Kursa kods PārZ5016

Kredītpunkti 3

Pārtikas produktu iesaiņošana

Zinātnes nozarePārtikas zinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits12

Semināru un praktisko darbu stundu skaits12

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits57

Kursa apstiprinājuma datums12.01.2024

Atbildīgā struktūrvienībaPārtikas institūts

Kursa izstrādātājs

author prof.

Sandra Muižniece-Brasava

Dr. sc. ing.

Kursa anotācija

Kursa mērķis: nodrošināt iespējas studentiem apgūt un /vai pilnveidot zināšanas par pārtikas produktu iepakojumu, iekļaujot informāciju par iepakojuma materiālu un iepakošanas tehnoloģiju vispārējo raksturojumu un pielietojumu. Iepazīties un analizēt likumdošanas aktus, kas ir saistīti ar iepakojumu, tā marķēšanu. Sekmēt teorētisko un praktisko pamatzināšanu apguvi par progresīvā iepakojuma – biodegradējamais, aktīvais, inteliģentais/ viedais izmantošanas iespējām, kā arī iepakojuma ilgtspēju un iepakojuma optimizāciju, lai samazinātu tā ietekmi uz vidi.
Kursa uzdevumi:
1) veicināt padziļinātu zināšanu apguvi par pārtikas iepakojumu;
2) izklāstīt zināšanas par jaunām iepakošanas tehnoloģijām, dabai draudzīgiem iepakošanas materiāliem;

3) sekmēt zināšanu padziļināšanu par iepakojuma ilgtspēju un izlietotā iepakojuma pārstrādes iespējām.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas:
1) izprot un skaidro pārtikas iepakojuma aktualitātes;
2) izprot un raksturo inovācijas pārtikas iepakojuma jomā.
Prasmes:
3) izprot pārtikas iepakošanas principus, iepakošanas iekārtu darbību un iepakošanas realizācijas procesus;
4) patstāvīgi izvērtē un argumentēti izvēlas dažādu iepakošanas tehnoloģiju izmantošanas iespējas, lai nodrošinātu pārtikas produktu kvalitāti un maksimāli saudzētu apkārtējo vidi.
Kompetences:
5) spēja individuāli un / vai komandā konstruēt kādam izvēlētajam produktam visatbilstošāko iepakojuma risinājumu, ietverot sekojošus aspektus: produkta kvalitātes saglabāšana; optimāla iepakojuma materiāla un iepakošanas tehnoloģijas izvēle, kā arī maksimāli iespējamā draudzīguma nodrošināšana videi.

Kursa saturs(kalendārs)

Lekcijas:
1. Iepakojamo pārtikas produktu raksturojums. L1
2. Iepakojuma industrijas attīstība. L1
3. Iepakošanas materiāli – metāls, stikls, polimēru materiāli, papīrs un kartons. L3, P3
4. Iepakojumu veidi pārtikas rūpniecībā. L1, P1
5. Vāki, to uzdevums, aizvākošanas materiāli un veidi. L1, P1
6. Etiķetes, marķēšana, svītrkodi. L1
7. 1.starppārbaudījums: Pamatjautājumi – pamatnostādņu formulēšana. Pārrunas par individuālā darba sagatavošanas gaitu. P1
8. Jaunākās iepakošanas tehnoloģijas – vakuumā un Sous vide iepakojumā. L1, P2
9. Iepakošanas metodes izmainītā vidē. Lietotās gāzes, to iedarbība uz pārtiku. L1, P2
10. Aktīvais un inteliģentais iepakojums, tā attīstības tendences. L1
11. Aseptiskais iepakojums. L1
12. Transportiepakojums. L1, S1
13. Biodegradējamie iepakošanas materiāli. L2, S1
14. Izlietotā iepakojuma pārstrāde. L1, S1
15. 2.starppārbaudījums. Iepakojuma optimizācija un ilgtspēja. P1
16. Individuālā darba novērtējums. Eksāmens (E3). P2
Praktiskie darbi:
1. praktiskais darbs. Iepakojuma formu analīze
2. praktiskais darbs. Iepakošana izmainītā gāzu vidē.

