Kursa kods Psih5011

Kredītpunkti 3

Organizāciju kultūra

Zinātnes nozarePsiholoģija

Zinātnes apakšnozareSociālā psiholoģija

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits22

Semināru un praktisko darbu stundu skaits10

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums19.06.2013

Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts

Kursa izstrādātāji

author prof.

Baiba Briede

Dr. paed.

author lekt.

Inita Soika

Mg. paed.

Kursa anotācija

Studiju kurss attīsta zināšanas, prasmes un kompetences par organizāciju kultūras specifiku, tās darbību, un ietekmējošiem faktoriem indivīda karjeras attīstībā; attīsta prasmes noteikt un analizēt organizāciju kultūru modeļus. Students iegūst izpratni par mūsdienu organizācijas kultūras teorētiskajām pieejām un to saistību ar darbinieku karjeras attīstību. Studiju kursa apguve veicina kritiskas un radošas domāšanas prasmes, analizējot organizāciju kultūras komponentus un līmeņus no karjeras attīstības skatupunkta.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Pēc studiju kursa apguves studentam būs
Zināšanas - spēj izprast par organizācijas kultūras teorētiskos pamatjautājumus, iekšējo un ārējo faktoru ietekmi organizāciju kultūrā saistībā ar organizācijas stratēģiju un tās darbinieku karjeras attīstību. Ir nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī kā noteikt un izvērtēt indivīda vajadzības un karjeras attīstības perspektīvas organizācijā.

Prasmes - spēj noteikt un izvērtēt organizāciju kultūras ietekmējošos faktorus un ar kultūru saistītos procesus organizācijā; prot pielietot labvēlīgas psiholoģiskās vides veidošanas nosacījumus organizācijas attīstībā un darbinieku karjeras veicināšanā.


Kompetence - spēj patstāvīgi izmantot teorētisko studiju rezultātus organizāciju kultūras analīzē saistībā ar darbinieku karjeras attīstību un pašas organizācijas attīstības prognozēšanā, kā arī labvēlīgas psiholoģiskās vides veidošanā.

Kursa saturs(kalendārs)

1 Organizācijas kultūra un tās vadība. E. Šeina organizācijas kultūras modelis. Vērtības organizācijas kultūrā.
2 Organizācijas kultūrteorijas skolas. organizācijas artifakti, vide, reputācija, zīmols.
3 Organizāciju dzīves cikli (Īzaks Adīze). Organizācijas pārmaiņu veidi, pārnmaiņu pretestība, to cēloņi un pārvarēšana.
4 Komunikācija un kontrole organizācijā. Kontroles veidi. E. Šeina organizāciju kultūras modelis. IL un IM.
5 Organizācijas efektivitāte pēc Stambulas konvencijas principiem. Mobings un bosings organizācijā.
6 Komandas veidošana (pēcBelbina) un lēmumu pieņemšana organizācijā. Grupas dinamika un profils.
7 Kooperatīvas grupas pazīmes. Kultūras ietekme uz komunikāciju grupā.
8 Karjera un tās transformācija organizācijā.Tradicionālā karjera. Lineārās karjera. Daudzvirzienu un mainīgā karjera.
9 Organizācijas cilvēka jēdzieniskais skaidrojums (pēc W.H. Whyte).
10 ndivīda un organizācijas perspektīvas mūsdienu karjeras attīstībā Indivīda un vides mijiedarbības principi.
11 Karjeras adaptācija (M. Savickas). Hēršija karjeras resursu modelis. Darbinieka dzīves gatavība.
12 Globālā karjeras vadība organizācijā. Ekspatriācija un repatriācija (R. Guzzo un M. Harvey). Karjeras panākumu vērtēšana.
13 Kultūras perspektīvas indivīda karjeras konstruēšanā. Konstruktīvā un naratīvā intervence. Konteksta nozīme.
14 ndivīda karjeras konstruēšanas un dzīves projektēšanas kompetence:soc. sadarb.tīklojumi, pārejošās prasmes, pārliecība.
15 Darbinieku karjeras attīstības atbalsts organizācijā. Individuālais attīstības plāns un organizācijas stratēģija.
16 Karjeras speciālista darbība organizācijā. Atbildības funkcijas. Galvenās prasmes un kompetences. ADU modelis.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

nodarbību apmekējums – 80% un izpildīti visi praktiskie darbi.

Obligātā literatūra

1. Cameron K.S., Quinn E.R.(2011). Diagnosing and changing organizational culture. Addison Wesley: Longman, 288 p., ISBN-13: 978-0470650264
2. Schein E. H. (1992) Organizational culture and leadership. (2nd. ed.). SanFancisco: Jossey-Bass
3. Tien H.-L. Cultural Perspectives on Life Design. Handbook of Life Design: From Practice to Theory and from Theory to Practice. (2015). Edited by Nota L., Rossier J. Hogrefe Publishing, pp. 249-268, ISBN 978-1-61676-447-0

4. Wilen T., Vien C. L. (2013). Employed for Life: 21st-Century Career Trends. Publisher: Peter Lang Publishing Inc.; 1 edition, 167 pages, ISBN-13: 978-1433125430

Papildliteratūra

1. Barrett R. (2013). The Values-Driven Organization: Unleashing Human Potential for Performance and Profit. Routledge, 280 p., ISBN-13: 978-0415815031
2. Robbins P.S., Judge T. A. (2015). Organizational behavior. Pearson Education, ISBN-13: 978-0-13-283487-2, 711. p.

3. Reņģe V. (2007). Mūsdienu organizāciju psiholoģija – Rīga: Zvaigzne ABC, 134 lpp. ISBN13: 9789984379142

Periodika un citi informācijas avoti

1. Baruch Y. (2006). Career development in organizations and beyond: Balancing traditional and contemporary viewpoints. Human Resource Management Review. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S105348220600026X . Resurs skatīts 25.08.2016.
2. Hansen E. (2006). Career Guidance. A resource handbook for low- and middle-income countries. International Labour Organization ISBN: 92-2-118376-

3. Matching Personality and Organizational Culture: Effects of Recruitment Strategy and the Five-Factor Model on Subjective Person–Organization Fit. Management Communication Quarterly 26(4) pp. 585–622. http:/http://mcq.sagepub.com/content/ Resurss skatīts 22.01.2016.

Piezīmes

Nozares studiju kurss profesionālā maģistra programmā „Karjeras konsultants” izvēles daļā 1. kursa 1.semestrī pilnā laika studijās un 2.kursa 4.semestrī nepilnā laika studijās