Kursa kods Peda2052
Kredītpunkti 1.50
Zinātnes nozareIzglītības zinātnes
Zinātnes apakšnozareSkolas pedagoģija
Kopējais stundu skaits kursā40
Lekciju stundu skaits4
Semināru un praktisko darbu stundu skaits12
Kursa apstiprinājuma datums14.02.2012
Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts
Mg. phil.
Studenti pilnveido un izvērtē zināšanas un prasmes par: komunikācijas struktūru, tipiem un modeļiem; retoriku kā publiskas runas mākslu un mācību par pārliecināšanu; ziņojuma vizuālo, vokālo un verbālo komponentu un to sekmīga lietojumu uzstājoties, efektīvas runas elementiem un uzstāšanās stiliem. Studenti apgūst polemikas, diskusijas, argumentācijas stratēģiju un taktiku, kā arī spēju izveidot publisku uzstāšanos, piesaistīt un noturēt uzmanību, pārliecināt un vadīt pārrunas. Kursā tiek akcentēta arī oratora tipisko kļūdu un auditorijas analīze.
• Izprast, analizēt un izvērtēt teorijas un atziņas par: komunikācijas struktūru, tipi un modeļiem; retoriku kā publiskas runas mākslu un mācību par pārliecināšanu; retorikas trijstūri: logos – ethos – pathos; saziņas psiholoģiskajiem aspektiem; psihes pašregulāciju uzstāšanās procesā; oratora un auditorijas saskarsmes specifiku.
• Prasmes: izmantot zināšanas patstāvīgajos un praktiskajos darbos uzstāšanās veidošanā; uzstāties auditorijas priekša, izmantojot dažādas taktikas un paņēmienus.
• Kompetence: spēt izmantot retorikas zināšanas un prasmes dažādās situācijās, lai veicinātu skolēniem jaunu zināšanu, prasmju un kompetenču veidošanos un pozitīvu saskarsmi; spēt sadarboties ar skolēniem; spēt uzstāties dažādās auditorijās, atbilstoši izklāstot informāciju; attīstīt kompetenci un radīt arī inovatīvus risinājumus uzstāšanās veidošanā.
1 Komunikācijas struktūra, tipi un modeļi. Retorika kā publiskas runas māksla un mācība par pārliecināšanu.
2 Saziņas psiholoģiskie aspekti. Psihes pašregulācija uzstāšanās procesā.
3 Oratora un auditorijas saskarsmes specifika, individuāli un sociāli psiholoģiskie faktori.
4 Ziņojuma vizuālā, vokālā un verbālā komponentu analīze un to sekmīga lietošana uzstājoties.
5 Oratora analīze. Oratora psiholoģiskā sagatavošanās runai. Oratora tipisko kļūdu analīze.
6 Auditorijas analīze. Auditorijas novērtēšana un tās ietekmēšanas paņēmieni. Runas sagatavošanas etapi.
7 Tēmas izvēle un sašaurināšana. Informācijas vākšana un apstrāde. Runas sagatavošana.
8 Teksta referāta, prezentācijas sagatavošanas metodika.
9 Argumentācija teksta veidošanā un analīzē. Tēze, argumenti un demonstrācija. Sintētiskā un analītiskā argumentācija.
10 Argumentācijas paņēmieni. Argumentācijas korektie un nekorektie paņēmieni. Pārliecināšanas stratēģijas.
11 Pierādījums un atspēkojums. Tiešais un netiešais pierādījums. Prezentācija un publiska runa. Lietišķā prezentācija.
12 Uzstāšanās. Ķermeņa, balss atbrīvošanas un koncentrēšanās tehnikas. Dikcijas, runas aparāta vingrinājumu tehnikas.
13 Runas sagatavošanas etapi. Tēmas izvēle un sašaurināšana. Informācijas vākšana un apstrāde.
14 Uzstāšanās. Runas sagatavošana. Teksta referāta, prezentācijas sagatavošanas metodika
15 Uzstāšanās. Videotreniņa analīze
16 Uzstāšanās. Videotreniņa analīze.
praktisko darbu un patstāvīgo uzdevumu izpilde; ieskaite ar atzīmi.
1. Apele A. Prasme runāt publiski. Rīga: Zvaigzne ABC, 2011. 136 lpp.
2. Bariss V. Lietišķā publiskā runa. Jelgava: LLU, 2008. 57 lpp.
3. Kramiņš E. Runas prasme saziņā. Rīga: Turība, 2005. 688 lpp.
4. Mendziņa D. Vārds, doma, runa. Rīga: SolVita, 2004. 263 lpp.
1. Alekse I. Runātprasme. Rīga: RaKa, 2003. 126 lpp.
2. Geikina S. Retorikas pamati. Rīga: Raka, 2003. 111 lpp.
3. Pīzs A. Ķermeņa valoda. Rīga: Jumava, 1995. 208 lpp.
1. Journal of Communication. Print ISSN: 0021-9916. Online ISSN: 1460-2466
2. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict (JOCCC). ISSN: 1939-4691
3. Rhetoric review. Print ISSN: 0735-0198, Online ISSN: 1532-7981.http://www.tandf.co.uk/journals/titles/07350198.asp
Obligātais kurss TF profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programmas „Mājas vide izglītībā” pilna un nepilna laika studijās.