Kursa kods PārZ3089

Kredītpunkti 3

Jaunu pārtikas produktu izstrāde

Zinātnes nozarePārtikas zinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā81

Lekciju stundu skaits8

Semināru un praktisko darbu stundu skaits24

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits49

Kursa apstiprinājuma datums17.04.2020

Atbildīgā struktūrvienībaPārtikas institūts

Kursa izstrādātājs

author asoc. prof.

Dace Kļava

Dr. sc. ing.

Priekšzināšanas

Mate3029, Lietišķā matemātika I

PārZ1003, Pārtikas izejvielu bioloģija

PārZ1015, Kvalitātes sistēmas

Kursa anotācija

Studija kursa mērķis ir sniegt zināšanas par Jaunu produktu izstrādes procesu un nozīmi ražošanas uzņēmumos un pētniecībā. Iepazīstas ar ideju ģenerēšanas metodēm, produktu prototipa izstrādes un pārbaudes metodēm. Komercializēšanas posma ietvaros veido jaunā produkta dizainu un apgūst pārdošanas metodes un iespējas.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Zināšanas un izpratni par jaunu produktu izstrādes procesu ražošanas uzņēmumā vai pētniecībā, kā arī izpratni par svarīgākajiem jēdzieniem un likumsakarībām. 1,2,3 kontroldarbs.
Spēj izstrādāt jaunu pārtikas produktu attīstības koncepciju, diskutēt un pamatot jaunu produktu nepieciešamību un kvalitātes prasības. Praktiskie darbi,1,2,3,4. mājas darbs, semināri.
Spēj apkopot un analizēt informāciju, risināt ar nozari un produktu izstrādi saistītas problēmas, pieņemt lēmumus par jaunu produktu izstrādes virzību darba komandā. Praktiskie darbi, patstāvīgais darbs, noslēguma seminārs.

Kursa saturs(kalendārs)

1.Lekcija. Inovācijas, inovatīvs uzņēmums, inovatīva darbība. Jēdzieni, atšķirības, izpratne par to nepieciešamību uzņēmējdarbībā. Jaunākās attīstības tendences pārtikas nozarē un iespējas jaunu produktu izstrādē -1h.
2.Grupu darbs un diskusiju seminārs – iepazīties ar jaunākajām tendencēm atsevišķās pārtikas nozarēs un diskutēt par nākotnes attīstības virzieniem – 2h. 1. kontroldarbs Jēdzieni, to atšķirības, jaunākās nozares attīstības tendences.
3.Lekcija. Jaunu produkta attīstības metodes, to izvēles un izmantosānas iespējas ražošanā un pētniecībā – 1h. Mājas darbs (MD) Jaunu produktu attīstības metodes izvēle un pamatojums atšķirīgos modeļuzdevumos.
4. Seminārs. Mājas darbu prezentācija un diskusija par modeļa izvēles plusiem un mīnusiem. 2h.
5.Lekcija. Instrumenti inovatīvo risinājumu attīstībai – radošās domāšanas metodes ideju ģenerēšanai. Ideju izvērtēšana un produkta attīstības plāna izstrāde – 1h.
6.Praktiskās nodarbības. Ideju ģenerēšanas metodes - Prāta vētra, Analoģiskā spriešana, Nejaušs vārds u.c. - 2h.
7. Praktiskā nodarbība. Idejas apraksta veidošana un izvērtēšana, salīdzinot ar analogiem produktiem -2h. MD. Produkta attīstības plāna izstrāde.
8.Seminārs. Produkta attīstības plāna prezentācija un pašnovērtēšana 2h. 2.kontroldarbs Jaunu produktu attīstības un ideju ģenerēšanas metodes, to izvērtēšana.
9.Lekcija. Prototipu izstrādes posms. Prototipu izstrāde, pārbaude un pilnveide 1h.
10.Praktiskais darbs. Prototipa attīstības un kontroles shēmas izstrāde un prezentācija 2h.
11. Lekcija. Produktu attīstības posms. Jaunā produkta nepieciešamās dokumentācijas izstrāde. Intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzība - 2h.
12. Lekcija. Jaunu produktu komercializācija. Preces pārdošanas stratēģija. Preces pārdošanas dizaina izstrāde. Preču pārdošanas veicināšanas pasākumu plānošana – 2h.
13.Praktiskais darbs. Preces pārdošanas dizaina izstrāde, izmantojot radošās metodes. MD. Preces dizaina apraksta izveide un prototipa izstrāde – 2h.
14.Seminārs. Preces pārdošanas dizaina prototipa prezentācija - 2h.
15.Praktiskais darbs. Preču pārdošanas veicināšanas pasākumu izstrāde, izmantojot radošās domāšanas metodes – 2h. MD. Pārdošanas veicināšanas pasākuma kalendāra izstrāde.
16. Seminārs par pārdošanas veicināšanas pasākumu nozīmi inovāciju komercializēšanā – 2h. 3.kontroldarbs Preču pārdošanas pasākumi un to izmantošanas pamatojums.
17.Diskusijas seminārs par inovāciju kā ekonomiskās izaugsmes faktoru ražošanas uzņēmumā - 2h.

