Kursa kods PārZ3082

Kredītpunkti 6

Zivju pārstrādes tehnoloģija

Zinātnes nozareKopējais stundu skaits kursāLekciju stundu skaitsSemināru un praktisko darbu stundu skaitsLaboratorijas darbu stundu skaitsStudenta patstāvīgā darba stundu skaitsKursa apstiprinājuma datumsAtbildīgā struktūrvienība
Pārtikas zinātne (nav zn)24038203814421/03/2018Pārtikas tehnoloģijas katedra

Kursa izstrādātāji

author prof.

Līga Skudra

Inženierzinātņu doktors

author prof.

Ruta Galoburda

Inženierzinātņu doktors

author prof.

Sandra Muižniece-Brasava

Inženierzinātņu doktors pārtikas zinātnē

author asoc. prof.

Anita Blija

Inženierzinātņu doktors

author doc.

Evita Straumīte

Inženierzinātņu doktors

author doc.

Ilze Grāmatiņa

Inženierzinātņu doktors pārtikas zinātnē

Priekšzināšanas

Ķīmi2018, Pārtikas organiskā ķīmija

Ķīmi2019, Fizikālā un koloidālā ķīmija

PārZ1003, Pārtikas izejvielu bioloģija

PārZ2004, Pārtikas procesi un iekārtas I

PārZ4014, Pārtikas sensorā novērtēšana

PārZ4060, Pārtikas piedevas

Papildliteratūra

1. Kampuse, S., Grāmatiņa, I., Kunkulberga, D., Ciproviča, I. Ceļvedis mājražošanā. Ozolnieki: Latvijas Lauku konsultācijas un izglītības centrs. 2015. 78 lpp.
2. Plikšs M., Aleksejevs Ē. Zivis. Rīga: Gandrs, 1998. 304 lpp.
3. Peice B., Peicis L. Vistkopība. Zemnieka rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne ABC. 2011. 96 lpp.
4. Долганова Н.В., Мижуева С.А., Газиева С.О. Упаковка, хранение и транспортировка рыбы и рыбных продуктов. Учебное пособие. Санкт-Петербург: Издательство «ГИОРД». 2011. 268 с.
5. Сарафанова, Л.А. Применение пищевых дабавок в переработке мяса и рыбы. [tiešsaiste] Санкт-Петербург: Издательство «Профессия». 2007. 255 с. [Skatīts 14.12.2018.] Pieejams: http://docplayer.ru/46758068-Primenenie-pishchevyh-dobavok-v-pererabotke-myasa-i-ryby.html
6. Luter J.B., Jacobsen C., Bakaert K., Sæbø A., Oehlehschlager J. Seafood research from fish to dish. Quality, safety and processing of wild and farmed fish. Netherlands: Wageningen Academic Publishers. 2006. 567 p.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Latvijas zivsaimniecības gadagrāmata. Rīga: Zivju fonds. ISSN : 1407-1959
2. Васюкова, А.Т. Переработка рыбы и морепродуктов. Учебное пособие. Мoсква: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К». 2012. 102 с.

Piezīmes

PTF pilna laika akadēmiskās izglītības bakalaura studiju programmas “Pārtikas kvalitāte un inovācijas”

Kursa anotācija

Studenti iegūst zināšanas par zivju un olu ķīmisko sastāvu, īpašībām, novērtēšanas kritērijiem. Apgūst zivju un olu produktu ražošanas pamatus, to laikā notiekošos fizikālos, bioķīmiskos un mikrobioloģiskos procesus. Iegūst zināšanas par dažādu zivju un olu produktu defektu rašanās cēloņiem un novēršanas iespējām. Iepazīstas ar zivju, olu produktu ražošanā izmantotajām speciālajām iekārtām un pārtikas drošības prasībām šo produktu ražošanā.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Pēc studiju kursa apgūšanas studenti iegūs: zināšanas – spēj izprast nozares svarīgākos jēdzienus un likumsakarības, pieņemt lēmumu par piemērotākiem ražošanas procesiem, iekārtām un rast risinājumu jaunu produktu iztrādē – 1., 2., 3., 4. kontroldarbs;
prasmes – veikt inovatīvu un pētniecisku darbību formulējot un analītiski aprakstot zivju un olu pārstrādes nozares problēmu risinājumus; spēj tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem – 1., 2., 3., 4. semināri, ; 1., 2., 3., 4. praktiskās nodarbības un 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8. laboratorijas darbi.
kompetence – spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju, pieņemot lēmumus un risinot problēmas zivju un olu pārstrādes produktu ražošanas kvalitātes pārvaldībā un inovāciju izstrādē – kontroldarbi, semināri, praktiskās nodarbības un laboratorijas darbi.

