datu kvantitatīva analīze, apkopošana un atskaites rakstīšana
9 Kvalitatīvo pētījumu specifika, psiholoģiskie aspekti, kvalitatīvo pētījumu ētika
10 Kvalitatīvo pētījumu organizācija. Izpētes galvenie etapi. Pētījuma lauka etaps. Validitāte
11 Kvalitatīvo pētījumu galvenie veidi. Case study
12 Etnogrāfiskie pētījumi. Mutvārdu vēsture. Biogrāfiskie pētījumi. Ģimenes vēsture
13 Biežāk pielietotās informācijas iegūšanas metodes kvalitatīvajos pētījumos. Iekļautā novērošana.
14 Intervija kā informācijas iegūšanas metode. Intervijas īpatnības kvalitatīvajos pētījumos
15 Fokusgrupu intervijas/diskusijas. Fokusgrupas vadītāja loma. Problēmsitācijas fokusgrupu vadīšanā
16 Kvalitatīvo pētījumu informācijas apstrāde un analīze. Kvalitatīvo pētījumu prezentācijas veidi
Aktīva piedalīšanās nodarbībās. Patstāvīgi veikti un prezentēti pētījumi (kvantitatīvs un kvalitatīvs). Zināšanu pārbaudes tests. Ieskaite ar atzīmi kursa noslēgumā.
1. The Sage Handbook of Social Research methods. Ed. by Alasuutari P., Bickman L., Brannen J. London: SAGE Publications, 2008. 631 p.
2. Ядов B. A. Стратегия социологического исследованияю. Уч. пос., 4-е издание. Москва: Oмега, 2009, 567 c.
3. Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka. 2004. 178 lpp.
4. David, Matthew., Sutton C.D. Social Research. The basics. London: Sage Publications, 2004. 385 p.
1. Добреньков В. И., Кравченко А.И . Методы социологического исследования. Москва: ИНФРА-М, 2009. 767 c.
2. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. 4th ed. Ed. by Neuman L., W - Boston: ALLYN & BACON, 2000. 558 p.
3. Spogulis. Latvijas mutvārdu vēsture. Sast. M. Zirnīte. Rīga, 2001. 294 lpp.
1. Journal Humanities andSocial Sciences: Latvia . Rīga: University of Latvia, Institute of Economic, Latvian Academy of Sciences, 2007-2010 - ISSN: 1022-4483.
2. Rural Sociology. Rural Sociological Society, 2004-2006 - ISSN: 0036-0112.
3. Ежемесячный научный и общественно политический журнал Российской академии. Социологические исследования. 2000-2010. ISSN: 0132-1625.
Izvēles kurss visu fakultāšu pilna un nepilna laika maģistrantūras studentiem, nozares profesionālās specializācijas kurss profesionālās augstākās izglītības maģistra studiju programmas Sabiedrības pārvalde studentiem.