Kursa kods Soci2008

Kredītpunkti 3

Reģionālā attīstība

Zinātnes nozareSocioloģija un sociālais darbs

Zinātnes apakšnozareLauku socioloģija

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits16

Semināru un praktisko darbu stundu skaits16

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums09.11.2021

Atbildīgā struktūrvienībaSociālo un humanitāro zinātņu institūts

Kursa izstrādātājs

author doc.

Dace Kaufmane

Dr. oec.

Priekšzināšanas

Soci1013, Kopienu attīstība

Soci1014, Vispārējā socioloģijas teorija

Soci2049, Lauku socioloģija

VadZ3015, Menedžments

VidZ3006, Ekoloģija un vides aizsardzība

VidZ3047, Vides aizsardzība un ilgtspējīga attīstība

Kursa anotācija

Studiju kursā studējošie iegūst zināšanas par reģionu būtību un dažādu teritoriju specifiku, reģiona attīstības plānošanas procesa resursiem un reģionālajā attīstībā iesaistītajām institūcijām un tiesisko regulējumu. Studējošie iegūst izpratni par attīstības plānošanas sistēmu Latvijā un instrumentiem reģionu sociāli ekonomiskās nevienlīdzības mazināšanai.
Studiju kursa apgūšanas mērķis – veidot studentiem izpratni reģionālās attīstības procesu un prasmi analizēt reģionu kā sociāli ekonomisku sistēmu.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas:
1.Pārzina un izprot reģiona būtību, reģionālās zinātnes, reģionālās politikas struktūru un reģionālās attīstības institucionālo bāzi – kontroldarbi, eksāmens
2. Pārzina un izprot teritoriju attīstības plānošanu, diagnostiku, prognozēšanu un stratēģiju –kontroldarbs.
Profesionālās prasmes:
1.Spēj patstāvīgi analizēt reģionu kā sociāli ekonomisku subjektu - patstāvīgais darbs;
2.Prot analizēt teritoriju attīstības dokumentus un izstrādāt priekšlikumus reģiona ilgtspējīgai attīstībai- praktiskie darbi.
Vispārīgās prasmes:
1.Spēja atbildīgi, iekļaujoties laikā, pildīt uzdevumus - praktiskie darbi;
2.Spēj iegūt precīzu informāciju, sagatavot praktiskos darbus un publiski uzstāties - patstāvīgais darbs;
3.Spēj piedalīties grupu darbos un diskusijās - diskusijas forumos.
Kompetence:
Spēj patstāvīgi analizēt reģionālo attīstību kā posmu attīstības plānošanas sistēmā unizprot reģiona attīstības plānošanas procesu un sociologa lomu
lietišķo pētījumu veikšanā reģionālajā izpētē – kontroldarbi, praktiskie darbi,
patstāvīgais darbs, diskusijas, eksāmens.

Kursa saturs(kalendārs)

Lekciju tēmas:
1. Sociāli ekonomiskās telpas vienības. (2h)
2. Reģions socioloģijas skatījumā. (1h)
3. Reģionālā zinātne un tās veidošanās. (1h)
4. Reģionālā politika un reģionālā attīstība. (2h)
5. Reģionālās attīstības instrumenti ES. (2h)
6. Reģionālās attīstības politika pasaules valstīs. (1h)
7. Reģionālas attīstības institucionalizācija Latvijā. (2h)
8. Teritorijas plānošanas process. (1h)
9. Reģionu diagnostika. (2h)
10. Reģionālās attīstības prognozēšana. (1h)
11. Reģiona attīstības stratēģija. (1h)

Semināru/ praktisko nodarbību tēmas:
1. Teritoriālie taksoni un reģionu dalījums Latvijā un Eiropas Savienībā. Lauku teritoriju specifika.
(2 h)
2. Reģions dažādu zinātņu skatījumā un reģionālās zinātne kā integrēts komplekss. (1 h)
3. Reģionālās politikas struktūra Latvijā. (1 h)
4. Struktūrfondi un to izmantošana Latvijā. (2 h)
5. Reģionālās attīstības institucionālā sistēma. (1 h)
6. Pētījumi par administratīvi teritoriālajām reformām Latvijā un to ietekmi uz teritoriju attīstību. (2 h)
7. 1. kontroldarbs par reģionu iedalījumu, reģionālo zinātni, reģionālās politikas struktūru, institūcijām un instrumentiem. (1h)
8. Nacionālais līmeņa, reģionu līmeņa un pašvaldību līmeņa plāni un attīstības plānošanas sistēma. (1h)
9. Reģiona diagnostika Latvijā. (1h)
10. Reģionālās attīstības plānošanas dokumentos ietvertās metodes. (1h)
11. Attīstības stratēģijas izstrāde (2 h)
12. 2.kontroldarbs par teritoriju plānošanu, diagnostiku, prognozēšanu un stratēģiju. (1h)

