Kursa kods Peda5022

Kredītpunkti 6

Pētnieciskā darba metodoloģija

Zinātnes nozarePedagoģija (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā162

Lekciju stundu skaits32

Semināru un praktisko darbu stundu skaits32

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits98

Kursa apstiprinājuma datums20.04.2011

Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts

Kursa izstrādātāji

author

Anita Aizsila

Dr. paed.

author

Ludis Pēks

Dr. paed.

Kursa anotācija

Kurss ietver zināšanas, prasmes un refleksijas spējas (ievērojot pētījumu ētiku un filozofiskos aspektus) par: teorētisko, empīrisko (eksperimentālo) pētījumu veidiem, metodēm, to atbilstības izvērtēšanu, izvēles kritērijiem, metodisko materiālu, referātu un pētījumu noformēšanu. Kompetence veikt teorētiskos un eksperimentālos maģistra līmeņa pētījumus, kā arī vadīt bakalauru līmeņa pētījumus un skolēnu ZPD.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas par teorētisko un empīrisko pētījumu veidiem to plānošanu un ētiskumu, sadarbību ar psihologiem, pētījumiem nepieciešamas informācijas apzināšanu, ieguvi un datu apstrādi, pētījumu rezultātu prezentēšanu un publicēšanu, kā arī informālās un neformālās izglītības iespējām zināšanu papildināšanai; prasmes plānot pētījumu, izvēlēties un izvērtēt pētījumam nepieciešamo informāciju un datu apstrādes metodes, to ētiskumu, veikt metožu adaptāciju un aprobāciju, datu apstrādi un prezentāciju sagatavošanu, izmantojot IT, prezentēt pētījuma rezultātus; kompetence veikt pētījumu sadarbībā ar psihologiem, uzņemoties atbildību par tā ētiskumu un izstrādāt maģistra darbu, uzstāties konferencēs vai semināros, vadīt skolēnu pētnieciskos darbus un bakalaura darbus, izstrādāt konsultēšanas metodikas un sagatavot publikācijas, pilnveidot kompetenci pētījumu metodoloģija, izmantojot informālās izglītības iespējas, izvēlēties tālākizglītošanās veidus un pētāmās problēmas.

Kursa saturs(kalendārs)

1 Pieredzes refleksija, pētījumu problēmas, jautājumi, zinātniskais aparāts, metodika, plānošana.
2 Pētījumu veidi (hermeneitiskie, empīriskie, kvalitatīvie) to attīstības tendences.
3 Pētījumu ētika, pētnieka, konsultanta un psihologa sadarbība pētījumā.
4 Ekoloģiskā pieeja. Konsultatīvais setings un darba alianse.
5 Psihodiagnostika karjeras pētījumos.
6 Modeļi un modelēšana karjeras pētījumos.
7 Mērījumi un skalas izglītības pētījumos. Skalu veidi. Novērojumi, aptaujas.
8 Eksperimenti, to veidi.Eksperimentu plānošana. Validitātes novērtējums
9 Ekspertmetodes un heirarhiju analīzes metodes. Ekspertu izvēle, kompetence, vienprātība.
10 Testu izvēle, izstrāde, adaptācija, standartizācija, validitāte, drošums, objektivitāte.
11 Skalu un testu izmantošana pētījumos. Sadarbība ar psihologiem.
12 Aprakstošās un secinošās statistikas, korelācija, dispersiju un faktoru analīze.
13 Pilotpētījumi/izmēģinājumpētījumi, metodikas korekcija. Pētījuma aprobācija.
14 Prezentāciju veidi, to izvēle un sagatavošana.
15 Publikāciju un studiju noslēgumu darbu noformēšana.
16 Ziņojumu, referātu, studiju noslēguma darbu aizstāvēšanas runas sagatavošana, aizstāvēšanas procedūra.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Eksāmenā vērtē piedalīšanos lekcijās un semināros un kontroldarbu rezultātus. Eksāmenā jāuzrāda maģistra darba melnraksts, detalizēti studētas literatūras saraksts, jāsniedz mutiska vai rakstiska refleksija par kursa studijās apgūto metožu un maģistra pētījuma rezultātu aprobāciju praktiskajā darbā, jāpamato metožu izvēle. Eksāmenā notiek diskusija par pētījumu un literatūras avotiem. Ieskaite 1.sem. Eksāmens 3. semestrī.

Obligātā literatūra

1. Geske A., Grīnfelds A. Izglītības pētniecība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2006. 261 lpp. Nav LLU FB.
2. Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: RaKa, 2004. 178 lpp.
3. Raščevska M. Psiholoģisko testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RaKa, 2005. 281 lpp.
4. Creswell J.W. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Los Angeles, CA: Sage Publications, 2008. 670. p.

Papildliteratūra

1. Katane I., Pēks L. Izglītības ekoloģija: starpdisciplinārs virziens izglītības pētniecībā. Sērija Izglītības ekoloģija. Jelgava: LLU, IMI, 2006. 55 lpp.
2. Briede B., Pēks L. Ekoloģiskā pieeja izglītībā. Sērija Izglītības ekoloģija. Jelgava: LLU, IMI, 2011. 160 lpp.
3. Greenhaus J.H., Callanan G.A. Encyclopedia of Career Development. 2006. Vol.1, 484 p. Vol. 2, 949 p.

Periodika un citi informācijas avoti

1. American Psychological Association. Using American Psychological Association (APA) Format. (Updated to 5th Edition). Purdue University Online Writing Lab. 2010. Available: http://owl.english.purdue.edu/handouts/research/r_apa.html [skatīts 30.09.2011.]
2. Higher Education.The International Journal of Higher Education Research. Print ISSN: 0018-1560. Online ISSN: 1573-174X

Piezīmes

Studiju kurss iekļauts profesionālās augstākās izglītības maģistra studiju programmas "Karjeras konsultants" pilna un nepilna laika studijās.