Kursa kods Peda4039

Kredītpunkti 3

Speciālā pedagoģija

Zinātnes nozarePedagoģija (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits16

Semināru un praktisko darbu stundu skaits16

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums20.04.2011

Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts

Kursa izstrādātājs

author

Anda Zvīgule

Mg. paed.

Kursa anotācija

Speciālās pedagoģijas zinātne. Terminoloģiskās grūtības. Noviržu apzīmēšana filozofijā, socioloģijā un mākslā. Deģenerācijas teorija, iedzimtība, tās ierobežojumi. Mācību un uzvedības grūtību izplatība. Sociālie un bioloģiskie riska faktori, to graujošā ietekme uz bērnu un pieaugušo. Bērnu ar speciālām vajadzībām iedalījums. Integrācijas un iekļaušanas tendences. Informācijas tehnoloģiju izmantošana bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību metožu daudzveidība. Apdāvinātie bērni. Multikulturālisms pedagoģiskajā vidē. Iekļaušanas procesi skolā un sabiedrībā.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Pēc kursa apgūšanas studentiem būs:
Zināšanas speciālās un iekļaujošās izglītības terminoloģijā, mācību metodēs, ieskaitot informācijas tehnoloģiju resursus, zināšanas par iespējām patstāvīgi izglītoties un pašpilnveidoties, veicinot cilvēka ar speciālām vajadzībām personības izaugsmi.
Prasmes analizēt, salīdzināt un izvērtēt dažādus speciālajā pedagoģijā izmantotos jēdzienus, diskutēt par cilvēka ar speciālām vajadzībām personības izaugsmes tendencēm un iespējām, kritiski izvērtēt savu iespēju robežas palīdzēt cilvēkam ar īpašām vajadzībām, novērtēt pedagoģiskās kompetences robežas, lietot speciālās izglītības zināšanas cilvēku ar speciālām vajadzībām iekļaušanā sabiedrībā
Kompetence – spēja izvērtēt speciālās pedagoģijas zināšanu lomu mācību procesā, būt kompetentam rīkoties problēmsituācijās un pieņemt lēmumus, izmantojot speciālās pedagoģijas zināšanas savā profesionālajā darbībā, spēt praktiski izmantot pētījumu rezultātus speciālās izglītības un iekļaušanas jomās.

Kursa saturs(kalendārs)

1 Speciālā pedagoģija kā zinātne. Garīgi slimo, atpalikušo un citu speciālo vajadzību bērnu aprūpes veidi dažādās valstīs.
2 Garīgi atpalikuša bērna interindividuālās atšķirības, to izplatība. Iedzimtības faktori. Dauna sindroms.
3 Attīstības traucējumu cēloņu klasifikācija. Garīgi atpalikušo apdāvinātības traucējumi, identitātes attīstība.
4 Bērna ar garīgās attīstības traucējumiem iekļaušana skolas dzīvē. Datoru pielāgošana individuāli katram bērnam.
5 Garīgā atpalicība kā blakus parādība bērniem ar kustību trauc., epilepsiju, redzes, dzirdes, runas un valodas traucējumi.
6 Autisms un autisma izpausmes. Aspergera sindroms.
7 Sensorie traucējumi. Attīstība un korakcija bērniem ar neredzību un nedzirdību surdo un tifloprdagoģijā.
8 Neredzīgā bērna problēmas un mācību savdabības. Redzes iespēju pedagoģiskā izpēte. Informācijas tehnoloģiju pielietojums.
9 Sakarības starp dzirdes spējām un dzirdes prasībām. Zīmju valoda kā bilingvālisms un mikrokultūra. Informācijas tehnoloģiju pielietojums.
10 Uzmanības deficīta un hiperreaktivitātes sindroms. UDHS kā mācīšanās traucējumu stūrakmens.
11 Deviantas uzvedības cēloņi un izpausmes, pedagoga prasme saskatīt un prognozēt notikumu gaitu.
12 "Ikdienas minimuma" trenēšana. Cīņa ar „iemācīto bezpalīdzību” Seksualitāte un kopdzīve cilvēkiem ar dažādiem traucējumiem.
13 Bērni ar kustību un balsta aparāta traucējumiem. Skolioze, Cerebrālā paralīze, Spinālie slimnieki.
14 Mācīšanās traucējumi. Valodas sistēmas traucējumi – disleksija, disgrāfija.
15 Apdāvinātie bērni un viņu speciālās vajadzības.
16 Speciālo bērnu aprūpe un apmācība. Motorikas un komunikācijas vingrinājumi, prāta un maņu treniņi.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Jābūt apmeklētām 75% lekcijām un praktiskajām nodarbībām, iesniegtam patstāvīgajam darbam, uzrakstītiem kontroldarbiem. Eksāmens.

Obligātā literatūra

1. Andrēziņa R. Bērnu garīgā veselība. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2010. 44 lpp.
2. Freimanis I. Ieskats speciālās skolas darbā. Rīga: RaKa, 2007. 272 lpp.
3. Liepiņa S. Speciālā psiholoģija. Rīga: RaKa, 2003. 312 lpp.
4. Skola visiem. Palīgs pedagogiem, psihologiem un vecākiem. Rīga: SAC, 2002. 391 lpp.

Papildliteratūra

1. Tūbele S., Šteinberga A. Ievads speciālajā pedagoģijā. Rīga: RaKa, 2004. 112 lpp.
2. Smith P.K., Cowie H. Understanding Children’s Development. Cambridge. 2008. 488 p.
3. Štāls M. Mūsu dzīves pabērni, viņu audzināšana un mācīšana. Rīga: Valters un Rapa, 1936. 460 lpp.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Latvijas Ārsts: Latvijas Ārstu biedrības žurnāls XXI gadsimta mediķiem. Rīga: Latvijas Ārstu biedrības sabiedrība. ISSN 1019-5068.
2. Life Span and Disability. Publisher: Città Aperta Edizioni s.r.l. ISSN 2035-5963
3. Педагогика. Издательство - ОOO „Педагогика”. ISSN печатной версии 0869-561X

Piezīmes

Obligātais kurss TF profesionālā bakalaura studiju programmās „Mājas vide un informātika izglītībā” un „Mājas vide un vizuālā māksla izglītībā” studentiem pilna un nepilna laika studijās.