Kursa kods Peda5010
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozarePedagoģija (nav zn)
Kopējais stundu skaits kursā81
Lekciju stundu skaits8
Semināru un praktisko darbu stundu skaits24
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49
Kursa apstiprinājuma datums05.04.2011
Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts
Mg. paed.
Dr. paed.
Ķermeņa kultūras kursā studenti apgūst zināšanas un prasmes par ķermeņa un psihes savstarpējo mijiedarbību, holisma principu pedagoģijā, filozofijā un psiholoģijā. Teorijas, kurās akcentēts ķermeņa nozīmīgums: neverbālā komunikācija, H. Gardnera daudzveidīgā intelekta teorija, neirolingvistiskā programmēšana, aktiermāksla, ķermeņa un dejas terapija, eiritmija. Ar grupu darbu, situāciju un problēmu analizēšanu tiek sekmēta studentu prasme pašiem saskatīt, formulēt, vērtēt un rast piemērotākos risinājumus. Ķermeņa kultūrā skolotāju kompetences ietvaros tiek likts uzsvars uz prasmēm.
Zināšanas: izprot teorijas, kurās akcentēts ķermeņa nozīmīgums, spēj raksturot un novērtēt ķermeniski kinestēziskos vingrinājumus, metodes, paņēmienus un tehnikas. Prasmes izmantot zināšanas, veidojot metodiku mācību un ārpusklases darbam; strādāt komandā. Kompetences: spēj izvērtēt un izmantot dažādas ķermeniski orientētas tehnikas, paņēmienus un metodes pedagoģiskajā darbā; spēj elastīgi izvēlēties vingrinājumus un paņēmienus grupas saliedēšanai, pirmajai nodarbībai, stresa pārvarēšanai, ārpusklases pasākumiem un mācību satura labākai apguvei atbilstoši situācijai; spēj analizēt metodiku atbilstoši dažādiem uztveres veidiem un mācību stiliem; spēj izvērtēt savu un citu neverbālo komunikāciju; spēj sadarboties ar grupas biedriem, lai risinātu radošus uzdevumus, pozitīvi ietekmējot gan savu, gan grupas sniegumu.
1 Ievadnodarbība.
2 Iepazīšanās, tās nozīme.
3 Motivācija - pirmās nodarbības sastāvdaļa.
4 Neverbālā valoda, tās nozīme.
5 Ķermeniski kinestētiskais intelekts un daudzveidīgā intelekta teorija skolā.
6 Spēles, rotaļas, paņēmieni, tehnikas.
7 Skolēna un skolotāja savstarpējās uzticēšanās nozīme.
8 Skolēnu un skolotāju savstarpējā mijiedarbība.
9 Kustību, ķermeņa izmantošana mācību procesā.
10 Vides loma mācību procesā.
11 Radošums un ķermenis.
12 Uzmanība un ķermenis
13 Emocijas un ķermenis.
14 Atbrīvošanās, relaksācija, tās nozīme stundās.
15 Atgriezeniskā saite, tās nozīme.
16 Noslēguma nodarbība.
Piedalīšanās semināros, praktiskos darbos, diskusijās un uzrakstīts un aizstāvēts refleksijas darbs par priekšmeta studijās apgūto atziņu aprobāciju ikdienā un mācību procesā. Ieskaite ar atzīmi.
1. Pīzs A. Ķermeņa valoda. Rīga: Jumava, 2006, 115 lpp.
2. Cultural encyclopedia of the body. 2 Vol. Edited by Victoria Pitts-Taylor. Westport, Connecticut. London : Greenwood Press, 2008. 577 p. Ir LLU FB 1 eks
3. Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. Stresa menedžments: pārvarēšana un profilakse. Rīga: AGB, 2004., 176 lpp.
4. Beattie G. Visible Thought : the new psychology of body language. Routledge, 2004. 206 p.
1. Ieskats holistisko terapiju formās SIA “Izglītības soļi”, 2003. 143 lpp.
2. The idea of creativity Edited by Michael Krausz, Denis Dutton, and Karen Bardsley. Leiden; Boston : Brill, 2009. 346 p.
3. Росси В. Жизнь в движении: Система Рио Абьепто. Москва: Этепна, 2009, 256 с.
1. Psiholoģijas Pasaule: PP. Rīga: Daro Cēsis, 2003- ISSN 1691-0435.
Izvēles kurss TF maģistra studiju programmā „Pedagoģija” pilna un nepilna laika studijās.