Kursa plāns

1. Zivju iedalījums pēc skeleta uzbūves, ķermeņa formas, tauku satura. Latvijas zivju iedalījums ekoloģiskās grupās (Tehnoloģija – Lekcija 1 h).
2. Zivju resursu atražošana Latvijā. Zvejas produktu sensoro, fizikāli ķīmisko, mikrobioloģisko rādītāju izvērtējums. (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h; Kvalitāte – Lekcija 1 h). (Tehnoloģija – 1. Laboratorijas darbs 8 h – Zivju svaiguma novērtējums, pielietojot sensorās, fizikāl-ķīmiskās un mikrobioloģiskās analīžu metodes).
3. Zivju uzbūve, ķermeņa daļu masas attiecība. Zivju ķīmiskais sastāvs, uzturvērtība. Fizikāli ķīmiskās analīžu metodes (Tehnoloģija – Lekcija 2 h).
4. Bioķīmiskās un mikrobioloģiskās norises zivju gaļā (Tehnoloģija – Lekcija 2 h). Izejvielas kontaminācija, drošības un risku izvērtējums. (Mikrobioloģija – Lekcija 1 h; Laboratorijas darbs 1 h – Atvēsinātu zivju mikrobioloģiskā testēšana). 1. kontroldarbs.
5. Zivju griešanas veidi (Tehnoloģija – Lekcijas 1 h). Galveno tehnoloģisko iekārtu raksturojums (Iekārtas – Lekcijas 1 h).
6. Zvejas produktu konservēšanas metodes. Atvēsināšana un uzglabāšana (Tehnoloģija – Lekcija 2 h). Drošības un risku izvērtējums (Kvalitāte – Lekcija 1 h; Praktiskās nodarbības 2 h – Zivju apdraudējuma izvērtējums).
7. Zvejas produktu saldēšana, saldēšanas paņēmieni (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h). Optimālākā iepakojuma veida un materiālu izvēle (Iepakojums – Lekcijas 1 h). Sensoro, fizikāli ķīmisko kvalitātes rādītāju izvērtējums (Sensorā novērtēšana – Lekcija 1 h; Seminārs 3 h – Atvēsinātu, saldētu zivju sensorais novērtējums).
8. Zvejas produktu sālīšana un marinēšana, sālīšanas veidi (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h). Iekārtu raksturojums (Iekārtas – Praktiskie darbi 2 h – Zivju apstrādes mehāniskās iekārtas). (Mikrobioloģija – Laboratorijas darbs 2 h – Zivju pusfabrikātu mikrobioloģiskā novērtēšana). 2. kontroldarbs.
9. Kūpināšanas, kaltēšanas un vītināšanas procesu raksturojums, paņēmieni. Karsti un auksti kūpinātu zivju produkti (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h; 2. Laboratorijas darbs 8 h – Kūpinātu zivju gatavošana un kvalitātes izvērtējums pielietojot sensoras, fizikāl-ķīmiskas, mikrobioloģiskas analīžu metodes).
10. Kūpinātu zivju produktu sensorie un mikrobioloģiskie kvalitātes rādītāji. Galveno tehnoloģisko iekārtu raksturojums (Iekārtas – Lekcijas 1 h). Iepakojuma veidi (Iepakojums – Seminārs 3 h – Optimālie iepakojuma risinājumi).
11. Produktu drošības un risku izvērtējums (Kvalitāte – Lekcija 1 h). Atvēsinātu, saldētu, sālītu un kūpinātu zivju defekti, to novēršana (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h).
12. Zivju konservu klasifikācija un ražošana. Preservi. Konservu defekti, to novēršanas iespējas (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h; 3. Laboratorijas darbs 8 h – Dažādu zivju konservu un preservu sensoro, fizikāl-ķīmisko, mikrobioloģisko kvalitātes rādītāju noteikšana un analīze).
13. Zivju pusfabrikātu izgatavošana, kvalitātes rādītāji. Zivju ikri, to iegūšana (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h). Iepakojuma materiāli (Iepakojums – Lekcija 1 h). Iekārtu raksturojums (Iekārtas – Lekcijas 1 h; Praktiskie darbi 2 h – Zivju apstrādes termiskās iekārtas). 3. kontroldarbs.
14. Produktu drošības, risku izvērtējums. Sensorie, fizikāl-ķīmiskie kvalitātes rādītāji (Sensorā novērtēšana – Lekcija 1 h; Seminārs 3 h – zivju pārstrādes produktu sensorais novērtējums). Kontaminācija, tās novēršana (Mikrobioloģija – Lekcija 1 h; Laboratorijas darbs 2 h – Zivju pārstrādes produktu mikrobioloģiskā testēšana). 15. Olu uzbūve, ķīmiskais sastāvs, kvalitāte. Olu produktu ražošana (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h). Mikrobioloģiskie kvalitātes rādītāji (Mikrobioloģija – Laboratorijas darbs 1 h – Olu produktu mikrobioloģiskā testēšana). (Tehnoloģija – 4. Laboratorijas darbs 8 h – Olu kvalitātes izvērtēšana pielietojot sensorās, fizikāl-ķīmiskās, mikrobioloģiskās analīžu metodes).
16. Galveno iekārtu raksturojums (Iekārtas – Lekcija 1 h). Iepakojuma veidi un izvēle (Iepakojums – Seminārs 3 h – Iepakojums, kā zivju un olu produktu pievienotā vērtība). Produktu drošības un risku izvērtējums (Kvalitāte – Lekcija 1 h; Praktiskās nodarbības 2 h – Zivju un olu produktu apdraudējuma izvērtējums). 4. kontroldarbs.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