3. praktiskais darbs. Iepakojuma prototipa izveide.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Semināru un praktisko darbu apmeklējums ir obligāts.
Studentu sasniegto rezultātu kopvērtējumu studiju kursā veido:
1) sekmīgi nokārtots starppārbaudījums  pamatjautājumi – pamatnostādņu formulēšana iepakojuma industrijai (10%).
2) sekmīgi nokārtots starppārbaudījums  iepakojuma optimizācija un ilgtspēja (10%).
3) 3 praktiskie darbi – iepakojuma formu analīze; iepakošana izmainītā gāzu vidē; iepakojuma prototipa izveide (30%).

Eksāmens – kurš sastāv no referāta (min apjoms 15 lpp) un prezentācijas (10 min) par individuāli, brīvi izvēlētu produkta iespējamajiem iepakošanas veidiem, sākot no produkta izgatavošanas tehnoloģiskā procesa līdz patērētājam (50%).

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Studējošo pastāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/ vai darba grupās, uzdodot šādus uzdevumus: patstāvīgi gatavoties semināru nodarbībām, praktiskajiem darbiem un starppārbaudījumiem, gala pārbaudījumam; sagatavot referātu un prezentāciju par izvēlētā pārtikas produkta iepakošanas risinājumu; studēt ar kursa tēmām saistītu literatūru.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studentu studiju kursā sasniegto rezultātu kopvērtējumu veido:
1) sekmīgi nokārtots starppārbaudījums  pamatjautājumi – pamatnostādņu formulēšana iepakojuma industrijai (10%).
2) sekmīgi nokārtots starppārbaudījums  iepakojuma optimizācija un ilgtspēja (10%).
3) 3 praktiskie darbi – iepakojuma formu analīze; iepakošana izmainītā gāzu vidē; iepakojuma prototipa izveide (30%).

4) Eksāmens – kurš sastāv no referāta (min apjoms 15 lpp) un prezentācijas (10 min) par individuāli, brīvi izvēlētu produkta iespējamajiem iepakošanas veidiem sākot no produkta izgatavošanas tehnoloģiskā procesa līdz patērētājam (50%).

Obligātā literatūra

1. Dukaļska, L., Muižnieces Brasava, S. (2012) Progresīvās iepakojuma tehnoloģijas pārtikas industrijā, LLU.
2. Dukaļska, L., Muižniece-Brasava, S. (2008) Biodegradējamie iepakošanas materiāli pārtikas industrijā, LLU.
3. Dukaļska, L. (2008) Pārtikas produktu iepakošanas tehnoloģija. Akadēmiskais apgāds.
4. Langowski, H.C, Wani, A.A, Singh, P. (2017) Food Packaging Materials. CRC Press, Taylor and Francis.
5. Robertson, G.L. (2012) Food Packaging and Practice. Third Edition. CRC Press.
6. Hellstrom, D., Olsson, A. (2017) Managing Packaging Design for Sustainable Development: A Compass for Strategic Directions. Wiley.

7. Blokdyk, G. (2020) Sustainable Packaging A Complete Guide 2020 Edition. Emereo Publishing.

Papildliteratūra

1. Katiyar, V (2020) Sustainable Polymers for Food Packaging: An Introduction. De Gruyter.
2. Athanassiou, A. (2020) Sustainable Food Packaging Technology. Wiley-VCH Verlag GmbH.
3. Shakeel, A. (2018) Bio-based Materials for Food Packaging: Green and Sustainable Advanced Packaging Materials. Springer Verlag.
4. Burgess, P. (2016) Integrating the Packaging and Product Experience in Food and Beverages: A Road-Map to Consumer Satisfaction. Elsevier Science & Technology.
5. Arvanitoyannis, I. (2012) Modified Atmosphere and Active Packaging Technologies. CRC Press.

6. Yam, K.L. (2010) The Wiley Encyclopaedia of Packaging Technology. John Wiley & Sons.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Bioplastic Magazine, Polymedia Publisher GmbH, 2007-2020. Pieejams: http://bioplastics-cms.de/bioplastics/
2. International Biodegradable Polymers Association: http:// http://www.european-bioplastics.org/
3. Latvijas Iepakotāju asociācija: www.packaging.lv
4. Modified Atmosphere Packaging (MAP): http://www.linde-gas.com/
5. What is PET? News, publications: http://www.petcore.org/Content/Default.asp

6. Packaging materials, technologies, news, publications: http://www.packaging-gateway.com/market-data/

Piezīmes

Izvēles kurss starpaugstskolu maģistra studiju programmas Uzturzinātne maģistrantiem pilna laika studijās.