Kursa kods PārZ4043

Kredītpunkti 3

Patērētāja politika

Zinātnes nozarePārtikas zinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits16

Semināru un praktisko darbu stundu skaits16

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums12.10.2011

Atbildīgā struktūrvienībaZemes pārvaldības un ģeodēzijas institūts

Kursa izstrādātājs

author

Viesturs Rozenbergs

Dr. sc. ing.

Kursa anotācija

Kursa pirmajā daļā studenti apgūst Latvijas Republikas un Eiropas Savienības likumdošanu patērētāju aizsardzības jomā – regulas, direktīvas, likumus un noteikumus. Kursa otro un trešo daļu veido ieskats patērētāju sabiedrības veidošanās ekonomikas principos, kā arī psiholoģiskie aspekti un iedzīvotāju izglītības jautājumi. Praktiskajos darbos semināru veidā tiek apskatīti dažādi praktiski piemēri, kas saistīti ar likumdošanu patērētāju aizsardzības jomā.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Pēc kursa studijām studentam būs:
• zināšanas un kritiska izpratne par teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem patērētāja politikas jautājumos
• prasmes formulēt, kritiski izvērtēt un izmantot praktiskajā darbā pamatzināšanas – patērētāju politikas normatīvo bāzi, patērētāja sabiedrības pamatprincipus un patērētāja uzvedības modeļus
• kompetence pieņemt lēmumus par rīcību attiecībās ar patērētājiem, to rīcības prognozēšana.

Kursa saturs(kalendārs)

1 Ievads. ES iedzīvotāju skaits, tā sadalījums pa kohortām. Patērētāju politikas mērķi un uzdevumi.
2 ES politika un likumdošana. Patērētāju sabiedrības attīstība, vienotā tirgus attīstība.
3 Latvijas Republikas XX gadsimta likumi patērētāju tiesību aizsardzības jomā.
4 Latvijas Republikas XXI gadsimta likumi. Reklāmas likums, Konkurences likums, Negodīgas komercprakses likums u.c.
5 Latvijas Republikas MK noteikumi. Kārtība, kādā norādāmas preču cenas, distances līgums, marķēšanas noteikumi u.c.
6 Pārtikas aprites uzraudzības likums un ar to saistītie MK noteikumi.
7 Tūrisma likums un ar to saistītie MK noteikumi.
8 Pārtikas preču atbilstības novērtēšana. Kvalitātes un atbilstības jēdzieni.
9 Atbilstības novērtēšana nepārtikas sfērā. Likums, termini.
10 Patērētāja prasījums. MK noteiktā kārtība, mutiskā prasība, rakstiskā prasība, ekspertīze, šķīrējiestāde.
11 Izaugsmes pretrunas un Latvijas vieta pasaulē. Mūsdienu dzīvesveida priekšnosacījumi. Sistēmas pašregulācijas nosacījumi
12 Patērētāju tipi. Patērētāju 3 pamattipi – budisti, prometejisti un dionīsisti. Vīrieši, sievietes un bērni. Identitāte.
13 Cilvēka vajadzības un iepirkšanās mānija. Cilvēka vajadzības. Krīze, apjukums un iepirkšanās mānija.
14 Patērētāja emocijas un uzvedība. Saiknes zudums ar ražotāju. Vide. Biheivioristu skatījums.
15 Patērētāju sabiedrība. Eiropas un Latvijas kā patērētājsabiedrības salīdzinājums.
16 Noslēgums. Latvijas kā patērētājsabiedrības vai ne-patērētājsabiedrības attīstības iespējas. G-20 Seula-2010.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Jābūt uzrakstītiem kontroldarbiem un izpildītiem praktiskajiem darbiem.

Obligātā literatūra

1. Advances in Household Economics, Consumer Behaviour and Economic Policy. – Ashgate Publishing, 2005. 183 pages.
2. State of the World 2010: Transforming Cultures: From Consumerism to Sustainability (State of the World). – W.W. Norton & Company, 2010. 244 p.
3. The Global Debt Trap: How to Escape the Danger and Build a Fortune. – Wiley, 2010. 230 p.
4. Torgāns K., Jemeļjanova M., Barkovska V. Produkcijas kvalitāte, likums, patērētāja tiesības. Rīga: Latvijas Juridiskais centrs, 1994, 126 lpp.

Papildliteratūra

1. Consumer Behaviour. William L. Wilkie.- 3rd ed. John Wiley&Sons, Inc., New York, Chichester, Brisbane, Toronto, Singapore, 1994, 614 p.
2. Pircēju tiesību aizsardzība Latvijā un pasaulē. Kvalitātes nodrošināšanas nacionālā programma. Rīga: KIF "Biznesa komplekss”, 1996, 24 lpp.
3. A handbook of food packaging (edited by Frank A. Paine, Heather Y. Paine). 2nd ed. London etc. : Blackie Academic & professional, 1992. - XIV, 497 p.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Journal of Consumer Research. [tiešsaiste]. University Chicago Press. ISSN: 0093-5301 [skatīts 05.12.2011.]. Pieejams: EBSCO Academic Search Complete datubāzē: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&jid=JCR&site=ehost-live
2. Journal of Consumer Psychology. - Elsevier. ISSN: 1057-7408.
3. Journal of Retailing and Consumer Services. [tiešsaiste]. Published by Elsevier Science. ISSN: 0969-6989. [skatīts 05.12.2011.] Pieejams Science Direct datubāzē: http://www.sciencedirect.com/science/journal/09696989.

Piezīmes

Obligāts studiju kurss ĒVU specialitātes.