Kursa kods Peda2051

Kredītpunkti 4.50

Didaktika I

Zinātnes nozareIzglītības zinātnes

Zinātnes apakšnozareSkolas pedagoģija

Kopējais stundu skaits kursā120

Lekciju stundu skaits24

Semināru un praktisko darbu stundu skaits24

Kursa apstiprinājuma datums21.05.2013

Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts

Kursa izstrādātājs

author prof.

Baiba Briede

Dr. paed.

Kursa anotācija

Studenti pilnveido un izvērtē zināšanas un prasmes par: didaktikas skaidrojumu un attīstību no renesanses līdz mūsdienām Eiropā un ASV, saistību ar citām zinātnēm, didaktikas pieejām, teorijām, modeļiem un kategorijām: mācībām, mācīšanu, mācīšanos, mācību mērķiem un metodēm, zināšanām, prasmēm, kompetencēm, vērtēšanu, mācīšanas un mācīšanās stiliem, mācību organizācijas formām un vidi. Studenti pilnveido uzstāšanās, vizuālo un tehnisko līdzekļu izmantošanas prasmes. Kursā tiek vērtētas: skolotāja funkcijas un loma, skolotājs un skolēns kā mācību procesa subjekti.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

• Izprast, analizēt un izvērtēt teorijas un atziņas par: didaktikas skaidrojumu un attīstību no renesanses līdz mūsdienām Eiropā un ASV, saistību ar citām zinātnēm, didaktikas pieejām, teorijām, modeļiem un kategorijām; pilnveidot zināšanas par uzstāšanos, vizuālo un tehnisko līdzekļu izmantošanu; izprast, analizēt un izvērtēt skolotāju un skolēnu kā mācību procesa subjektus; analizēt, sintezēt un izvērtēt teorētiskas atziņas sakarībā ar praktisko uzdevumu rezultātiem.
• Prasmes: izmantot zināšanas patstāvīgajos un praktiskajos darbos, uzdevumu un uzstāšanās veidošanā; veidot dialogu; uzstāties un vērtēt, izmantojot dažādas didaktiskās metodes.
• Kompetence: spēt izmantot didaktikas zināšanas un prasmes dažādās situācijās, lai veicinātu skolēniem jaunu zināšanu, prasmju un kompetenču veidošanos un pozitīvu saskarsmi; spēt sadarboties ar skolēniem; spēt uzstāties dažādās auditorijās, atbilstoši izklāstot informāciju; attīstīt kompetenci un radīt arī inovatīvus risinājumus didaktikā.

Kursa saturs(kalendārs)

1 Didaktikas jēdziens, tendences Eiropā un ASV, saistība ar citām zinātnēm. Praktiskie darbi.
2 Didaktikas attīstība no renesanses līdz mūsdienām Eiropā un ASV. Praktiskie darbi.
3 Uzstāšanās veidi un kritēriji. Mācību metodiskie, vizuālie un tehniskie līdzekļi. Praktiskie darbi.
4 Didaktikas teorijas un pieejas. Praktiskie darbi.
5 Mācību, mācīšanās, mācīšanas un apmācības kategorijas. Praktiskie darbi.
6 Seminārs par augstāk minētajiem tematiem.
7 Mācību mērķi, izziņas un sociālie motīvi; B. Blūma un I.Lernera taksonomijas. Praktiskie darbi.
8 Zināšanas, prasmes, kompetences; skolēns un skolotājs kā mācību procesa subjekti. Praktiskie darbi.
9 Vērtēšana: funkcijas, veidi, kritēriji; datu veidi un skalu izvēle. Praktiskie darbi.
10 Mācību metodes, to klasifikācijas. Praktiskie darbi.
11 Problēmmācības, kooperatīvās, eksemplārās mācības.Praktiskie darbi.
12 Mācību organizācijas formas un vide; grupu darba veidi un īpatnības. Praktiskie darbi.
13 Didaktiskie modeļi. Praktiskie darbi.
14 Mācīšanas un mācīšanās stili, tos ietekmējošie cilvēku tipi. Praktiskie darbi
15 Uzstāšanās, izmantojot Power point prezentācijas. Uzstāšanās vērtēšana.
16 Kopsavilkuma un E. de Bono metode par savu didaktisko kompetenci un kursa tematiku (analīze un uzlabošana).

Prasības kredītpunktu iegūšanai

praktisko darbu un patstāvīgo uzdevumu izpilde; sekmīgi uzrakstīti 3 kontroldarbi; uzstāšanās seminārā; prezentācija par vienu no kursa tematiem; rakstisks eksāmens.

Obligātā literatūra

1. Benson J. Working more creatively with groups. Abingdon; New York: Routledge, 2010. 278 p.
2. Geidžs N.L., Berliners D.C. Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 1999. 662 lpp.
3. Prets D. Izglītības programmu pilnveide: pedagoga rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne ABC, 2000. 383 lpp.
4. Žogla I. Didaktikas teorētiskie pamati. Rīga: RaKa, 2001. 275 lpp.

Papildliteratūra

1. Briede B. Mācību metodes. Jelgava: LLU, 1997. 68 lpp. (līdzautori: M.Doils, H.Makintaire, L.Pēks, I. Šīlda)
2. Čehlova Z. Izziņas aktivitāte mācībās. Rīga: RaKa, 2002. 136 lpp.
3. Krastiņa E., Pipere A. Skolēnu mācību sasniegumu pašizvērtēšana sākumskolā. Rīga: RaKa, 2004. 216 lpp.

Periodika un citi informācijas avoti

1. European Journal of Teacher Education. [tiešsaiste]. ISSN 0261-9768 (Print), 1469-5928 (Online). [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://www.tandfonline.com/loi/cete20 Pieejams arī EBSCO datuibāzēs: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&jid=54N&site=ehost-live
2. Teaching and Teacher Education. [tiešsaiste].ISSN: 0742-051X. [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://www.sciencedirect.com/science/journal/0742051X
3. The Journal of Didactics. [tiešsaiste].ISSN: 2067-4627. [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://psiho.ubbcluj.ro/SSU/revista/HOME.html

Piezīmes

Obligātais kurss TF profesionālā bakalaura studiju programmās Mājas vide izglītībā pilna un nepilna laika studijās.