18. Noslēguma seminārs – patstāvīgais darbs jaunu produktu attīstības plāna izstrāde atšķirīgās modeļvidēs un prezentācija– 2h.

Prasības kredītpunktu iegūšanai


Eksāmens. Studenti semestra laikā raksta 3 kontroldarbus, piedalās semināros, izstrādā un aizstāv 4 mājas darbus kā aī noslēgumā izstrādā jaunu produkta izstrādes plānu atšķirīgās modeļvidēs, saņemot vērtējumu, kas veido akumulejošo eksāmena atzīmi.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Gatavošanās, studējot literatūru, apkopojot un analizējot to, mājas darbu izstrādei un prezentācijai semināros.
1.MD individuāls pētījuma rakstveida darbs, kura, mērķis ir veicināt studentu izpratni, un nostiprināt zināšanas par jaunu produktu attīstības metodēm un izvēli atšķirīgās situācijās.
2.MD Jaunā produkta attīstības plāna izstrāde, kurā tiek konspektīvi aprakstīta ideja redzējums jau kā produkts ar organoleptiskām īpašībām , iepakojuma lielumu un materiālu, paredzamo mērķtirgu un iespējamo konkurētspēju.
3.MD Izmantojot radošu pieeju, studenti patstāvīgi izstrādā un prezentē jaunā produkta dizainu un prototipu – iepakojamā materiāla un veida, etiķetes, logo krāsas, teksta izvēli.

4.MD individuāli izstrādā pārdošanas veicināšanas pasākumu aprakstus un izstrādā pamatotu marketinga aktivitāšu plānu. Semināra laikā studenti argumentē, diskutē un aizstāv Pārdošanas veicināšanas pasākumu plānu.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studiju kursa eksāmena vērtējums ir atkarīgs no studiju kursa kontroldarbu, praktisko darbu, semināru un patstāvīgā darba akumulatīvā vērtējuma.
Students sekmīgu atzīmi par kontroldarba testu var iegūt, ja vismaz 50 % testa jautājumu atbildēti pareizi.
Mājas darbus un patstāvīgo darbu novērtē saskaņā ar noteikto vērtēšanas skalu no izcili līdz gandrīz apmierinoši.
Eksāmena atzīmi aprēķina kā vidējo aritmētisko.

Obligātā literatūra

Handbook of research on innovation and entrepreneurship / edited by David B. Audretsch ... [et al.]. Cheltenham, UK ;Northampton, MA : Edward Elgar ; c2011. xvi, 510 lpp. : il. ; 25 cm. ISBN 9781848440876 (hbk.)
Kotler, Philip Mārketings no A līdz Z / Filips Kotlers ; no angļu valodas tulkojusi Teika Lapsa. Rīga : Jumava, c2007 204, [1] lpp. : tab. ; 20 cm. ISBN 9789984382524
Inovatīvās darbības pamatelementi : rokasgrāmata maziem un vidējiem uzņēmumiem / Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija ; [priekšvārda autors Arturs Krišjānis Kariņš]. Rīga : Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija, 2005 248 lpp. : il., tab ; 24 cm. ISBN 9984
Goller, Ina Creativity for innovation management / John Bessant, Ina Goller. Abingdon, Oxon ;New York : Routledge, 2017. x, 332 lpp. : ilustrācijas. ISBN 9781138641303 (hardback)

Papildliteratūra

Fuller. G.W. New Food Product Development, CRC Press, 2011.- 508p.;

Periodika un citi informācijas avoti

Innovative Food Science and Emerging Technologies, ISSN: 1466-8564

rends in Food Science & Technology,ISSN: 0924-2244

Piezīmes

Obligātais studiju kurss akadēmiskās izglītības bakalaura studiju programmā "Pārtikas kvalitāte un inovācijas".