Nepilna laika neklātienes studijās:
Tiek aptvertas visas pilna laika studijām noteiktās tēmas, bet kontaktstundu skaits tiek samazināts uz pusi no pilna laika studijām noteiktā skaita.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Kursa ietvaros paredzēti divi kontroldarbi, kas veicami praktisko darbu laikā auditorijā un viens patstāvīgais darbs, kas jāiesniedz norādītajā laikā un praktiskie darbi un diskusijas praktiskajās nodarbībās.
Studiju kursa noslēguma vērtējums – eksāmens, kurā 60% veido akumulējošs studiju rezultātu vērtējums un 40% eksāmena pārbaudes darbs.


Studiju process nepilna laika tālmācībā tiek organizēts saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu Nr. 2.4.-5/59 “Par tālmācības kārtību LBTU”.
Studiju kursu apguve katrā semestrī tiek plānota saskaņā ar studiju plānu. Studiju kursā iekļautās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot pasniedzēja izveidotos un e-studiju vidē (Moodle) ievietotos materiālus. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru tēmu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašnovērtējuma testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studiju kursa ietvaros patstāvīgām studijām atvēlēts:
48 stundas pilna laika studijās, kas tiek organizētas sekojoši: gatavošanās kontroldarbiem un eksāmenam (20 stundas), patstāvīgā darba sagatavošanai (10 stundas) praktisko darbu sagatavošanai norādītajos laikos (18 stundas);
64 stundas nepilna laika tālmācībā, kas tiek organizētas sekojoši: gatavošanās kontroldarbiem un eksāmenam (20 stundas), patstāvīgā darba sagatavošanai (10 stundas) praktisko darbu sagatavošanai norādītajos laikos un diskusijām forumos (34 stundas);

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Patstāvīgie darbi tiek vērtēti atbilstoši uzdevumu izpildes kvalitātes prasībām.
Students eksāmenā var saņemt sekmīgu vērtējumu, ja ir pareizi atbildēts vismaz uz 50% no pārbaudes darba jautājumiem.

Obligātā literatūra

1. Zaiga Krišjāne, Juris Krūmiņš (zin. redaktori) Izaicinājumi un risinājumi ilgtspējīgas sabiedrības attīstībai Latvijā. Reģionālo ideju darbnīcu rezultātu apkopojums Rīgā, Pierīgā, Vidzemē, Kurzemē, Zemgalē, Latgalē. Rīga: LU, 2020. 57 lpp.
2. Mitra J. Entrepreneurship, Innovation and Regional Development: An Introduction. 2nd edition. London: Routledge, 2019. 504 p. ISBN: 978-1-138-68562-8
3. Regional development. [tiešsaiste] Pieejams: https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/regional-development
4. Reģionālās attīstības likums. (2002) LR likums [tiešsaiste] Pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=61002
5. Regional development policy. [tiešsaiste] Pieejams: https://www.oecd.org/regional/regional-policy/regionaldevelopment.htm
6. Par Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2021.-2027. gadam (NAP2027) Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/315879-par-latvijas-nacionalo-attistibas-planu-2021-2027-gadam-nap2027-
7. ES pieeja ilgtspējīgai attīstībai. Pieejams: https://ec.europa.eu/info/strategy/international-strategies/sustainable-development-goals/eu-approach-sustainable-development_lv

Papildliteratūra

1. Inovatīvi risinājumi ceļā uz ilgtspēju: sabiedrība, ekonomika, vide: kolektīvā monogrāfija /zinātniskā redaktore Dr.sc.soc. Aija Zobena. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.
292 p. ISBN: 978-9934-18-309-6
2. Latvijas spēks ilgi pastāvēt: zinātniskā monogrāfija / galvenā redaktore Baiba Rivža. Rīga: Latvijas Zinātņu akadēmija, 2022. 479 lpp. ISBN: 978-9984-48-392
3. United Nations Centre for Regional Development (UNCRD) Pieejams: https://uncrd.un.org/
4. Metodiskie materiāli teritorijas attīstības plānošanas jomā. [tiešsaiste] Pieejams: https://www.varam.gov.lv/lv/metodiskie-materiali-teritorijas-attistibas-planosanas-joma

Periodika un citi informācijas avoti

1. Plānošanas reģionu sadarbības komisijas. Piejams: http://www.varam.gov.lv/lat/darbibas_veidi/reg_att/pl_reg/?doc=13639
2. EU regional and urban development. Pieejams: https://commission.europa.eu/eu-regional-and-urban-development_en

Piezīmes

Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā bakalaura studiju programmai “Organizāciju un sabiedrības pārvaldes socioloģija”