Kursa kods LauZ3177

Kredītpunkti 6

Augsnes zinātnes pamati

Zinātnes nozareLauksaimniecības zinātne (nav zn)

Kopējais stundu skaits kursā162

Lekciju stundu skaits24

Semināru un praktisko darbu stundu skaits24

Laboratorijas darbu stundu skaits16

Studenta patstāvīgā darba stundu skaits98

Kursa apstiprinājuma datums17.09.2019

Atbildīgā struktūrvienībaAugsnes un augu zinātņu institūts

Kursa izstrādātājs

author prof. (Emeritus)

Aldis Kārkliņš

Dr. habil. agr.

Kursa anotācija

Studenti gūst pamatzināšanas un izpratni par ģeoloģijas pamatjautājumiem, augsnes veidošanos un ģenēzi, svarīgākajām augsnes īpašībām, augšņu klasifikāciju, ģeogrāfiju, degradāciju, spēj kritiski analizēt informāciju. Laboratorijas un praktiskajos darbos apgūst prasmes augšņu morfoloģiskā, fizikālā un ķīmiskā analīzē, informācijas interpretācijā, augšņu datu apstrādē.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

1. Galveno augsni veidojošo minerālu un iežu pazīšana praktiskie darbi.
2. Spēj veikt vienkāršākās augsnes analīzes un interpretēt iegūtos rezultātus – laboratorijas darbi.
3. Prot diagnosticēt augsnes morfoloģiskās pazīmes – praktiskie darbi.
4. Spēj veikt augšņu klasifikāciju atbilstoši WRB – praktiskie darbi.
5. Izpratne par augsnes veidošanos, ģenēzi, īpašībām, klasifikāciju, ģeogrāfiju; augsnes lomu cilvēka saimnieciskajā dzīvē un tās ekoloģiskajām funkcijām – lekcijas, 1. – 3. kontroldarbs, eksāmens.

Kursa saturs(kalendārs)

1. Ievads ģeoloģijā un ģeomorfoloģijā.
2. Augsnes veidošanās vispārējā shēma.
3. Augsnes veidošanās faktori. Augsnes un cilmiežu sastāvs.
4. Augsnes organiskā daļa.
5. Augsnes ķīmiskās un koloidālās īpašības. 1. kontroldarbs.
6. Augsnes fizikālās īpašības un struktūra.
7. Augsnes hidrofizikālās īpašības un ūdens režīms.
8. Augsnes aerofizikālās īpašības un gaisa režīms.
9. Augsnes termofizikālās īpašības un siltuma režīms.
10. Augsnes šķīdums un oksidēšanās – reducēšanās procesi augsnē.
11. Augsnes auglība. 2. kontroldarbs.
12. Augsnes ģenēze un evolūcija.
13. Augšņu klasifikācija.
14. Augšņu ģeogrāfija.
15. Augsnes degradācija.

16. Augsnes resursu inventarizācija. 3. kontroldarbs.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

Rakstisks eksāmens. Eksāmena uzdevumu veido tests par studiju kursā apgūstamo teorētisko vielu. Visiem laboratorijas un praktiskajiem darbiem ir jābūt izpildītiem un ieskaitītiem, kontroldarbiem sekmīgi uzrakstītiem.

Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums

Sistemātiskas teorijas studijas. Laboratorijas un praktisko darbu protokolu savlaicīga (atbilstoši grafikam) izpilde un aizstāvēšana.

Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji

Semestra laikā jākārto 3 rakstiski kontroldarbi, kuru tematika aptver lekcijās skartos jautājumus, laboratorijas un praktisko darbu vielu, kā arī patstāvīgi apgūstamo materiālu, atbilstoši studiju priekšmeta programmas apjomam. Students sekmīgu atzīmi par kontroldarba vai eksāmena testu var iegūt, ja vismaz 50% testa jautājumu atbildēti pareizi. Ja visi kontroldarbi ir uzrakstīti sekmīgi, un ar šiem 3 kontroldarbiem savākto punktu summa pārsniedz 18 (19 un vairāk), tad gala eksāmens nav jākārto un iegūstamā atzīme ir atbilstoša kontroldarbu vidējam novērtējumam. Studiju kursa kopējo novērtējumu veido 3 kontroldarbu (pirmā rakstīšanas reize, ne labotā atzīme), darba semestrī vidējā atzīme, un noslēguma eksāmenā iegūtā atzīme attiecībā 1:1. Piem., ja kontroldarbos u.c. semestra aktivitātēs iegūtā vidējā atzīme ir 6, bet noslēguma eksāmenā – 8, tad zināšanu novērtējums studiju kursā būs 7. Lekciju apmeklējums obligāts. Līdz eksāmenam (vai savākto punktu ieskaitīšanai) jābūt nostrādātiem un ieskaitītiem visiem nodarbību plānā paredzētajiem praktiskajiem un laboratorijas darbiem, sekmīgi uzrakstītiem visiem kontroldarbiem. Gala eksāmens rakstisks, bez palīgmateriālu lietošanas. Ja eksāmena atzīme ir nesekmīga, arī kursa kopējais vērtējums ir nesekmīgs! Piezīme. Eksaminācija un turpmākais darbs kārtējā mācību gadā var tikt atteikta studentiem, kuri neattaisnoti kavējuši 6 vai vairāk lekcijas, kā arī laboratorijas un praktiskos darbus.

Obligātā literatūra

1. Buol S.W., Hole F.D., McCracken R.J., Southard R.J. Soil Genesis and Classification. 4th ed. Ames: Iowa State University Press, 1997. 527 p.
2. Harpstead M.I., Sauer T.J., Bennett W.F. Soil Science Simplified. 3rd ed. Ames: Iowa State University Press, 1997. 210 p.
3. Soil Atlas of Europe. European Soil Bureau Network, European Commission. European Commission. Directorate-General. Joint Research Centre. Institute for Environmental and Sustainability, European Soil Bureau Network. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2005. 128 p.
4. Soil Atlas of the Northern Circumpolar Region [tiešsaiste]. European Commission. European Soil Bureau Network. 2010. 144 p. Pieejams: https://www.researchgate.net/publication/271481007_Soil_Atlas_of_the_Northern_Circumpolar_Region
5. European Atlas of Soil Biodiversity [tiešsaiste]. European Commission. European Soil Bureau Network. 2010. 128 p. Pieejams: https://www.researchgate.net/publication/47844013_European_atlas_of_soil_biodiversity
6. Encyclopaedia of Soils in the Environment. Ed.-in-chief D. Hillel. Amsterdam etc.: Elsevier Academic Press, 2005. Vol. I – 548 p.; vol. II – 542 p., vol. III – 570 p., vol. IV – 459 p.
7. Soil Sequences Atlas II. Ed. by M. Switoniak, P. Charzynski. Torun, 2018. 248 p.
8. Soil Sequences Atlas IV [tiešsaiste]. Ed. by M. Switoniak, P. Charzynski. Torun, 2018. 262 p. Pieejams:
https://www.academia.edu/38013329/SOIL_SEQUENCES_ATLAS_IV?campaign=upload_email

Papildliteratūra

1. Materiāli E-studiju vietnē
2. INTERNET resursi.

Piezīmes

Ierobežotas izvēles kurss akadēmiskā bakalaura studiju programmas “Ilgtspējīga lauksaimniecība”, specializācijas virzienam: Ilgtspējīga augu produkcijas ražošana.