Kursa kods Peda2040

Kredītpunkti 2.25

Mājturības metodika

Zinātnes nozareIzglītības zinātnes

Zinātnes apakšnozareSkolas pedagoģija

Kopējais stundu skaits kursā60

Lekciju stundu skaits3

Semināru un praktisko darbu stundu skaits21

Kursa apstiprinājuma datums21.05.2013

Atbildīgā struktūrvienībaMehānikas un dizaina institūts

Kursa izstrādātājs

author asoc. prof.

Vija Dišlere

Dr. paed.

Kursa anotācija

Studiju kurss veicina zināšanu ieguvi un veicina studentu izpratni par mājturības un tehnoloģiju mācību priekšmeta metodiku. Studiju kursā tiek piedāvāts studēt mājturības izglītības vēsturi; mājturības attīstības tendences un aktualitātes Latvijā un ārvalstīs; attīstīt kompetences tematisko un kalendāro plānu sastādīšanā; piemērotāko mācību metožu izmantošanā, mājturības nodarbību gatavošanā, plānošanā un vērtēšanā; skolēnu mācību darba rezultātu mājturībā novērtēšanā; mācību grāmatu mājturībā sastādīšanā un novērtēšanā; materiāli tehniskās bāzes nodrošināšanā.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

• Zināšanas - spēj: izprast mājturības metodikas teorijas un to izmantošanu praksē; apspriest un izskaidrot: mācību likumsakarības mājturībā un tehnoloģijās, metodikas priekšmetu un tā uzdevumus; mācību procesa komponentus, metodikas vispārīgos pamatprincipus un pedagoģiskās tehnikas elementus, mājturības izglītības vēsturi, mājturības attīstības tendences un aktualitātes; mājturības mācību darbnīcu materiāli tehniskās bāzes nodrošināšanas nepieciešamību.
• Prasmes - spēj: analizēt un izvērtēt mājturības metodikas teorijas, izvēlēties piemērotākās mājturības un tehnoloģiju mācību procesam; piemērotākās mācību metodes; mācību grāmatas; mācību nodarbības; skolēnu mācību darba rezultātus mājturībā.
• Kompetence – spēj: orientēties Mājturības un tehnoloģiju programmas izstrādē un izvērtēšanā, ievērojot vietējo un ārvalstu pieredzi; sastādīt tematisko un kalendāro plānu; izmantot piemērotas mācību metodes mājturībā, saplānot mājturības stundu.

Kursa saturs(kalendārs)

1 Ievads metodikā- mācību likumsakarības konkrētam mācību priekšmetam.
2 Mājturības izglītības vēsture.
3 Mājturības aktualitātes (2 nedēļas).
4 Mājturības skolotāja personība un profesionālisms.
5 Mājturības skolotāja specialitātes perspektīvas.
6 IZM vadlīnijas un mācību programmas mājturībā un tehnoloģijās.
7 Skolēnu mācību darba patstāvības un aktivizācijas paņēmieni.
8 Mājturības un tehnoloģiju pasniegšanas teorija un metodika.
9 Starppriekšmetu un starptematu saikne mājturības mācībās.
10 Mājturībā pielietojamās mācību metodes.
11 Mājturības un tehnoloģiju nodarbību sagatavošana un plānošana.
12 Mājturības stundas analīze un novērtējums.
13 Skolēnu mācību darba rezultātu novērtējums mājturībā.
14 Mājturības mācību grāmatu sastādīšanas un novērtēšanas metodika.
15 Mācību grāmatu mājturībā un tehnoloģijās apzināšana.
16 Materiāli tehniskā bāze mājturības mācībās.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

1. Apmeklētas kontaktnodarbības.
2. Izstrādāti un aizstāvēti praktiskie darbi nodarbību laikā, kas tiek vērtēti ar „iesk./neiesk.”.
3. Iesniegti un aizstāvēti patstāvīgie mājas darbi, kas tiek vērtēti ar atzīmi 10 ballu sistēmā.
4. Nokārtots teorijas kontroldarbs, kas tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā.
Pārbaudes veids - ieskaite ar atzīmi.

Obligātā literatūra

1. Dišlere V. Mājturības mācību metodika. Mācību grāmatu apraksti mājturībā un tehnoloģijās. LLU studiju materiāli topošajiem mājturības un tehnoloģiju skolotājiem. Jelgava: LLU, PMPMA, 2011. ISBN 987-9934-8029-0-4. Pieejams: http://estudijas.llu.lv (Peda2040)
2. Dišlere V. Mācību grāmatu sastādīšanas didaktika amatu mācībai pieaugušajiem. Rīga, Latvijas Praktisko mācību priekšmetu metodiskā apvienība, 2003, 20 lpp. Pieejams: http://estudijas.llu.lv (Peda2040)
3. Mācību priekšmetu programmu paraugi [tiešsaiste] [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://visc.gov.lv/vispizglitiba/saturs/programmas.shtml Mājturības mācību priekšmeta programmu paraugi
4. Vucenlazdāns P. Darbmācības metodikas pamati. [Rīga: LU], 1994. 147. lpp. Pieejams: http://estudijas.llu.lv (Peda2040)

Papildliteratūra

1. Vadlīnijas patērētājizglītībai Baltijas valstīs: dzīves prasmes ilgtspējīgai attīstībai. Ziemeļvalstu un Baltijas valstu projekts Patērētājizglītības attīstība 2000-2004. V.Dišlere- līdzautore un galvenā redaktore latviskajam izdevumam. Jelgava: Latvijas Praktisko mācību priekšmetu metodiskā apvienība, 2004. 49 lpp.
2. Mācības patērētājzinībās: gudra izvēle. 7 mācību moduļi patērētājizglītībā pieaugušajiem. // LLP/ Grundtvig-2 projekts Patērētāju izglītošanas pilnveide laukos 2004-2007, Projekta koord Vija Dišlere. Jelgava: PMPMA, 2007. 194 lpp. http://estudijas.llu.lv
3. Pokulis J. Darbmācības metodikas teorija un prakse. Daugavpils: Saule,1997. 35 lpp. Pieejams: http://estudijas.llu.lv (Peda2040)

Periodika un citi informācijas avoti

1. International Federation of Home Economics. [tiešsaiste] [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://www.ifhe.org/
2. DOLCETA 6 mācību moduļi patērētājizglītībā. [tiešsaiste] [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://www.dolceta.eu/latvija/index.php
3. Teacher Preparation and Student Achievement [tiešsaiste] [skatīts 31.05.2013.]. Pieejams: http://epa.sagepub.com/content/31/4/416.short

Piezīmes

Obligātais studiju kurss profesionālā bakalaura studiju programmā Mājas vide izglītībā pilna un nepilna laika studijās.