Kursa kods Medi5016
Kredītpunkti 4.50
Zinātnes nozareMedicīnas bāzes zinātnes, tai skaitā farmācija
Zinātnes apakšnozareAnatomija
Kopējais stundu skaits kursā120
Lekciju stundu skaits48
Kursa apstiprinājuma datums20.12.2011
Atbildīgā struktūrvienībaZemes pārvaldības un ģeodēzijas institūts
Kursa mērķis ir nodrošināt studentiem iespējas iegūt pamatzināšanas par cilvēka organisma kā vienota veseluma uzbūvi, attīstību un funkcijām, izmantojot gan tradicionālās, gan mūsdienu anatomijas pētīšanas metodes, tai skaitā datorapmācību pēc speciālām Eiropā un pasaulē aprobētām programmām.
Kursa uzdevumi:
1) radīt mūsdienu jaunākajiem sasniegumiem atbilstošu priekšstatu par gremošanas, sirds un asinsrites, elpošanas un izvadorgānu sistēmas uzbūves un funkcijas galvenajām likumsakarībām;
2) īpašu vērtību veltīt centrālās, perifēriskās un veģetatīvās nervu sistēmas uzbūvei un funkcijām kā visu iekšējo orgānu regulējošai sistēmai.
Zināšanas:
1) zina ķermeņa uzbūves vispārīgās likumsakarības;
2) izprot cilvēka gremošanas, sirds un asinsrites, elpošanas, izvadorgānu un nervu sistēmas uzbūvi un funkcijas.
Prasmes:
3) prot parādīt anatomiskās struktūras – iekšējo orgānu topogrāfiju: novietojumu, daļas;
4) prot demonstrēt dažādu iekšējo orgānu savstarpējās attiecības.
Kompetences:
5) spēj analizēt anatomisko struktūru uzbūvi saistībā ar funkciju.
Lekcijas:
1. Gremošanas orgānu sistēma I. L2 P5
2. Gremošanas orgānu sistēma II. P3
3. Sirds un asinsrites sistēma I. L2 P2
4. Sirds un asinsrites sistēma II. P2
5. Elpošanas orgānu sistēma. P2
6. Izvadorgānu sistēma. P2
7. Centrālā nervu sistēma I. L2 P3
8. Centrālā nervu sistēma II. P3
9. Perifēriskā nervu sistēma. P2
10. Veģetatīvā nervu sistēma. P2
Praktiskie darbi
1. praktiskais darbs. Tievās un resnās zarnas uzbūves likumsakarības un funkcionālās atšķirības.
2. praktiskais darbs. Sirds ārējā uzbūve, sirds dobumi, sieniņas uzbūve, sirds topogrāfija.
3. praktiskais darbs. Arteriālā sistēma.
4. praktiskais darbs. Elpošanas orgānu sistēma.
5. praktiskais darbs. Izvadorgānu sistēma.
6. praktiskais darbs. Muguras smadzenes.
7. praktiskais darbs. Galvas smadzenes.
8. praktiskais darbs. Muguras smadzeņu nervi, to saknītes un zari.
9. praktiskais darbs. Veģetatīvā nervu sistēma.
Studiju kursa semestra vērtējumu veido:
1) starppārbaudījums I (tests) – 15%;
2) starppārbaudījums II (tests) – 15%;
3) starppārbaudījums III (tests vai prezentācija) – 20%;
4) eksāmens 50%.
Studējošo pastāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai mazākās grupās, uzdodot šādus uzdevumus:
1) patstāvīgi gatavoties praktiskām nodarbībām, praktiskiem darbiem un starppārbaudījumiem, gala pārbaudījumam;
2) sagatavot prezentāciju par gremošanas orgānu darbību;
3) studēt ar kursa tēmām saistītu literatūru.
Studiju kursa semestra vērtējumu veido:
5) starppārbaudījums I (tests) – 15%;
6) starppārbaudījums II (tests) – 15%;
7) starppārbaudījums III (tests vai prezentācija) – 20%;
8) eksāmens 50%.
1. Knipše, G. (2007) Cilvēka anatomija. LU Akadēmiskais apgāds.
2. Paulsen, F., Waschke, J. (2011) Sobotta Atlas of Human Anatomy. Internal orgāns. 15. edit. Elsevier.
3. Knipše, G., Krūmiņa, D., Boka, S., Šavlovskis, J., Vīksna, A. (2020) Cilvēka anatomija. Galva. Kakls. 1. daļa. LU Akadēmiskais apgāds.
4. Platzer, W. (2004) Internal organs. Vol. 2. 4th edit. THIEME.
1. Hall-Craggs, E.C.B. (1990) Anatomy as basis for clinical medicine. Urban & Schwarzenberg.
2. Rice, J. (1991) Medical terminology with human anatomy.
3. Agur, A.M.R., Dalley, A.F. (1999) Grant’s Atlas of Anatomy. Williams & Wilkins.
4. Schumacher, G.H., Aumuller, G. (1990) Topographishe Anatomie des Menschen. Uraban & Fischer.
1. www.bu.edu/anatomy/mli_mainoo.htm-4k
2. www.med.uiuc.edu/anat/large/atlas
Kopīgā maģistra studiju programma Uzturzinātne