• Jānostrādā un jāaizstāv visi paredzētie laboratorijas un praktiskie darbi, jāņem aktīva dalība visos semināros.
• Sekmīgi jāuzraksta 4 kontroldarbi par lekcijās izskatītajām tēmām.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Patstāvīgie darbi ir studentu individuālais pētījums, kuru mērķis ir padziļināt teorētiskās zināšanas par zivju, olu, to produktu ražošanas tehnoloģiskajiem procesiem un nepieciešamajām iekārtām, dažādiem iepakojuma materiāliem, ar to kvalitāti un drošību saistītiem jautājumiem, gatavojoties semināriem, praktiskajām nodarbībām un laboratorijas darbiem.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Studiju kursa eksāmena vērtējums ir atkarīgs:
• studiju kursa kontroldarbu vidējā aritmētiskā vērtējuma;
• laboratorijas darbu apmeklējuma.
Students sekmīgu atzīmi par kontroldarbu (jautājumi gan testa, gan īso atbilžu variantu veidā) var iegūt, ja vismaz 50 % jautājumu atbildēti pareizi.
Izstrādātos laboratorijas darbus students aizstāv rakstiskā vai mutiskā veidā, atbildot uz jautājumiem, kas saistīti ar darba praktisko un teorētisko pamatojumu.
Četros kontroldarbos iegūtais vērtējums tiks summēts kopā un aprēķināta vidējā aritmētiskā atzīme. Šai atzīmei ir jābūt ne zemākai kā 4 balles, tikai tādā gadījumā students, drīkst kārtot eksāmenu.
Studiju kursu noslēdzot – eksāmens.

Pamatliteratūra

1. Fernandes R. Fish and seafood. Microbiology handbook. UK: RSC Publishing. 2009. 258 p. Ir LLU FB 1 eks.
2. Baltess V. Pārtikas ķīmija. Rīga: 1998. 478 lpp.
3. Ершова, А.М. Технология рыбы и рыбных продуктов. Учебное пособие. Санкт-Петербург: Издательство «ГИОРД». 2006. 939 с.