Kursa kods MežZ4042

Kredītpunkti 2.25

Koktirdzniecība

Zinātnes nozareLauksaimniecības un zivsaimniecības zinātnes, mežzinātne

Zinātnes apakšnozareMeža ekonomika un politika

Kopējais stundu skaits kursā60

Lekciju stundu skaits16

Semināru un praktisko darbu stundu skaits8

Kursa apstiprinājuma datums08.11.2011

Atbildīgā struktūrvienībaMežsaimniecības institūts

Kursa izstrādātājs

author

Aivars Purvgalis

Dr. silv.

Kursa anotācija

Studenti apgūst teorētiskās un praktiskās zināšanas kā organizēt meža nozares produkcijas virzīšanu tirgū, kā veikt tirgus izpēti, tirgus stratēģijas izstrādi, produkcijas konkurētspējīgo priekšrocību noteikšanu, cenu veidošanas politikas izstrādāšanu un pārdošanas organizēšanu, t.sk. reklāmas veidošanu.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

Pēc kursa studijām studentam būs:
Zināšanas - par meža nozares produkcijas pārdošanas organizācijas procesu uzņēmumā;
Prasmes - analizēt situāciju tirgū, novērtēt to un izvēlēties tikai vislabāko tirgus stratēģiju;
Kompetence - praktiski risināt meža nozares produkcijas realizācijas organizācijas problēmas uzņēmumā.

Kursa saturs(kalendārs)

1 Studiju kursa mērķi un uzdevumi. Studiju kursā lietotie pamatjēdzieni un to skaidrojums. Pārdošanas koncepcijas.
2 Meža nozares firmu uzņēmējdarbības vide, tās tieši un netieši ietekmējošie faktori. Pircēju tirgus tipi. Prakt. d.
3 Produkcijas realizācijas organizācijas process. Pasākumu komplekss tā nodrošināšanai. Firmā veidojamās struktūrvienības.
4 Uzņēmuma stratēģijas plānošana darbībai tirgū. Tirgus analīzes metodes. Stratēģijas izstrādes principi. Prakt. d.
5 Preču piegādes (sagādes) un pārdošanas kanāli, to izvēles ekonomiskie pamati un darbības efektivitātes novērtēšana.
6 Lēmuma pieņemšana par sadales kanāla izveidošanu. Alternatīvo kanālu izvērtēšana. Optimālā kanāla izvēle . Prakt.d.
7 Meža nozares produkcijas tirgus ietilpība un tās aprēķināšanas metodes. Uzņēmuma tirgus daļas aprēķināšana.
8 Biznesa un starpnieku tirgus raksturīgākās iezīmes. Starpnieku darbības stratēģijas, to piesaistīšana. Prakt.d.
9 Meža nozares produkcijas tirgus izvēles pamatprincipi. Novērtēšanas kritēriji, to praktiskais pielietojums. Prakt. d.
10 Tirgus aizpildīšanas stratēģijas izstrādāšana. Ražojamā produkcija un ieteicamie kritēriji stratēģijas izvēlei.
11 Pasākumu izstrādāšana, to realizācija produktu pozīciju nostiprināšanai tirgū. CRM. Klientu attiecību likumi.
12 Tirgū nostiprināmās kokapstrādes produktu pozīcijas. Pozīciju nostiprināšanas stratēģijas izvēle. Prakt. d.
13 Zaudējumu aprēķins no zaudētiem klientiem. Klientu apmierinātības līmeņa apzināšana. Jaunu klientu piesaistes izmaksas.
14 Sistēmas „produkts – pircējs” darbība nozarē. Produktu līmeņi Galvenie sistēmas rādītāji. Prakt. d.
15 Produkcijas dzīves cikls, tā posmi. Pielietojamās stratēģijas. Firmas veicamie pasākumi katrā posmā.
16 Meža nozares produktu virzīšana tirgū. Metodes preču virzīšanai tirgū. Izmaksu aprēķināšana. Prakt. d.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Studiju programma "Mežinženieris" - ieskaites ar atzīmi iegūšanai jābūt izpildītiem un aizstāvētiem visiem programmā paredzētajiem praktiskajiem darbiem un uzrakstītiem visiem 4 kontroldarbiem. Kontroldarba rezultātus novērtē pēc 10 ballu sistēmas un tas ir nokārtots, ja iegūtas vismaz 4 balles. Kontroldarbi aptver visas studiju kursa lekcijas.
Studiju programma "Kokapstrāde" - eksāmens. Jjābūt izpildītiem un aizstāvētiem visiem programmā paredzētajiem praktiskajiem darbiem. Eksāmens rakstisks. Eksāmena rezultātus novērtē pēc 10 ballu sistēmas un tas ir nokārtots, ja iegūtas vismaz 4 balles. Eksāmens aptver visas studiju kursa lekcijas.

Obligātā literatūra

1. Latvijas Republikas likumi un MK normatīvie akti.
2. Harward business review on marketing. Latv. val. Mārketings. tulkojums no angļu val. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2009. 145 lpp.
3. Līpiņš L, Liepa I. Apaļo kokmateriālu uzmērīšana. Jelgava: SIA „Latgales druka”, 2007. 104 lpp.
4. Rurāne M. Finanšu menedžments. RSEBAA. Rīga, 2005. 383 lpp.

Papildliteratūra

1. Meža nozare Latvijā.
2. Kaktiņš J. Preču biržas. Mācību līdzeklis. Jelgava. 2007. 106 lpp.
3. Abizāre V. Uzņēmējdarbība. Rīga: Latvijas Uzņēmējdarbības un menedžmenta akadēmija, 2007. 139 lpp.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Dienas Bizness. ISSN 1407 - 2041
2. Baltijas koks. ISSN 1407 - 6667
3. Baltic Forestry. ISSN 1392 - 1355

Piezīmes

Studiju kurss iekļauts MF profesionālās augstākās izglītības bakalauru studiju programmas "Mežinženieris" un "Kokapstrāde" obligātajā daļā.